دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1397 - 15:27
منتقد ادبیات:

«مردی به نام اُوِه» روایتگر بحران میانسالی است

یک منتقد ادبیات معتقد است که رمان «مردی به نام اُوِه» روایتگر بحران میانسالی به عنوان معضل انسانی مشترک در دنیای معاصر است.
کد خبر : 325035
IMG_2356 (1).JPG

مصطفی علیزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از نشست بازخوانی و بررسی رمان «مردی به نام اُوِه» در خانه اندیشمندان علوم انسانی خبر داد و گفت: این نشست در قالب برنامه بازخوانی ادبیات ملل خواهد بود که آخرین پنج‌شنبه هر ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. در این هفته هم به ادبیات منطقه اسکاندیناوی و اروپای شمالی خواهیم پرداخت که به طور ویژه کتاب «مردی به نام اُوِه» نوشته «فردریک بکمن» نقد و بررسی خواهد شد.


این منتقد و کارشناس آثار ادبی با اشاره به این که «مردی به نام اُوه» هم در دنیا و هم در بازار کتاب ایران جزء آثار پرفروش است، گفت: این کتاب داستان یک مرد میانسال سوئدی است که پس از بازنشستگی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شود. این مشکلات او را در معرض یک بحران قرار می‌دهد. در این بین با یک خانم مهاجر ایرانی مقیم سوئد آشنا می‌شود. این رمان، دارای بن‌مایه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی قوی است و در عین حال رگه‌هایی از طنز نیز به خوبی در آن تعبیه شده و از این رو مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.


علیزاده اظهار کرد:در این کتاب، مسائل روان‌شناختی یک فرد میانسال به زبان طنز مطرح شده است. ما شخصیتی را داریم که در سن 59 سالگی به صورت اجباری بازنشسته شده و احساس پوچی و غیرمفید بودن در جامعه دارد و حتی به مرز خودکشی می رسد، اما با حضور شخصیت زن داستان زندگی‌اش معنا پیدا می‌کند. این شرایط و احساس تنهایی در سنین میانسالی، مختص جامعه اروپا یا سوئد نیست و یک دغدغه و معضل انسانی مشترک در دنیای معاصر است. برای همین این کتاب با اقبال جهانی مواجه شده است.


این منتقد و کارشناس آثار ادبی گفت: علاوه بر این موضوع، با توجه به این که یکی از شخصیت‌های اصلی و برجسته داستان هم یک خانم ایرانی است، طبیعی است که استقبال از این کتاب در ایران زیاد باشد. همسر فردریک بکمن، یک خانم ایرانی مقیم سوئد است و بکمن به خوبی توانسته است فرهنگ و شخصیت یک زن مهاجر ایرانی را استخراج کرده و روایت کند. ضمن این که از این کتاب یک فیلم سینمایی هم ساخته شده است که آن هم مخاطبان زیادی داشت.


وی در انتها اعلام کرد که نشست بازخوانی و بررسی رمان «مردی به نام اوه» اثر فردریک بکمن روز پنج‌شنبه 24 آبان ماه جاری از ساعت 15 الی 17 در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو، برگزار می‌شود؛ شرکت در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان به ادبیات داستانی آزاد است.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته