دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داروغه‌زاده عنوان کرد:

100 فیلم متقاضی حضور در بخش فیلم‌های اول جشنواره فجر

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: تقریباً بیش از یکصد فیلم امسال متقاضی حضور در بخش فیلم‌های اول جشنواره هستند.
کد خبر : 324618
داروغه زاده.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه کیوسک شامگاه شنبه با حضور ابراهیم داروغه‌زاده معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر با اجرای احسان عبدی‌پور با موضوع بررسی وضعیت اکران این روزهای سینما و سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.


عبدی‌پور در ابتدای برنامه ضمن اشاره به این نکته که ابراهیم داروغه‌زاده امسال برای دومین سال پیاپی دبیر جشنواره ملی فیلم فجر است، از ایشان خواست تا گزارشی از تعداد ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی در جشنواره امسال ارائه دهد.


داروغه‌زاده گفت: به نظرم امسال یکی از بهترین دوره‌های جشنواره از لحاظ کیفیت فیلم‌های متقاضی را خواهیم داشت. دلیل این که از تولیدات امسال در مراحل پروانه ساخت و نمایش اطلاع دارم و می‌دانم که فیلم‌هایی با موضوعات و ژانرهای متنوع و به لحاظ فنی و هنری با کیفیت خواهیم داشت. این موضوع کار هیأت انتخاب امسال را سخت خواهد کرد و ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی هنوز تمام نشده و فکر می‌کنم تقریباً تمام فیلم‌هایی که امسال تولید شده‌اند، متقاضی ثبت‌نام در جشنواره هستند.


وی افزود: ما اسامی فیلم‌های متقاضی را اعلام نمی‌کنیم. به دلیل این که شاید برخی از فیلم‌‌ها تمایل نداشته باشند که ثبت‌نامشان رسانه‌ای شود در حالی که انتخاب نشده‌اند. همانطور که در سال گذشته با توجه به این که تعداد فیلم‌های انتخابی کم بود و فقط 22 فیلم به جشنواره راه پیدا کردند، ما اسامی فیلم های متقاضی و انتخاب نشده را اعلام نکردیم.


عبدی‌پور در ادامه این بحث گفت: تولیدات سینمای ایران در سال جاری چیزی حدود 80 تا 100 فیلم بوده، آیا همه این‌ها در جشنواره شرکت می‌کنند؟ 


داروغه‌زاده در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به اینکه امسال مجدداً بخش فیلم‌های اول در جشنواره اضافه شده و در این بخش هم 10 فیلم خواهیم داشت، می‌توان گفت تقریباً بیش از یکصد فیلم امسال متقاضی حضور در جشنواره باشند. همه به اشتباه فکر می‌کنند ما این بخش را حذف کردیم، در صورتی که این بخش در دوره قبل از ما حذف شده بود و ما دنبال‌کننده مسیر آنها بودیم. در این یک سال با این مسئله مواجه شدیم که فیلمسازان فیلم اولی نمی‌توانند سرمایه‌‌گذاری پیدا کنند که مثل فیلم‌های حرفه‌ای بودجه مکفی برای ساخت فیلم را در اختیارشان قرار دهد. در این صورت توانایی رقابت با فیلم‌‌های حرفه‌ای را نخواهند داشت، فکر کردیم بهتر است که یک بخش مجزا برای آنها داشته باشیم.


عبدی‌پور در ادامه این بحث گفت: نادیده گرفتن فیلم اولی‌ها در دو سال گذشته خیلی عجیب بود. آن هم در سال‌هایی که آنها خیلی خوب پاسخ اعتماد جشنواره را دادند و فیلم‌های خوبی در این بخش دیده شد. پرسش من از شما این است که چرا دوره قبل این بخش را به جشنواره باز نگرداندید؟ 


دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: آنها از جشنواره حذف نشدند. همه آن فیلم‌ها توسط هیأت انتخاب دیده شدند و آثاری که می‌توانستند حضور داشته باشند، انتخاب شدند.


عبدی‌پور گفت: برای من عجیب است که 10 فیلم اول در بخش نگاه نو انتخاب می‌شوند، سپس از این 10 فیلم، سه فیلم در بخش مسابقه ایران و سودای سیمرغ با فیلم‌های دیگر رقابت می‌کنند. آیا انتخاب نکردن آن هفت فیلم باعث پیش داوری درباره آنها نمی‌شود؟ چون شما سه تا از آنها را وارد رقابت با فیلم‌های بخش سودای سیمرغ می‌کنید و اگر هدف دیده شدن همه فیلم‌های اول است شما با این کار به مخاطبان می‌گویید که فقط این سه فیلم ارزش دیدن دارند.


داروغه‌زاده گفت: دلیل انتخاب چند اثر از فیلم اولی‌ها برای قرار گرفتن در کنار حرفه‌ای‌ها این است که آنها امکان دریافت سیمرغ را داشته باشند. مثلاً وقتی فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی علاوه بر بخش فیلم اولی‌ها در بخش اصلی مورد داوری قرار گرفت، چندین سیمرغ دریافت کرد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، سیمرغ از او دریغ شده بود.


عبدی‌پور در ادامه این برنامه مطرح کرد: نقد دیگر وارد به جشنواره، مجموع اکران‌های زیاد فیلم‌ها در تهران و شهرستان است، چه دلیل منطقی برای این کار وجود دارد؟


داروغه‌زاده گفت: با توجه به توافقی که با شورای عالی تهیه‌کنندگان داشتیم، سال گذشته تعداد اکران‌ها در تهران را کم کردیم، اما برای اکران شهرستان‌ها رضایت تهیه‌کنندگان لازم است. چون هزینه اکران شهرستان‌ها به طور کامل به تهیه‌کنندگان پرداخت می‌شود، ولی برای اکران در تهران پولی پرداخت نمی‌شود مگر برای سانس‌های فوق‌العاده.


در ادامه این برنامه عبدی‌پور از داروغه‌زاده پرسید: برآورد هزینه امسال جشنواره ملی فیلم فجر چه قدر است؟ و کل هزینه‌ای که سازمان سینمایی برای یک سال سینمای ایران در نظر گرفته چه قدر است؟


دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ گفت: همانطور که قبلاً هم اعلام شده هزینه جشنواره ما در سال گذشته کمتر از 5 میلیارد تومان بوده است. در مورد کل هزینه سازمان سینمایی باید بگویم که دقیق نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم مبلغی حدود 100 میلیارد تومان باشد.


عبدی‌پور گفت: به طور کلی این هزینه‌ها بیشتر خرج چه بخش یا کانال‌هایی از سینما می‌شود و فارابی در چه نقشی در این بخش دارد؟


داروغه‌زاده بیان کرد: بیشتر این مبلغ صرف حمایت از تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از آن شامل حمایت‌های فارابی است. در حقیقت تمام فیلم‌های سینمایی توسط فارابی حمایت می‌شوند. بخشی هم توسط مرکز گسترش سینمای مستند و بخش دیگر هم توسط انجمن سینمای جوانان است.


در ادامه این برنامه عبدی‌پور گفت: شما می‌گویید همه فیلم‌های تولید شده در سال جاری در جشنواره فجر شرکت می‌کنند، متأسفانه باید بگویم حداقل سه کارگردان در همین برنامه اعلام کرده‌اند که فیلم‌شان در جشنواره شرکت نخواهد کرد، چون حضور در جشنواره برای آنها دردسرساز است.


داروغه‌زاده گفت: فقط می‌توانم این را بگویم که همه تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌هایی که در جشنواره شرکت می‌کنند، مدام با ما و هیأت انتخاب در تماس و خواهان پذیرفته شدن فیلمشان در جشنواره هستند. وقتی فیلمی انتخاب نمی‌شود بلافاصله برخی از کارگردان‌ها به شدت اعتراض می‌کنند که چرا فیلمشان انتخاب نشده و همه این‌ها نشانه اهمیت جشنواره فیلم فجر است. مثال دیگر اینکه بعضی از فیلم‌ها سال گذشته ثبت‌نام کردند و توسط شورای بازبینی انتخاب نشدند و امسال دوباره متقاضی شرکت در جشنواره هستند که البته آیین‌نامه جشنواره اجازه حضور دوباره آنها را نمی‌دهد. این هم نشانه اهمیت جشنواره برای فیلم‌سازان است.


عبدی‌پور در ادامه از دبیر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر پرسید که هیأت انتخاب چگونه انتخاب می‌شوند؟ آیا لیست ذهنی دارید که بگویید؟


داروغه‌زاده گفت: این گروه در مشورت با شورای سیاست‌گذاری جشنواره انتخاب می‌شود. هیأت انتخاب باید از کسانی باشند که در جشنواره فیلمی ندارند و البته مایل به پذیرفتن این مسئولیت هم هستند. البته مسئولیت بزرگ و سختی است و هم زمان زیادی را باید به دیدن فیلم‌ها اختصاص دهند و انتظاراتی که سینماگران از آنها دارند را برآورده کنند.


عبدی‌پور گفت: چرا جشنواره فجر که امسال دوره سی و هفتمش را می‌گذراند، حتی نسبت به جشنواره های نوپا در کشورهای اطراف نتوانسته وجاهت زیادی در دنیا پیدا کند؟ و آیا جدا کردن بخش بین‌الملل از بخش ملی کمکی به بهبود وجهه جشنواره در دنیا کرد؟


داروغه‌زاده اظهار کرد: شاید یکی از دلایل جدایی بین‌الملل از بخش ملی جشنواره همین بود. در طول 32 دوره‌ای که این دو بخش به صورت پیوسته در ایام دهه فجر برگزار می‌شد، تمام توجه و تمرکز رسانه‌ها به بخش مسابقه سینمای ایران در بخش ملی بود و کمتر توجهی به بخش بین‌الملل می‌شد. دلیلش هم رونمایی فیلم‌های سینمای ایران در آن بود و قطعاً برای رسانه‌ها جذاب بود که در آن بخش خبررسانی کنند. طبیعتاً بخش بین‌الملل تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت، بنابراین در آن دوره‌ها بخش بین‌الملل واقعاً مهجور واقع شد و الان هم نمی‌توان درباره جشنواره‌ای که 3 سال از عمر آن می‌گذرد نظری داد. 


عبدی‌پور گفت: با این وجود حد جشنواره از یک حد معمولی بالاتر نخواهد رفت؟ 


داروغه‌زاده بیان کرد: اگر بخواهیم در مسابقه‌ای شرکت کنیم که سینمای هالیوود هم شرکت می‌کند بله حرف شما درست است، حتی اگر این جشنواره‌ها A یا B باشند، اما اگر بتوانیم عناصر هویتی که مزیت محتوایی و مضمونی ایجاد می‌کنند پررنگ کنیم، می‌توانیم جشنواره منحصر‌به‌فردی داشته باشیم که در دنیا و برای همه جذاب باشد.


سپس عبدی‌پور درباره تصمیم‌گیری‌های اکران فیلم‌ها از داروغه‌زاده پرسید که برنامه‌ریزی اکران در سینمای ایران چه قدر در حیطه اختیارات وزارت ارشاد و چه قدر در دفاتر پخش و مجموعه های سینمایی مختلف شکل می‌گیرد؟


داروغه‌زاده گفت: وظایف دولت که مربوط به بخش حاکمیتی است شامل بررسی محتوا، فراهم ساختن زیر ساخت‌ها و توسعه سینما در کل کشور است.


در نظام‌نامه اکران هم که دولت آن را تعیین کرده ذی‌نفع‌های اصلی اکران شامل تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینمادارها مشخص شده‌اند. در کارگروه اکران نماینده همه این گروه‌ها به علاوه نماینده کانون کارگردانان حضور دارند که سهم محتوا هم در تصمیم‌گیری‌ها دیده شود. حقوق هر کدام از این ذی‌نفع‌ها متفاوت است، اما تعامل آنها با هم برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر در راه دیده شدن و فروش بیشتر فیلم‌ها لازم است. همه فیلم‌ها باید بتوانند مناسب‌ترین شرایط اکران و بیشترین فروش را داشته باشند.


وی افزود: ما باید تا آنجا که امکان دارد دولتی بودن را از سینمای ایران کم کنیم تا دخالت دولت به عنوان متصدی کمتر باشد. در این صورت امکان رشد اقتصادی به شکل طبیعی در سینمای ایران چه در بخش تولید و چه در پخش بیشتر خواهد بود.


عبدی‌پور در ادامه موضوع اکران به بحث ارکان فیلم‌های کمدی پرداخت و اینکه چرا شرایط کنونی سینمای ایران منتج به این شده که 70 درصد سینماها در حال اکران فیلم کمدی هستند؟ چرا سیاست‌گذاری در سینما به جایی رسیده که فیلم‌ها در ژانرهای مختلف ساخته و اکران نشوند و فیلمسازان ترجیح می‌دهند فیلم کمدی بسازند که برایشان دردسرساز نباشد و فیلم‌هایشان به سرنوشت فیلم های کیانوش عیاری و ... دچار نشود؟ 


معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ گفت: متأسفانه باید به شما به عنوان فیلمسازی که بیشتر فیلم‌های هنری می‌سازید، بگویم که اکثریت قابل توجه مخاطبان سینما جنبه سرگرمی برایشان مهم است و بعد مسائل دیگر. تهیه‌کنندگان با توجه به شرایط موجود سراغ ساخت فیلم می‌روند. اگر شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیریم ، وقتی در برهه‌ای شرایط اقتصادی و حس و حال افراد خوب نباشد، طبیعی است که آنها ترجیح می‌دهند فیلم‌های سرگرم‌کننده و مفرح را انتخاب کنند.


داروغه‌زاده افزود: فیلم‌هایی که مشکل اکران دارند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. ما سالی حداقل 100 مجوز ساخت فیلم صادر می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از آنها اجتماعی و سیاسی هستند.


وی ادامه داد: صنعت سینمای ما حتی نسبت به کشورهای همسایه بسیار ضعیف است. علی‌رغم اینکه بیشترین جوایز را در جشنواره‌های بین‌المللی کسب می‌کنیم اما در این بخش ضعف داریم. چرا؟ چون سینمای ما همیشه یک سینمای دولتی و به اصطلاح گلخانه‌ای بوده است. برای همین معتقدم باید میزان سیاست‌ها یا دخالت‌های دولت در سینما کم شود. این میزان از فیلتر و دخالت در کوتاه‌مدت ممکن است منجر به تولید فیلم‌های خوبی شود، اما در دراز مدت شکست در پی خواهد داشت. با همین وضعیت ما فیلم‌های شاخص زیادی داشتیم که در دنیا موفق شدند و سر و صدا به پا کردند. اما در این چهل سال تعداد سالن‌های سینماهای ما در کشور با توجه به دو یا سه برابر شدن جمعیت همان تعدادی است که اوایل انقلاب تحویل گرفتیم. تنها در یکی دو سال اخیر شاهد سالن‌سازی در بعضی شهرها بوده‌ایم. سالن‌سازی وقتی توسط بخش خصوصی اتفاق می‌افتد که کسی بداند اگر روی سالن سینما سرمایه‌گذاری کرد برایش سود‌آور است و بازگشت سرمایه‌اش قابل پیش‌بینی خواهد بود. سال‌های گذشته کسانی را داشتیم که درخواست تغییر کاربری سینمایشان را داشتند اما الان نه‌تنها حاضر نیستند تغییر کاربری دهند بلکه توانسته‌‌اند با کمک بخش خصوصی تعداد سالن‌هایش را افزایش دهد.


داروغه‌زاده اضافه کرد: میزان تولیدات ما نسبت به میزان مصرف مخاطبان از تولیدات صوتی و تصویری بسیار ناچیز است. یک نوجوان ایرانی شاید یک درصد محصولات صوتی و تصویری که مصرف می‌کند تولیدات خودمان است. اگر ما زیرساختی برای تولید انبوه این محتوا ایجاد نکنیم، واقعاً نمی‌توانیم به اعتلا در این زمینه فکر کنیم. تعداد سالن‌های سینما باید 10 برابر این تعداد باشد که ما بتوانیم بگوییم سینمای صنعتی داریم که می‌توانیم تعداد زیادی فیلم در آن تولید کنیم و فیلم‌های شاخص برای مخاطب نیز توجیه اقتصادی دارند.


عبدی‌پور سپس به بحث جشنواره‌های سینمایی در ایران پرداخت و گفت: به نظر می‌آید جشنواره‌های سینمایی خیلی زیادند.


داروغه‌زاده اظهار کرد: جشنواره‌هایی که سازمان سینمایی برگزار می‌کند شامل جشنواره سینما حقیقت مختص فیلم‌های مستند، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم کودک و جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و بین‌الملل است. جشنواره دفاع مقدس نیز سازمان سینمایی فقط به آن کمک می کند و برگزار کننده‌اش نیست.


وی افزود: ما نسبت به کشورهایی که در دنیا سینما دارند، تعداد جشنواره‌هایمان کم است. آنها در شهرهای مختلف جشنواره برگزار می‌کنند. این که کیفیت جشنواره‌ها باید بهتر شود یک بحث است و این که تعداد آنها زیاد است بحث دیگری است. تعدادی از جشنواره موضوعی هستند که سازمان‌ها با رویکرد های خودشان برگزار می‌کنند.


عبدی‌پور در انتها با اشاره به موضوع اهمیت تولید فیلم‌نامه در جشنواره‌های مختلف گفت: امیدوارم بحث تولید فیلمنامه‌های خوب در جشنواره‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و همچنین امیدوارم جشنواره فجر امسال درجه یک برگزار شود. چون جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است.


برنامه کیوسک شنبه‌ها پس از اخبار شبانگاهی از شبکه 3 سیما و با اجرای احسان عبدی‌پور پخش می‌شود.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته