دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1397 - 17:18

پیشتازی مؤسسه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ثبت پارسا

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مشارکت ۱۰۰ مؤسسه، ۶۵ درصد پارسای سامانه ملی ثبت را بارگذاری کرده است.
کد خبر : 323099

 


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مؤسسه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ با مشارکت ۱۰۰ مؤسسه، ۶۵ درصد پارسای سامانه ملی ثبت را بارگذاری کرده‌اند.


بر پایه تبصره ۹ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مراکز آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری، باید تمام متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که بدون طبقه‌بندی هستند، در سامانه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت کنند. برای آسان‌سازی این فرآیند، ایرانداک سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده (ثبت)‌ را در اختیار دانشجویان گذارده است.


در سال ۱۳۹۶ روی‌هم‌رفته در این سامانه ۵۲ هزار و ۳۶۳ رکورد ثبت شده که در مقایسه با سال پیش ۱۶ درصد رشد داشته است. داده‌های سامانه ثبت نشان می‌دهد که ۶۵ درصد (۳۴ هزار و ۱۲۱ رکورد) از این آثار را مؤسسه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری در سامانه وارد کرده‌اند.


 همچنین داده‌های سامانهٔ ثبت نشان می‌دهند که ۶۲ درصد (۱۸ هزار و ۲۷۹ رکورد) از پیشنهاده‌ها را نیز مؤسسه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری در سامانه وارد کرده‌اند.


 مؤسسه‌های گوناگونی با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همکاری و آثارشان را در سامانه ثبت بارگذاری می‌کنند. این مؤسسه‌ها وابستگی‌های سازمانی گوناگونی دارند. در ادامه، آمار ثبت پارسا و پیشنهاده این مؤسسه‌ها گزارش می‌شود.


بر پایه داده‌های سامانه ثبت، دانشگاه فردوسی مشهد با ثبت ۲ هزار و ۴۰۴ پارسا بیشترین مشارکت را در سامانه ثبت داشته است. دانشگاه‌های تبریز و تربیت مدرس نیز در جایگاه‌های دوم و سوم هستند.


از دیدگاه ثبت پیشنهاده نیز دانشگاه تربیت مدرس با ثبت یک‌هزار و ۶۴۸ رکورد در جایگاه نخست است و دانشگاه‌های تبریز و ارومیه دوم و سوم هستند.


گفتنی است بیشترین پایان‌نامه‌های ثبت‌شده در سامانه ثبت مربوط به گروه علوم انسانی با بیش از ۲۴ هزار رکورد بوده و پس از آن به ترتیب گروه فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، هنر و علوم پزشکی و دامپزشکی قرار دارند.


 در این میان، بیش از ۴۶ هزار پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و چهار هزار پایان‌نامه در مقطع دکتری تخصصی در این سامانه ثبت شده‌اند.


گفتنی است، در سال ۱۳۹۶، دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تبریز، تربیت مدرس، پیام نور استان تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به ترتیب بیشترین آمار را در بین دانشگاه‌های کشور در ثبت پارسا به خود اختصاص داده‌اند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته