دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 12:48

لاریجانی: توافق هسته‌ای برای ایران تبعات ضررآمیزی ندارد/ پارچین یک جنجال تصنعی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «12 سال پیش، مجموعه نظام با بررسی تمام ابعاد، پیشنهاد مذاکره هسته‌ای را پذیرفت»، گفت: باید شرایط بعد از توافق را درک کرد؛ همان موجودات موذی که 12 سال برای ایران چالش ایجاد کردند، در مقابل این سند هم رفتار موذیانه خواهند داشت.
کد خبر : 32131

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور خبرنگاران پارلمانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی و هشت دیپلمات شهید ایرانی، با بیان اینکه «مسئله‌ای از جنس مسئله هسته‌ای در تاریخ ایران کمتر رخ می‌دهد»، تأکید کرد: از این جهت، فهم مسئله هسته‌ای و شرایط کنونی بسیار مهم است. پس از انقلاب اسلامی ما فراز و فرودهای زیادی داشتیم و بحران‌های داخلی و درگیری با گروهک‌ها و جنگ را داشتیم؛ ولی همیشه برای این موضوعات تدبیر می‌شده و زندگی ما با این مسائل و مشکلات عجین بوده است.








باید شرایط بعد از توافق را درک کرد؛ همان موجودات موذی که 12 سال برای ایران چالش ایجاد کردند، در مقابل این سند هم رفتار موذیانه خواهند داشت، مثل جنجال تصنعی که برای پارچین ایجاد کردند. اینکه رفت و آمدی در پارچین وجود دارد و بخواهند به داخل پادگان بسط دهند و الم‌شنگه به‌پا کنند، چیزی در حد یک داستان است که می‌خواهند روی صحنه بین‌المللی تأثیر بگذارند

رئیس مجلس با بیان اینکه «اگر بخواهیم مسئله هسته‌ای را مقایسه کنیم، باید این مسئله را با آخر جنگ یعنی قطعنامه 598 مقایسه کنیم»، افزود: در آن شرایط حساس جامعه از یک شرایط به شرایط دیگر عبور می‌کرد. در مسئله هسته‌ای و توافقی که امروز بحث آن در جامعه ما مطرح است نیز در یک شرایط گذار قرار داریم.


او ادامه داد: جامعه ما پس از 12 سال چالش، وارد صحنه دیگری شده است؛ ممکن است گفته شود که این یک چالش ناحقی بوده که باید گفت بله این چالشی ناحقی بوده است. در صحنه بین‌المللی بی‌رحمی زیاد است؛ مگر جنگ، جنگی حق بود؟ جنگ علیه ایران ناحق بود و قطعنامه 598 بعد از همه شرایط مختلف، فراز دیگری برای ملت ایران تعریف کرد.


رئیس مجلس گفت: در قضیه هسته‌ای نیز بعد از 12 سال چالش سنگین، به یک مقطع جدید رسیدیم که باید این مقطع جدید را درک کرد.


لاریجانی با طرح این سؤال که «آیا این مسیر را درست طی کرده‌ایم؟»، گفت: همیشه می‌توان تحلیل کرد اما باید بدانیم که حرکت‌ها در این 12 سال با دقت زیر ذره‌بین بود و دیده می‌شد. اینطور نبود که در مقاطعی که ما با غرب تعاملاتی داشتیم برای حل این مسئله یا زمانی که ایستادگی می‌کردیم یک کار سرسری صورت گرفته باشد؛ بلکه پشت این حرکت‌ها فکر بود.


وی ادامه داد: این مقطع که ایران مذاکرات را جدی‌تر دنبال کرد، از یک نگاه تاکتیکی صورت گرفت. در جلسات مختلف بحث شد که چرا پیشنهاد مذاکرات جدید را بپذیریم. البته مذاکرات بود اما این مذاکرات جنس جدیدی داشت و اینها هم بحث شد. چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد، مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و پسندیدیم که مذاکرات را از این مسیر ادامه دهیم.


رییس با اشاره به اینکه بر اساس این تصمیم جمعی نظام، مذاکرات آغاز شد، به فراز و فرودهای مذاکرات پرداخت و گفت: اینطور نبود که این مذاکرات با پیشنهادهای سطحی و یک گفت‌وشنود راحت انجام شود. مذاکرات هسته‌ای یک مذاکرات سخت و پرتنش بود و بارها در خصوص آن در جلسات مختلف بحث شد. از طرق مختلف پیگیری شد و این‌طور نبود که یک جاده یک‌طرفه باشد؛ گفت‌و‌گوی پرچالشی بود. آنچه الان شما روی کاغد می‌بینید وجهی از آن بود.


وی با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه «آیا این خاتمه کار است؟»، گفت: آنچه اکنون رخ داده، خاتمه دوره است اما آغاز یک دوره پرمسئله است. این‌طور نیست که اگر این مذاکرات حتی اگر در ایران تصویب شود، راهی شسته و هموار داشته باشیم؛ بلکه یک مسیر پرمسئله را پیش رو خواهیم داشت. همان موجودات موذی که 12 سال برای ایران چالش ایجاد کردند، در مقابل این سند هم رفتار موذیانه خواهند داشت، مثل جنجالی که برای پارچین ایجاد کردند، این یک جنجال تصنعی است تا روی صحنه بین‌المللی تأثیر بگذارند.








کشورهایی که می‌گفتند در توافق هسته‌ای پیچ و مهره‌های سانتریفیوژ‌های ایران را باز می‌کنیم، نتوانستند و ما توانستیم غنی‌سازی را در ایران تثبیت کنیم. پس باید قدر کاری را که کردیم بدانیم. در همین سند آمده بعد از مدت زمانی به سمت صنعتی‌شدن در غنی‌سازی پیش خواهیم رفت

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «پارچین منطقه مهمی است»، گفت: اینکه رفت و آمد در پارچین وجود دارد، بخواهند به داخل پادگان بسط دهند و الم‌شنگه به پا کنند و سر و صدا راه بیندازند چیزی در حد یک داستان است که می‌خواهند روی صحنه بین‌المللی تأثیر بگذارند.


وی افزود: در این تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی از این مذاکرات بسیار ناراحت است و بنا دارد در این راستا پول‌هایی را نیز خرج کند. ما باید به این مسئله واقف باشیم که مسیر پس از مذاکرات، مسیر جدید و با چالش‌هایی نو است که باید ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد.


لاریجانی با تأکید بر این‌که «باید سند برجام را به خوبی بفهمیم»، گفت: یکی از مسائل مهم این است که سند را به خوبی درک کنیم. طبعا در این سند داد و ستد رخ داده و کسی نمی‌گوید ما به حداکثر موضوعات مور نظر خود دست یافته‌ایم. اما این تیزهوشی در تدوین سند بود که نکات اصلی مورد نظر ایران حفظ شد. در این راستا نکته اصلی حفظ غنی‌سازی و دوم برداشته شدن تحریم‌ها بود که طبعا حواشی دارد.


رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: این اولین بار است که غرب پذیرفته ایران غنی‌سازی محدود داشته باشد. از نظر ما توافق هسته‌ای برای ایران تبعات ضررآمیزی ندارد و توانستیم در این توافق، غنی‌سازی را در ایران تثبیت کنیم که یک گام بسیار مهم است.


لاریجانی تصریح کرد: کشورهایی که می‌گفتند در توافق هسته‌ای پیچ و مهره‌های سانتریفیوژ‌های ایران را باز می‌کنیم، نتوانستند و ما توانستیم غنی‌سازی را در ایران تثبیت کنیم. پس باید قدر کاری را که کردیم بدانیم. در همین سند آمده بعد از مدت زمانی به سمت صنعتی‌شدن در غنی‌سازی پیش خواهیم رفت. تحریم‌های اقتصادی طبق توافق هسته‌ای برداشته می‌شوند؛ البته در یک جاهایی لغو و در جاهایی متوقف خواهند شد.


وی با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه «آیا لغو تحریم‌ها واقعا محقق می‌شود یا نه؟»، اظهار کرد: باید بسترها را برای ایجاد آن فراهم کنیم و برای آینده مسیرهای اقتصادی به وجود آوریم تا شرایط کشور بهتر شود، به نظر می‌رسد سیستم اجرایی کشور باید چابک‌تر شود و یک پوست‌اندازی در سیستم اجرایی به وجود آید. تاکنون بودجه عمرانی کشور تکان جدی نخورده است چون پولی وجود ندارد. به همین دلیل تحرکی در تولید کشور رخ نمی‌دهد، باید کارهای عمرانی انجام شود. علاقه‌مندی زیادی وجود دارد که مجلس به استخدام‌های جدید ورود کند اما باید دید آیا این موضوع به نفع کشور است.


لاریجانی در ادامه با بیان اینکه «مسئله دیگری که در شرایط کنونی حائز اهمیت است، مسائل منطقه‌ای است»، اظهار کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب هیچ‌گاه مسائل منطقه‌ای به این حد مهم نبوده است. ما اکنون گرفتار تحولات سریع در منطقه هستیم و پدیده ناشی‌گری از سوی کشورهای منطقه را شاهدیم.


وی ادامه داد: آنچه درباره تحولات سوریه در نشست‌ها و جلساتی که گذاشته می‌شود، می‌بینیم بیانگر یک تیزهوشی برای حل مسئله نیست. من تعجب می‌کنم که از یک طرف آمریکایی‌ها می‌گویند ما با داعش و جبهه النصره درگیر هستیم و از طرف دیگر، ائتلافی درست می‌کنند، تا با آنها مبارزه کنند؛ اما پروازهایی که در این ائتلاف وجود دارند بیشتر دیگران را می‌کوبد تا داعش را.


رئیس قوه مقننه با بیان این مطلب افزود: من شنیدم در 300 پروازی که در چند روز گذشته در مناطقی از سوریه انجام شده، تنها سه مورد آن داعش را مورد هدف قرار داده است و هدف بقیه مناطق کردنشین سوریه بوده است؛ بعد ادعا می‌کنند که ما برای مبارزه با داعش ائتلاف کرده‌ایم.


لاریجانی خطاب به مسئولان آمریکایی گفت: اگر آنها فکر می‌کنند که سوریه را می‌توانند با استفاده از این روش‌های ناشیانه به یک لیبی جدید تبدیل کنند، بدانند که اولا، این کار امکان‌پذیر نیست چراکه سوری‌ها از قدرت نظامی قابل قبولی برخوردار هستند و ثانیا، این موضوع خیلی هم به نفع آمریکایی‌ها نیست.


رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متلاشی کردن سوریه آسیبی جدی برای منطقه و خود آمریکایی‌هاست و کشورهای دیگر منطقه نیز از این آسیب بی‌بهره نخواهند ماند. پس معلوم است که این سناریو یک سناریوی کوچکی است و همین وضع را ما در یمن هم می‌بینیم.








برخی اقدامات در کشور با ظن و گمان مطرح می‌شود. گاهی یک مسئله که رخ می‌دهد تبدیل به سناریو می‌کنند تا یک برداشت سیاسی کنند. ما خیلی گرفتاری داریم و کشوری هستیم که درگیری‌های چندوجهی داریم و نباید بگذاریم که جامعه دچار گرفتاری روحی و انقباض بشود؛ چراکه اگر جامعه منقبض شد از حرکت می‌افتد در صورتی که جامعه ما جامعه منبسطی است و نباید ترویج گرفتاری در جامعه کنیم

وی گفت: در یمن به بهانه برگرداندن رئیس‌جمهور ورشکسته، کشتارهای عجیب و غریب راه می‌اندازند و بعد می‌گویند که ما می‌خواهیم با یک گروهی یمن را بگیریم که اکثرا از افرادی هستند که از جنس القاعده هستند. در واقع با دست خودشان جریان تروریستی را پرورش می‌دهند. ما در این زمینه تجربه‌هایی در افغانستان، عراق، سوریه داریم. بنده فکر می‌کنم که این مسیر برای یمن هم در حال تکرار است که با دست خودشان دارند گروهک تروریستی را درست می‌کنند.


وی با بیان اینکه «درک ایران از مسائل منطقه‌ای، ملموس است»، گفت: ما میدان را می‌شناسیم و شرایط از نظر ما شرایط بسیار حساسی است و نیاز به دقت نظر دارد. این موضوع هم به امنیت ملی ما مربوط است و هم به سرنوشت مسلمانان در منطقه.


لاریجانی، دیگر مسئله مهم را در شرایط کنونی، مسائل داخلی کشور دانست و گفت: باید این مسائل را بشناسیم و وفاق در داخل را جدی بگیریم.


رئیس دستگاه قانونگذاری ادامه داد: باید بدانیم که کشور یک چالش بین‌المللی را از مرحله‌ای به مرحله دیگر منتقل کرده و این یک دوره جدید در چالش بین‌المللی است. باید پیرامون خود را بشناسیم؛ در عین حال باید بدانیم که بعد از آن، مسئله مهم در داخل این است که شرایط را بشناسیم و وفاق را جدی بگیریم.


او تصریح کرد: من خیلی وقت‌ها می‌بینم در رسانه‌ها، برخی مسائل بیش از اندازه بزرگ می‌شود. دعواهای معمول در همه کشورهایی که مردمسالاری وجود دارد، آنقدر بزرگ می‌شود که مسائل اصلی کشور دیده نمی‌شود و این یک ضرر و خسران بزرگ است. این جلسه می‌تواند یک همفکری بشود برای اینکه ذهن جامعه را به سمت مسائل اصلی اقتصادی، بین‌المللی و منطقه‌ای ببریم تا وفاق ملی به وجود بیاید و بر مسائل اصلی جامعه تأکید شود.


لاریجانی با تأکید بر اینکه «همیشه باید مسائل ملی را به مسائل ثانوی در کشور سبقت بدهیم»، گفت: اگر به درون خود رجوع کنیم و یک مقدار صحنه را برای رسانه‌ها دقیق ترسیم کنیم، رسانه‌ها به این مسئله ترغیب می‌شوند که موضوعات اساسی کشور از این جنس است و ما هم به رسانه‌ها کمک خواهیم کرد. قبول دارم که هر رسانه‌ای ممکن است یک صبغه و رنگ سیاسی هم داشته باشد که اشکالی به آن نیست. اشکال جایی پیش می‌آید که ما مسائل ملی را با رنگ‌های سیاسی مخلوط کنیم حال آنکه مسائل ملی باید ورای مسائل سیاسی باشد و کشوری که نتواند این نکته را تشخیص بدهد ضرر می‌کند.


وی افزود:‌ به نظر من، 90 درصد مسائل مهم امروز ورای رنگ‌های سیاسی است و 10 درصد ممکن است مربوط به جناح‌ها باشد. مثلا یکی از مسائل جامعه، مسابقه در ابتکار و کارافرینی است. اگر ما ذهن جامعه را به کارآفرینی ترغیب نکنیم و پول ما بیشتر بشود، خیلی کار مهمی در جامعه انجام نداده‌ایم.


لاریجانی افزود: من به آقای سرافراز که ریاست صدا‌وسیما را پذیرفته‌اند، در همان روزهای اول گفتم که این موضوع از حالت آگهی خارج شود و ما باید جوانان خلاقی که کارآفرین را به جامعه معرفی کنیم چراکه باید این جوانان تکرار بشوند. اگر دست این جوانان را نگیریم از نظر اجرایی دچار خفگی می‌شوند و با این سیستم اجرایی متورمی که داریم به جای اینکه راه برای جوانان سهل بشود سخت می‌شود. لذا همه ما باید در این زمینه کمک کنیم تا این نیروی فعال، خلاق و مبتکر بتواند راه برود.


رئیس قوه مقننه با انتقاد از برخی موضع‌گیری‌های رسانه‌‌ای گفت: برخی اقدامات در کشور با ظن و گمان مطرح می‌شود. گاهی یک مسئله که رخ می‌دهد تبدیل به سناریو می‌کنند تا یک برداشت سیاسی کنند. ما خیلی گرفتاری داریم و کشوری هستیم که درگیری‌های چندوجهی داریم و نباید بگذاریم که جامعه دچار گرفتاری روحی و انقباض بشود؛ چراکه اگر جامعه منقبض شد از حرکت می‌افتد در صورتی که جامعه ما جامعه منبسطی است و نباید ترویج گرفتاری در جامعه کنیم.


لاریجانی در پایان اظهار کرد: من سال‌هاست که در کابینه‌های مختلف، از چپ و راست بوده‌ام و هیچ‌گاه احساس نکردم در سطح کلان جامعه بی‌صداقتی وجود داشته باشد. لذا برخی چالش‌هایی که درست می‌کنند، فکر جامعه را منقبض می‌کند. با ید توجه داشت که رسانه در جایگاهی قرار دارد که باید با نگاه طبیبانه کار را پیش ببرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته