دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1397 - 20:31
یک استاد دانشگاه مطرح کرد

توصیه‌های پزشکی در خصوص پیاده‌روی اربعین

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر گفت: رعایت اصول سلامتی در پیاده‌روی اربعین می‌تواند ضمن کسب فضائل معنوی، کمک شایانی در ارتقای سلامت جسمی ایفا کند.
کد خبر : 321283
Mostafa-Shohaei-Bardsir-iau.jpg

مصطفی شجاعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بردسیر ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی، اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین نماد مقابله فرهنگ عاشورایی با استکبار جهانی است.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با اشاره به ویژگی‌های مثبت پیاده‌روی اربعین در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و جسمی، گفت: این راهپیمایی 100 کیلومتری به‌طور متوسط سه روز به‌طول خواهد انجامید.


وی، با بیان اینکه بدن انسان در یک ساعت پیاده‌روی به‌طور متوسط بین 300 تا 500 کالری انرژی لازم دارد، گفت: زائران به‌طور متوسط با روزی 10 ساعت پیاده‌روی در حدود 32 هزار کالری انرژی مصرف می‌کنند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه در هنگام راهپیمایی به‌دلیل هوای خشک و گرم و در مجموع  تغییرات آب و هوایی حاکم، تاثیراتی بر مایعات میان بافتی بدن وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف مداوم آب در پیاده‌روی از کم‌آبی بدن و خستگی می‌کاهد.


شجاعی با تاکید بر اینکه مصرف وعده‌های غذایی کامل، به‌ویژه صبحانه و شام می‌تواند در امر تولید انرژی و بازسازی ذخایر از دست رفته کمک فراوانی کند، گفت: استفاده از کربوهیدارت‌ها در وعده غذایی ناهار در بازسازی ذخایر انرژی موثر است.


وی استفاده از میوه‌ها و میان وعده‌ها را مفید دانست و افزود: مصرف غذاهای سبک می‌تواند در هضم و جذب سریع مفید واقع شود.


این پژوهشگر مصرف صبحانه کامل را لازمه پیاده‌روی دانست و گفت: در رژیم غذایی باید از  تنوع کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها استفاده شود.


وی با بیان اینکه مواد غذایی شامل کربوهیدرات‌ها می‌تواند منابع قندی بدن را تامین کند، افزود: در مسیر راهپیمایی باید رژیم غذایی متعادل از پنج گروه مواد مغذی برای بدن فراهم شود.


شجاعی با اشاره به اینکه غذاهای دارای کربوهیدرات مانند خرما سریع جذب بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: هر 100 گرم خرما حدود 100 کالری انرژی تولید می‌کند و مصرف دو و سه نوبت به‌صورت میان وعده می‌تواند بخشی از انرژی‌های بدن را تامین کند.


وی با بیان اینکه هر 100 گرم برنج حدود 300 کالری انرژی تولید می‌کند، گفت: غذاهای سرخ شده کالری بیشتری دارد و و باید سعی شود برای جلوگیری از تاثیرات منفی آن از غذاهای آب‌پز، کباب‌پز و بخارپز استفاده شود.


شجاعی تاکید کرد: افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند باید سعی کنند از لباس‌های راحت و نخی استفاده کنند و غذاهای سرخ شده موجب سختی و سنگینی دستگاه گوارش می‌شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر از زائران خواست کمترین حجم از وسایل را  به همراه داشته باشند و خاطرنشان کرد: هر چه بار به مرکز بدن و ستون مهره‌ها نزدیک تر باشد، حمل آن راحت تر است و به ستون فقرات آسیب کمتری وارد خواهد شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته