دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1394 - 11:54

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛ یارانه دولت برای 20 ردیف شغلی بخش کشاورزی / دفترچه بیمه‌شده اجباری ملاک آمار نیروی کار قرار می‌گیرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه میزان نرخ بیکاری کشور بستگی به میزان سرمایه‌گذاری برای دستیابی به رشد 8 درصدی مورد تاکید مقام معظم رهبری دارد، گفت: در گزارش 10 ساله شورای عالی اشتغال بر 20 شغل حوزه کشاورزی تاکید و قرار شد حمایت مالی از این مشاغل به صورت سوبسیدی و یارانه‌ای صورت گیرد.
کد خبر : 32108

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علی ربیعی در نخستین نشست روزنامه‌نگاران، نیازهای حرفه‌ای و مسائل اجتماعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیرامون بخش‌های سرمایه‌بر و مشاغل خرد و متوسط نیز بحث شد، افزود: قرار است که فعلا یک برش بخشی ایجاد کنیم و برای بخش کشاورزی دو طرح مهم کشت گلخانه‌ای و ماهیان قفسی را داریم.


وی با بیان اینکه معمولا هر درصد رشد اقتصادی یکصد هزار شغل جدید ایجاد می‌کند، تصریح کرد: معتقد هستم که امسال رشد 5 درصدی را تجریه می‌کنیم. البته گفته می‌شود که اگر مشاغل و سرمایه‌گذاری‌ها سرمایه‌بر باشند، این درصد کم‌تر است.


ربیعی با تاکید بر اینکه ریزش شغل هم در بازار کار داریم، ادامه داد: نسبت مشاغل رسمی به غیر رسمی دو به یک است و فکر می‌کنم که باید امسال بیش از سال گذشته جهت‌گیری داشته باشیم.


به گفته وی، با وجود انتقادات غیرمنصفانه در شرایط اقتصادی که قیمت نفت و میزان فروش آن نصف بوده است، علائم خوبی را در بازار کار داریم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: شرایط فعلی باید با دورانی که 750 میلیارد دلار پول به یکباره آمد، ‌مقایسه شود که نتیجه اشتغال آن را نیز دیدیم.


ربیعی با تاکید بر اینکه با دادن امید و جلسات استانی از تعطیلی‌ها و به تبع آن ریزش نیرو پیش‌گیری کردیم، بیان کرد: ما در شرایطی که قیمت نفت و میزان فروش آن نصف بود و نمی‌توانستیم پول را انتقال دهیم، بر تثبیت فضای روانی سرمایه‌گذاری کار کردیم.


وی تاکید کرد: در حال سرمای‌ گذاری در مشاغل خرید و متوسط هستیم. البته این به معنای طرح‌های شکست خورده نیست.


ربیعی گفت: در سال گذشته تلاش کردیم تا برای شرکت‌هایی که نیاز به سرمایه در گردش داشتند،‌ این سرمایه تامین شود.


این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: فکر می‌کنم با گشایش‌های در حال انجام و جهت‌گیری‌های صورت گرفته کنترل نرخ تورم،‌ مصادف با رکود نخواهد بود. ما شکل به کارگیری پول یعنی نوع پولی که تورم ایجاد نکند ولی برای رونق و تولید به کار آید‌ را نیز در برنامه خود داریم.


وی درباره گزارش تحلیل بیکاری اخیر مرکز آمار و اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری درباره لزوم رسیدن به نتیجه مشخص نیز اعلام کرد: تحلیل‌ها بر اساس آمارهای سرشماری و بازار کار است و در مجموع نقدی بر آمارهای مرکز آمار نداریم.


ربیعی با بیان اینکه در دوران گذشته در صورت اعطای 5 میلیون تومان وام این را یک شغل محسوب می‌کردند،‌ اضافه کرد: در سامانه رصدی ایجاد شده بود که وام‌های بانکی را در راستای ایجاد شغل تلقی و در آمار اعمال می‌کردند اما در حال حاضر ما دفترچه بیمه شده اجباری و نه خویش فرمایی را ملاک قرار می‌دهیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بر این اساس میزان ریزش را نیز محاسبه می‌کنیم، بیان کرد: فرمولی برای محاسبه تناسب شغل رسمی و غیر رسمی وجود داشته و آن را با تمام اقتصادانان بازار کار مورد بحث و بررسی قرار دادیم.


وی خاطر نشان کرد: دسته‌هایی که به مشاغل جانبی و حمایتی اقدام می‌کنند را رصد کردیم. به طور مثال 100 هزار شغلی را که صندوق کارآفرینی امید دنبال کرده بود را رصد و حدود 85 درصد از آن صحت داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته