دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر کل کنفرانس روابط عمومی:

روابط عمومی‌ها نیازمند راه‌حل‌های مدرن‌ هستند

دبیر کل کنفرانس روابط عمومی گفت:پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران با موضــوع «برنامه‌ریزی بر پایه سناریو»، صبح امروز در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
کد خبر : 319941
316369_356.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران با موضــوع «برنامه‌ریزی بر پایه سناریو»، صبح امروز در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.


مهدی باقریان، اهمیت این کنفرانس را حضور اساتید برجسته از دانشگاه‌های سراسر کشور، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی عنوان کرد و گفت: این کنفرانس به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا از یک رویداد الهام‌بخش و تعاملی به‌منظور آشنایی با مباحث جدید، بروز و کاربردی روابط عمومی و همچنین افزایش مهارت‌های خود استفاده کنند.


رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: معمولاً موضوعاتی که کنفرانس روابط عمومی به آن می‌پردازد، الهام‌بخش برخی رویدادها و تشکل‌های حرفه‌ای است. در واقع کنفرانس روابط عمومی هم‌زمان با تأثیرپذیری از پیشرفت‌های حاصل در این عرصه در جهان، در پاره‌ای موارد نیز تأثیرگذار و پیشتاز بوده است.


وی تصریح کرد: در همین راستا موضوع کنفرانس امسال به سناریونگاری اختصاص داده شد و دبیرخانه کنفرانس با انتشار دو کتاب در این زمینه ضمن توسعه و غنای ادبیات روابط عمومی، به درک این مسئله کمک کرد. همچنین توجه به سناریونگاری به‌عنوان یک‌راه حل در کنار سایر راهبردهای برنامه‌ریزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومی‌ها فعالانه وارد این عرصه شوند.


باقریان در ادامه تصریح کرد: OKR همان پاشنه آشیل سازمان‌ها و روابط عمومی‌های کشور ماست که متأسفانه باید گفت تعدادی راهشان را گم‌کرده‌اند و از اهداف تأسیسی خود فاصله معناداری گرفته‌اند و نتیجه آن برخی نابه‌سامانی و آشفتگی‌هاست که همه با خون و پوستمان آن را احساس می‌کنیم.


رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی تأکید کرد: متأسفانه در عرصه روابط عمومی شاید وضع بدتر از این باشد اما راه‌حل هم وجود دارد. استفاده از این سیستم‌ها و سناریوها و با برنامه‌ریزی‌های مدبرانه توسط افراد کاردان و متخصص و دلسوز می‌توان به این آشفتگی‌ها در سازمان‌ها از جمله روابط عمومی‌ها خاتمه داد.


نگاه به آینده روابط عمومی تا سال ۲۰۲۰


رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع کنفرانس در خصوص سناریونگاری، گفت: در سال ۲۰۱۱ یک پروژه سناریونگاری توسط موسسه رسمی روابط عمومی در بریتانیا اجرا شد که با توجه به اهمیت موضوع به نکاتی از آن اشاره می‌کنم.


باقریان افزود: سناریوی نگاه به آینده تا سال ۲۰۲۰، به‌عنوان اولین پروژه از واحد تازه تشکیل‌شده تحقیق و توسعه موسسه رسمی روابط عمومی است که با برگزاری جلسات سناریو پردازی با گروه‌های منطقه‌ای و گروه‌های ذینفع بر آینده احتمالی عملکرد روابط عمومی بریتانیا تا سال ۲۰۲۰ متمرکز بود.


وی گفت: ۱۰۶ نفر در ۱۵ جلسه شرکت کردند. هر نشست به بررسی آینده احتمالی عملکرد روابط عمومی در انگلستان، با استفاده از سناریو پردازی به‌عنوان پایه‌ای برای کارگروه‌ها، پرداخت. در سناریوی  PR ۲۰۲۰"، محتمل‌ترین، بهترین و بدترین سناریوها توسعه یافتند و برای دادن توصیه‌هایی عملی برای عملکرد کلی روابط عمومی استفاده شدند.


باقریان گفت: بر این اساس تا سال ۲۰۲۰، یک شیوه موفق در مورد چیستی روابط عمومی و مزایایی که می‌تواند تحقق ببخشد، روشن شد. نتیجه، تعهد به توسعه و کار حرفه‌ای مطابق با ضوابط حرفه‌ای بود.


به گفته دبیر کل کنفرانس، سناریوها، احتمال دستیابی به موفقیت تا سال ۲۰۲۰ را از طریق بررسی محتمل‌ترین تحولات (محتمل‌ترین سناریوها) موردبررسی قراردادند و بهترین و بدترین سناریوها نیز توسط هر گروه تدوین و ارائه شد.


کنفرانس روابط عمومی در عرصه نشر


دبیر کل کنفرانس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه کنفرانس در حوزه نشر، گفت: در ۱۵ سال اخیر، دبیرخانه کنفرانس با همکاری انتشارات کارگزار روابط عمومی بیش از ۲۵ عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی منتشر کرده و مقالات برگزیده کنفرانس در ۱۵ دوره گذشته منتشرشده و امسال نیز کتاب مجموعه مقالات کنفرانس منتشرشده است.


کنفرانس محلی برای تبادل‌نظر و گفتگو


باقریان افزود: ما مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید توجه داشته باشیم که رسالت یک کنفرانس صرفاً ارائه مطالب و سخنرانی‌های کاربردی نیست هرچند که دبیرخانه کنفراس در ۱۵ سال اخیر به این مباحث در همه ابعاد توجه داشته و دوره‌های مختلفی که در داخل و خارج کشور برگزار کرده مباحث کاربردی هنرهشتم را پیگیری کرده که امروز به دلیل شرایط موجود، انجام آن‌ها عملاً توسط بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.


وی تصریح کرد: کنفرانس، محلی برای تبادل‌نظر و گفتگوهاست و بسترهای آن‌هم فراهم‌شده است. کار اصلی دبیرخانه کنفرانس فراهم آوری این بسترهاست و اگر توقع از برگزاری کنفرانس، حل مشکلات روابط عمومی‌های کشور باشد برداشت درستی نیست اما نمی‌توان نقش این کنفرانس‌ها در دو دهه اخیر در ایجاد تحولات در بخش‌های مختلف روابط عمومی را نادیده گرفت. البته بیان این مطالب، توجیه ضعف‌ها نیست و متولیان این امر تا آنجا که می‌توانند باید اعتمادسازی کنند نه اعتمادسوزی و این مسئله متأسفانه می‌تواند به ارزش‌افزوده این قبیل رویدادها ضربه مهلک وارد کند که در برخی موارد این‌گونه بوده است.


برنامه‌های علمی کنفرانس


رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: نتیجه‌ای که می‌خواهم از طرح این مباحث بگیرم این است که همکاران روابط عمومی به‌ویژه کسانی که تصمیم گیر هستند نباید به بهانه‌های مختلف از حمایت رویدادهای علمی با همه نقاط ضعف و قوت آن، دلسرد شوند. بارها اعلام کردیم که انتقادها و پیشنهادها باید ارائه شود. حتی در بحث انتخاب محورها و سخنرانان کنفرانس درخواست همکاری کردیم و حتی بر روی سایت کنفرانس فرم‌های خاصی طراحی‌شده اما دریغ از ارائه یک پیشنهاد! برهمین اساس غنی کردن این رویدادها نیازمند همکاری جامعه شریف روابط عمومی است و اگر باهم همکاری نکنیم و در جزیره‌های جداگانه به فعالیت خود ادامه دهیم مطمئن باشیم نه کار این رویدادها به سامان می‌رسد و نه روابط عمومی در جایگاه شایسته و بایسته خود قرار می‌گیرد.


دبیر کل کنفرانس در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های کنفرانس گفت: همان‌طور که می‌دانید سخنرانان کنفرانس با توجه به موضوع انتخابی در هرسال، تلفیقی از صاحب‌نظران ارتباطات، روابط عمومی و محور طرح‌شده همان سال است. بر همین اساس بخشی از سخنرانان، صاحب‌نظران عرصه ارتباطات و روابط عمومی هستند و بخشی دیگر به فراخور موضوع از اساتید ارزشمند آن عرصه انتخاب می‌شوند که همه این افراد در حوزه خودشان سرآمد هستند. امیدواریم امروز با موضوع سناریونگاری و اهمیت آن در روابط عمومی بیشتر آشنا شویم و تلنگری باشد در ذهن ما؛ اما ادامه راه و مسیر با ماست. وظیفه کنفرانس طرح مسائل جدید، کاربردی، بروز و مؤثر در عرصه روابط عمومی است.


جایزه دکتر نطقی


باقریان در خصوص جایزه دکتر نطقی گفت: جایزه دکتر نطقی بنیان‌گذار روابط عمومی ایران، نام جایزه‌ای است که به‌منظور ادای احترام به دکتر نطقی و پاسداشت ارزش‌هایی که او از آن‌ها حمایت می‌کرد، توسط مؤسسه کارگزار روابط عمومی در سال ۱۳۸۳ طراحی‌شده است.


وی گفت: در طی ۱۵ سال این جایزه به ۶ شخصیت علمی داخلی و خارجی از جمله شادروان پروفسور کاظم معتمد نژاد پدر ارتباطات نوین ایران، جیمز گرونیگ استاد ممتاز روابط عمومی در دپارتمان ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا و مبدع نظریه «تعالی»، علی‌اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مبدع نظریه موج چهارم و عصر مجازی در دنیا، علی‌اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران، سعید رضا عاملی استاد ارتباطات دانشگاه تهران و مبدع نظریه دو فضایی روابط عمومی و یونس شکر خواه بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری آنلاین ایران اعطاء شده است.


دبیر کل کنفرانس اظهار کرد: کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی اعطای جایزه دکتر نطقی، پدر روابط عمومی ایران تصمیم گرفته است که در سال جاری هفتمین جایزه بین‌المللی نطقی را به شخصیت علمی ارتباطات و روابط عمومی دکتر حسن بشیر، به‌پاس تقدیر از بیش ۳۰ سال فعالیت و تلاش مداوم ایشان در این حوزه که ۱۰ سال آن به‌عنوان دبیر کمیته علمی اجلاس بین‌المللی روابط عمومی ایران صرف شده است، اعطا کند.


باقریان در پایان افزود: در پایان آیین افتتاحیه، دبیرخانه کنفرانس از ۱۰ روابط عمومی فعال نیز تجلیل به عمل می‌آورد.


انتهای پیام/۴۰۸۷


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته