دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خوانش تاریخ بیهقی به شیوه‌ای جسورانه

مدرس جلسه خوانش متون اصیل اندیشه گفت: در بررسی تاریخ بیهقی،چارچوب‌های معمول را کنار می‌گذاریم.
کد خبر : 319940
alyani-696x449.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آیین و اندیشه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دوره خوانش متون اصیل اندیشه قرار است بیستم آبان توسط کانون اندیشه جوان برگزار شود. یکی از متونی که در این حلقه‌های متن خوانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، کتاب «تاریخ بیهقی» است که توسط کوروش علیانی، بررسی خواهد شد.


وی در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: عموماً متن‌خوانی‌‌ها معمولاً دو گونه است؛ در شکل اول، یک ساختار خاص از پیش تعیین شده و همان دنبال می‌شود. معمول‌ترین شیوه، چارچوب ادبی است. یعنی بخشی از متن خوانده می‌شود و بعد روی آن بررسی ادبی صورت می‌گیرد که مثلاً معنی این واژه چیست یا نقش‌ آن در آن دوره تاریخی چگونه بوده است؟ چارچوب دیگر، بررسی متن از زاویه مسائل اجتماعی است.


این پژوهشگر ادبیات اظهار کرد: ما در این حلقه متن‌خوانی، می‌خواهیم یک کار جسورانه بکنیم. می‌خواهیم این چارچوب‌ها را کنار بگذاریم و بلافاصله پس از خواندن هر قسمت از متن، ببینیم مجموع اطلاعاتی که می‌توانیم از آن استخراج کنیم، چیست؟ این اطلاعات ممکن است ادبی، اجتماعی، تاریخی و یا روان‌شناختی باشد. این شیوه یک مقدار متفاوت و همان‌گونه که گفتم جسورانه است، ممکن است به نتایج خوبی برسیم و ممکن هم است این‌گونه نشود، امّا من فکر می‌کنم اگر جمع خوبی تشکیل شود، احتمالاً به یافته‌های جالبی دست خواهیم یافت.


وی درباره علت انتخاب کتاب تاریخ بیهقی برای متن‌خوانی گفت: تاریخ بیهقی، متن محبوب، منسجم و خوبی است. ساختار زبانی‌‌اش خوب و درست است؛ تاریخ در آن حضور دارد. ضمن این که متن آشنایی است. همه ما در کتاب‌های درسی، داستان حسنک وزیر را خوانده‌ایم و شاید بعضی از ما غمگین شده و گریه هم کرده‌ایم. این کمک می‌کند که راحت‌تر دور همدیگر جمع شویم. شاید اگر قابوس‌نامه را انتخاب می‌کردیم با وجود ارزشی که داشت، جذاب نبود.


این نویسنده بیان کرد: رشته دانشگاهی من زبان‌شناسی است و طبیعتاً مباحث زبانی برای من مهم است، ولی متن‌خوانی را به این مباحث محدود نمی‌کنیم. چیزی که برای من مهم است و دوست دارم در این دوره به آن وارد شوم، این است که ‌کمی هم به علوم شناختی هم بپردازیم که البته بستگی دارد که دوستان چقدر بتوانند همراهی کنند. می‌دانید که علوم شناختی تا پنجاه سال پیش، خیلی در ساختارهای علمی جایگاهی نداشته است، اما الان کاربرد زیادی دارد در واقع کارهای بینارشته‌ای که ذیل علوم شناختی انجام می‌شود، از لحاظ علمی کارهای پرمنفعت و پربازدهی هستند. سعی می‌کنیم در این جلسات این کار را بکنیم، مثلاً جایی که داریم روابط قدرت در دوران غزنوی را بررسی می‌کنیم، با رجوع به متن، ممکن است گریزی هم به روان‌شناسی خود ابوالحسن بیهقی یا روان‌شناسی طبقه کاتبان و منشیان داشته باشیم.


 انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
زهرا سادات حسینی
Netherlands
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
۰
تاریخ بیهقی، کتابی فوق العاده که هیچ گاه قدرش شناخته نشد.
زهرا سادات حسینی
Netherlands
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
۰
تاریخ بیهقی، کتابی فوق العاده که هیچ گاه قدرش شناخته نشد.
هلدینگ شایسته