دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس بازار سهام؛

چه تعداد کارگزار بورس وجود دارد؟/ زمینه‌های رقابت کارگزاران بورسی

یک کارشناس بازار سهام با اشاره به وجود 108 کارگزاری در این صنعت گفت: از این تعداد حدود 50 کارگزاری قدرتمند در حال فعالیت هستند و 20 کارگزاری باهم رقابت دارند.
کد خبر : 319259

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در حاشیه نمایشگاه صنعت مهدی باقری مدیر شعب کارگزاری و اداری، یک شرکت کارگزاری درباره خدمات شرکت‌های کارگزار بورسی گفت: کارگزار بورس یکسری از محصولات به مشتریان خود ارائه می‌دهد که شامل دو بخش است.


وی ادامه داد: خدمات شرکت‌های کارگزاری بورسی در دو بخش انجام می‌پذیرد یک بخش مخصوص سهامداران و یک بخش هم مخصوص شرکت‌های حقوقی هستند؛ منظور از شرکت‌های حقوقی شرکت‌هایی هستند که محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می‌کنند، مثل همین شرکت‌هایی تولیدکننده مس، شرکت‌های فولادی مثل همین هرمزگان و فولاد مبارکه اصفهان.


باقری توضیح داد: کارگزاری‌ها در بورس کالا در اصل یک واسط هستند که خریدار و فروشنده را به هم متصل می‌کنند تا در بازار کالا دو طرف بتوانند معامله انجام دهند.


وی گفت: کارگزاری‌ها بخش عمده‌ای از فعالیتشان در بورس اوراق بهادار است و به افرادی حقیقی و سهامدارانی که در بازار تمایل به سرمایه‌گذاری دارند خدمات ارائه می‌کنند؛ بیشتر شرکت‌هایی که سهامی‌شان به‌صورت سهامی عام شده و به‌صورت اوراق بهادار معامله می‌شوند باید از طریق یک کارگزار اقدام به خریدوفروش سهام شرکت‌های موجود در بازار بورس کنند.


این کارشناس بازار سرمایه درباره خدمات آنلاین کارگزاری‌ها توضیح داد: هرکسی که کُد بورسی می‌گیرید از طریق یوزر و پسورد و نرم‌افزار آنلاین خریدوفروش سهام می‌تواند سهم‌هایی که در بازار هست را رصد و به‌صورت آنی خریدوفروش کند؛ یعنی در لحظه شما دوست دارید سهام شرکت فولاد هرمزگان را بخرید، از طریق سامانه آنلاین راحت می‌توانید این کار را انجام دهید.


رقابت 20 کارگزار بورسی در بازار سهام


باقری درباره محدودیت در صدور مجوز برای کارگزاری‌های جدید و اینکه این موضوع سبب نمی‌شود که رقابت در بین کارگزاری‌های پایین بیاید؟ گفت: اصلاً این‌طوری نیست. ما در حال حاضر 108 کارگزاری در ایران داریم. از این 108 کارگزاری به‌جرئت می‌توانم بگویم حدود 40 یا 50 کارگزاری خیلی فعال و قدرتمند در حال فعالیت هستند و از این 40 یا 50 کارگزاری هم بازهم بخواهیم یک دسته‌بندی بکنیم، 20 کارگزاری هستند که با یکدیگر رقابت شدید دارند.


وی با اشاره به نیاز سهام‌داران و صنعت بورس به آموزش بسیار زیاد است؛‌ تصریح کرد: کارگزاری‌ها پس از ارائه بحث‌های آموزشی که به‌شدت نیاز صنعت بورس و بازار سهام است اقدام به تولید نرم‌افزارهای جدید برای خریدوفروش بهتر و راه‌کارهای نوین باید باشند تا در این رقابت‌ها موفق باشند.


باقری در مورد محدودیت در صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌ها افزود: اتفاقاً محدودیت برای دادن مجوز بسیار خوب است. چون کمک می‌کند به اینکه حداقل کارگزاری‌هایی که الآن هستند در بحث ارائه خدمات به مشتریان، فعالیت خودشان را بیشتر و بروز کنند.


وی ادامه داد: اینکه کارگزار جدید وارد بازار شود به نظرم هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ ولی همان کارگزاری‌های موجود، خدمات جدید در بازار بیاورند، بهتر می‌تواند به خریداران و سهامداران کمک کنند.


کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر بحث آموزش تصریح کرد: ما در آموزش به سهام‌داران و فعالین در این حوزه در بازار سرمایه ضعف داریم؛ الآن رسالت سازمان بورس، شرکت‌های زیر نظر سازمان و کارگزاری‌ها به این سمت می‌رود که آموزش‌های لازم را بدهند تا مردم جذب بازار سرمایه و بازار بورس شوند.


انتهای پیام/4092/ 4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته