دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد هنر نگارگری مطرح کرد؛

نگارگری؛ تصویرگر زیبایی‌های عاشورا

یک استاد هنر نگارگری گفت: با هنر نگارگری به دنبال به تصویر کشیدن زیبایی‌های عاشورا هستم.
کد خبر : 317974
آقامیری.jpg

امیرحسین آقامیری در گفتگو با خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا اظهار کرد: ایرانی‌ها خیلی زود اسلام را پذیرفتند و از سوی دیگر از گذشته هم اهل هنر بودند. بعد از آنکه اسلام در ایران ظهور کرد، تأثیر بسزایی در هنر ما گذاشت. در مساجد و بناهای اسلامی و کتاب‌های دینی ما مانند قرآن از هنر اسلامی مانند تذهیب استفاده می‌شود، چرا که مادیت و عوارض مادی از آن گرفته شده است. تذهیب، هنر دو بعدی است و بر‌‌اساس مفاهیم قرآنی شکل گرفته و تنها هنری است که می‌توان از آن در قرآن‌کریم و مساجد استفاده کرد.


وی گفت: خیلی از آثار ایرانی مانند شاهنامه به دلیل آنکه ساختار، ترکیب‌بندی و رنگ آن بر‌‌اساس مضامین اسلامی است، غربی‌ها آن را به‌‌عنوان هنر اسلامی هم می‌شناسند. برعکس این موضع را هم داریم که آثاری با موضوعات دینی و عاشورایی ساخته شده که صرفاً موضوع اسلامی داشته‌اند، اما اصل هنری که به‌کار گرفته شده، هنر باروک مربوط به قرن هفدهم اروپا است.


این استاد هنر نگارگری اظهار کرد: فلسفه عاشورا مباحث فرازمینی است و نمی‌توان با چنین قالبی آن را به تصویر کشید. اگر بخواهیم عاشورا را با مضامین مادی نشان دهیم، شاید تابلویی با جلوه‌های خوب خلق کنیم، اما بهتر از آن هم می‌توان خلق کرد. این‌گونه موضوعات بیشتر در قالب نگارگری بروز و ظهور می‌کند. 


آقامیری ادامه داد: امام حسین (ع) به دنبال کسی بوده که در راهش یاری‌اش کند. حضرت زینب (س) فرمودند «چیزی جز زیبایی ندیدم» و ما هم به‌عنوان هنرمند باید زیبایی‌ها و مفاهیم عاشورا را به تصویر بکشیم. هنر نگارگری نیز یکی از هنرهایی است که می‌تواند دراین راه موفق عمل کند.


انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته