دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1397 - 15:39
دبیر فدراسیون کاراته در گفتگو با خبرنگار آنا:

سرمربی صلاح دید در دو وزن انتخابی برگزار شود/ شرایط یکسان در تیم بانوان و آقایان

دبیر فدراسیون کاراته گفت: فدراسیون دست مربی را باز گذاشته و او به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته‌ تصمیم گرفت تنها در دو وزن انتخابی برگزار کند.
کد خبر : 316806

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رقابت‌های جهانی کاراته از 15 تا 25 آبان در اسپانیا برگزار می‌شود و تیم ملی کاراته بانوان برای سومین بار در این مسابقه حضور خواهند داشت. روز گذشته انتخابی تیم ملی کاراته بانوان در دو وزن برگزار شد که به دنبال آن رزیتا علیپور و فاطمه چالاکی جواز حضور در تیم ملی را برای رقابت‌های جهانی کسب کردند. پس از برگزاری انتخابی تیم ملی انتقادهای زیادی مطرح شد. یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت این بود که چرا انتخابی تیم ملی تنها در دو وزن برگزار شد و در مابقی اوزان ترکیب تیم مشخص بود. برخی نوع برگزاری انتخابی تیم ملی را غیرشفاف دانستند و در این رابطه از مسئولان تیم ملی بانوان پاسخگو بودند هر چند که ستاره موسوی سرمربی تیم ملی کاراته بانوان و افسانه باقری نایب رئیس بانوان در این موضوع سکوت را ترجیح دادند و در برابر رسانه‌ها توضیحی در این خصوص ندادند.

محسن آشوری در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا درباره انتخابی تیم ملی کاراته بانوان گفت: در تیم کاراته آقایان هم روند انتخابی به همین صورت بود اما کسی به آن اعتراضی نکرد. من سؤالم از اصحاب رسانه این است که چرا وقتی در تیم کاراته آقایان هم روند انتخابی به این شکل صورت گرفت هیچ کس انتقادی نداشت حالا برای تیم ملی بانوان همه به این موضوع اعتراض کردند.

وی ادامه داد: بانوان کاراته ما چیزی از آقایان کم ندارند و در این مدت نشان دادند که رشد قابل توجهی در این رشته داشتند. نتایجی که در بازی‌‌های آسیایی جاکارتا کسب شد به خوبی این موضوع را نشان داد. درست است که بانوان نتوانستند به مدال طلا برسند، اما نتایجی  که کسب شد قابل قبول بود. ضمن اینکه تمامی اختیارات بانوان بر عهده موسوی سرمربی و باقری مدیر تیم های تیم ملی است. 

دبیر فدراسیون کاراته واکنش به اینکه انتخابی تیم ملی بانوان شفاف نبوده است، اظهار کرد: همین نوع برگزاری انتخابی هم در آقایان اتفاق افتاد و ما در یک وزن انتخابی برگزار کردیم. ما در فدراسیون وقتی به افراد مسئولیت می‌دهیم حالا ممکن است در تیم ملی باشد یا در کمیته‌ها فرقی نمی‌کند، هر زمان که به آنها مسئولیت می‌دهیم اختیارات لازم را هم به آنها می‌دهیم چرا که در آخر باید آنها پاسخگو باشند. سرمربی تیم ملی کاراته آقایان تشخیص داده است که در یک وزن انتخابی برگزار شود و فدراسیون در برابر این تصمیم پاسخگو نیست. هروی سرمربی تیم ملی باید طبق تصمیماتی که می‌گیرد در برابر هر نتیجه‌ای هم که برای تیم ملی کاراته آقایان رقم می‌خورد پاسخگو باشد. البته درست است که فدراسیون هم در این خصوص باید پاسخگو باشد، اما نخستین کسی که باید در برابر تمام نتایج و اتفاقات تیم ملی توضیح بدهد سرمربی تیم است. در بخش بانوان هم همین شرایط برقرار است. همه مسئولیت‌ها بر عهده موسوی سرمربی تیم است کمااینکه در گذشته هم وضعیت به همین صورت بوده است. البته فدراسیون هم نظارت خودش را دارد تا خدای نکرده انحراف و خطایی صورت نگیرد. در واقع وظیفه فدراسیون همین‌قدر است و دست سرمربی تیم هم در اختیارات خودش کاملاً باز است. انتخابی که روز گذشته در تیم ملی کاراته بانوان رقم خورد همگی متفق القول نظرشان این بود که بی‌حاشیه‌ترین انتخابی بوده است.

آشوری در پاسخ به اینکه چرا انتخابی در برخی اوزان صورت نگرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ما زمان کمی برای اعلام اسامی نهایی برای فدراسیون جهانی در اختیار داشتیم به همین دلیل نتوانستم انتخابی فراگیری برگزار کنیم، از همین روی هم در بخش بانوان و هم آقایان از داشته‌های خودمان استفاده کردیم. در واقع هر اتفاقی که در بخش آقایان افتاده است در بخش بانوان هم به وقوع پیوسته است. در بخش آقایان هم ما فراخوان انتخابی گسترده‌ای نداده‌ایم و طبق داشته‌ها رفتار کردیم. 

دبیر فدراسیون کاراته عنوان کرد: در وزن منهای 50 کیلوگرم، سارا بهمن‌یار و نسرین دوستی را دعوت کردیم که نتوانستند در انتخابی شرکت کنند. در وزن منهای 60 کیلوگرم هم  پگاه زنگنه و مبینا کاویانی حضور داشتند که خود من با کاویانی صحبت کردم تا در انتخابی شرکت کند. علی رغم اینکه این ملی‌پوش مسئله کمیته انضباطی داشت اما ما تصمیم گرفتیم نگاه مهربانه به این کاراته‌کا داشته باشیم. به همین خاطر با فرجی رئیس فدراسیون هم صحبت کردم و او هم پذیرفت با نامهربانی با کاویانی برخورد نکنیم. بنابراین من هم مأموریت پیدا کردم با کاویانی صحبت کنم که در انتخابی شرکت کند اما کاویانی اعلام همسترینگ پایش دچار پارگی شده است و نمی‌تواند در انتخابی شرکت کند.

آشوری ادامه داد: در وزن 68+ کیلوگرم هم حمیده عباسعلی و محدثه آقایی حضور داشتند. آقایی اعلام کرد دیگر قصد ندارد کاراته کار کند. بنابراین ما در اوزانی که بازیکن نداشتیم انتخابی برای چه کسی برگزار می‌کردیم؟ آنها باید خودشان با خودشان انتخابی برگزار می‌کردند؟ بنابراین ما مجبور بودیم انتخابی را در اوزانی برگزار کنیم که بازیکن داشتیم.

دبیر فدراسیون کاراته در ادامه به دیگر اوزان اشاره کرد و گفت: در وزن منهای 61 کیلوگرم رزیتا علیپور بود که در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال نقره شد. در کنار علیپور شیما آل سعد دیگر کاراته‌کای این وزن بود که او در رقابت‌های آسیایی اردن به مدال برنز رسیده بود. بنابراین ما براساس داشته‌هایی که داشتیم بین آنها انتخابی برگزار کردیم و در نهایت علیپور جواز حضور در انتخابی را کسب کرد. در وزن منهای 55 کیلوگرم هم شرایط به همین صورت بود. فاطمه چالاکی، طراوت خاکسار و آویشن باقری حضور داشتند که هر سه از ملی‌پوشان عنوان‌دار کاراته بانوان هستند که بین این سه نفر هم انتخابی برگزار کردیم که در نهایت فاطمه چالاکی موفق شد جواز حضور در اسپانیا را به دست بیاورد. من فکر می‌کنم که اصولی‌ترین و سریعترین انتخابی را باتوجه به تنگی زمانی که در اختیار داشتیم را انجام داده‌ایم.

آشوری در پاسخ به اینکه مگر در برخی اوزان پیشتوانه‌سازی صورت نگرفته است که وقتی ملی‌پوش انصراف می‌دهد به طور کل انتخابی برگزار نمی‌شود، گفت: خوشبختانه ما در کاراته بانوان پیشتوانه‌سازی خوبی انجام داده‌ایم اما اگر وارد پیشتوانه‌ می‌شدیم تعداد بسیار زیادی از این شرایط می‌توانستند برخوردار شوند. با توجه به اینکه تعداد زیاد می‌شد و ما هم تنگنای زمان داشتیم نمی‌توانستم از آنها استفاده کنیم. اما در مورد پیشتوانه‌سازی خیلی خوب کار کردیم. ما تیم امید قوی در اختیار داریم و از این بابت خیالمان هم راحت است.

دبیر فدراسیون کاراته تأکید کرد: من به شما قول می‌دهم که برای سال 98 تیم ملی بسیار قوی در بخش بانوان داشته باشیم. در حال حاضر من گزارشی از سرمربی تیم ملی بانوان گرفته‌ام و از وضعیت بانوان باخبر هستم و خدا را شکر شرایط خیلی خوبی در این بخش داریم. کاراته‌کاران ما هر کدام در وزن خودشان یک مدعی محسوب می‌شوند و این خبر خوبی است که من به جامعه کاراته می‌دهم و مطمئن باشید بانوان ما در رقابت‌های جهانی کاراته در اسپانیا عملکرد قابل قبولی خواهند داشت. 

آشوری در پایان به اعزام تیم‌ها با توجه به نوسانات قیمت ارز اشاره کرد و گفت: از نظر اقتصادی شرایط سختی به وجود آمده است اما ما سعی کردیم به صورت انقباضی با این موضوع برخورد کنیم و هر طور که شده تیم‌ها را به این رقابت‌ها اعزام کنیم.

انتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته