تلاش برای ساخت و تکرار موفقیت فیلم دفاع مقدس
عبدالحسین برزیده در گفتگو با خبرنگار حوزه سینماي گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کمکاریاش در حوزه سینما را به دلایل متعددی مربوط دانست و اظهار کرد: دلیل فاصله گرفتن مخاطبان از سینمای دفاع مقدس را شرایط زمانی و نبود کیفیت میدانم. جذب مخاطب در موضوعاتی که مربوط به گذشته است، آسان نیست. هرچند میشود از آن حمایت کرد اما برخی مخاطبان معتقدند این موضوع مربوط به گذشته است و خیلی در زندگی ما تأثیری ندارد.
برخی فیلمهای ساخته شده کیفیت خوب نداشتند
وی افزود: نکته بعدی، درباره فیلمهای ساخته شده در این ژانر است. برخی فیلمهایی که تاکنون ساخته شده، کیفیت خوبی نداشته و متأسفانه این باعث شده که فکرکنیم فیلمهای دفاع مقدس معمولاً فیلمهای ضعیفی هستند.
کارگردان «دولت مخفی» با بیان اینکه بعضی از کارگردانان حوزه دفاع مقدس، بعد از مدتی بلافاصله مسیرشان را عوض کردند و کارهای دیگری انجام دادند، ادامه داد: البته بعضیها به هر دلیلی ممکن است دیگر کار نکنند ولی برخی هم، سینما راخیلی خوب نمیشناختند و نه کار بلد بودند و به همین دلیل کارهایی که ارائه شد متأسفانه کارهای قابل توجهی نبود. تماشاگر هم وقتی چند فیلمضعیف ببیند، طبیعی است که فکر کند بقیه فیلمها هم همینگونه باشد.
وی با بیان اینکه این همان بلایی است که بر سر تلویزیون آمده، افزود: به دلیل افت کیفیت آثار صدا و سیما، باعث شده مخاطب هم آن را پس بزند و نخواهد ببیند.این یعنی ریزش مخاطب که البته این بلا سر سینمای دفاع مقدس هم آمده است.
برزیده با بیان اینکه در حال نگارش فیلمنامهای سینمایی هستم، گفت: من از تلویزیون ناامیدم و میخواهم فیلم سینمایی در زمینه دفاع مقدس کار کنم.
هزینه فیلمهای دفاع مقدس بیشتر از فیلمهای دیگر است
برزیده با بیان اینکه هزینه ساخت فیلمهای دفاع مقدس به مراتب بیشتر از فیلمهای دیگر است، گفت: زمان، نکته مهمی در تولید فیلم و اصولاً هر محصولی است، یعنی وقتی شما قرار باشد کاری را در یک ماه تولید کنید اما سه یا چهار ماه طول بکشد، مخارج و هزینههای آن چند برابر یک فیلم معمولی میشود.
وی افزود: برای تولید یک فیلم دفاع مقدسی به ابزار و امکاناتی نیاز هست که آن امکانات به راحتی میسر نمیشود. مثلاً در یک کار جنگی که دو سال پیش تولید کردیم، باید با نیروی هوایی هماهنگ میکردیم. دو ماه کامل فیلم تعطیل بود. یعنی با این که هماهنگی و توافق با نیروی هوایی انجام شده بود، اما وسط فیلمبرداری مجبور شدیم دو ماه کار را تعطیل کنیم تا بتوانیم فاز دوم کار را که با هماهنگی نیروی هوایی بود، انجام دهیم. دو ماه به تمام عوامل دستمزد دادیم و این یعنی هزینه اضافه.
برزیده، مثال دیگری درباره ارتباط عنصر زمان و افزایش هزینهها در روند تولید فیلم را این گونه بیان کرد: مثلاً اگر صحنه یک انفجار را بگیرید، اگر بخواهید برداشت دوم بگیرید باید دوباره دو ساعت معطل شوید تا این اتفاق بیفتد، اینها باعث میشود، فیلم دفاع مقدس نسبت به فیلمهای دیگر هزینه بیشتری داشته باشد.
تهیهکننده برای تولید فیلمهای دفاع مقدس وجود ندارد
وی با بیان اینکه برای تولید فیلمهای دفاع مقدس، تهیهکننده هم به سختی ورود پیدا میکند، ادامه داد: گاهی تهیه کننده از جاهای مختلف فیلمنامه میزند. یعنی با همان تهیهکننده هم، فیلمنامهای که قرار بوده ساخته شود، یک چیز دیگر میشود.
برزیده علت کار نکردن برخی عوامل در فیلمهای دفاع مقدس را این گونه بیان کرد: حتی برای عوامل حرفهای، زمان و مکان دلیل مهمی برای کار نکردن میشود. فیلمهای دفاع مقدس در مناطق خاصی تولید میشود. لوکیشن فیلمهای دفاع مقدس لوکیشنهای ویژهای است و معمولاً مجبور می شویم به شهرستان برویم. پرهزینه بودن باعث میشود یا اصلاً کار تولید نشود یا از سر و ته آن زده شود که در نتیجه کیفیتش افت میکند. مجموعه این عوامل باعث میشود محصولی که دست مردم میرسد، محصول قابل اعتنایی نباشد.
برزیده ادامه داد: متأسفانه با توجه به مجموعه این عوامل و فضای روانی که برای فیلمهای دفاع مقدس ایجاد شده است، فیلمسازها کمتر به سراغ این نوع سوژه ها میروند.
باید بودجههای دولتی به تولید فیلمهای دفاع مقدس کمک کند
وی افزود: بودجههایی هم وجود دارد که دولتی است و در تمام دنیا هم حامی مالی این نوع فیلمها یعنی فیلمهای ملی و فیلمهایی که در واقع به کلیت کشور باز میگردد، دولتی است و نمیشود آن را کتمان کرد، در کشوری مثل ایالات متحده آمریکا،گاهی فیلمهایی میسازند که در واقع مورد نظر و تأیید دولت آمریکاست و از آنها حمایت میکند و بودجه در اختیارشان میگذارند. در ایران هم همینطور است. یعنی در این زمینهها به همان دلایلی که گفتم، به ندرت بخش خصوصی وارد میشود. به هرحال ما مخاطب را از دست میدهیم.البته این فقط مختص فیلمهای دفاع مقدس نیست. غیر از تعدادی فیلم کمدی خاص، فیلمهای دیگر فروشی که باید بکنند و حداقل پولش را برگردانند را ندارند.
برزیده دلایل فروش نکردن فیلم ها را نیز این گونه بیان کرد: بازار بیرونی نداریم و فیلمها هم بیمه نیستند. یعنی در آمریکا یک فیلم بد هم که ساخته میشود و شاید بعد از دو روز از اکران برداشته شود، به خاطر بیمه بودن، پولش برمیگردد. بههرحال مخاطرات مادی و اقتصادی خیلی اجازه نمیدهد که بخش خصوصی وارد شود.اگر قرار است فیلم انبوه و با کیفیت خوب در زمینه دفاع مقدس ساخته شود، به بخش دولتی برمیگردد.
برزیده افزود: من این را گاهی از مقام معظم رهبری هم شنیدهام که فرموده: آقا من ناامیدم، شما خودتان بروید یک کار و اقدامی کنید. وقتی در این سطح ناامیدی وجود دارد و دولتها کاری نمیکنند، جاهایی مثل مؤسسه اوج باید در این زمینهها کار کنند، ارشاد همینجوری هم از نظر مالی مشکل دارد چه برسد بخواهد پولهای خیلی کلان بدهد به کارهای خیلی بزرگ. مجموعه اینها باعث میشود که انگشت اشاره را به سمت دولتها و نهادهایی که پول در اختیارشان است بگیریم.
وی ادامه داد:مؤسساتی مثل شاهد، اوج یا جاهای دیگر مثل انجمن دفاع مقدس که پول دارند، میتوانند خیلی کار کنند مثلاً سفارش فیلمنامه دهند. میتوانند نویسندههای خوبی که قصه خوب بنویسند و از دل قصه خوب، فیلمنامه خوب دربیاورد را استخدام کنند. بعد بهترینهای کشور در زمینه کارگردانی را استخدام کنند و بگویند شما برای ما فیلم بسازید و شرایط خوب فراهم کنید تا فیلم خوب ساخته شود.
انتهای پیام/4046/خ
انتهای پیام/