دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیروس الوند در مراسم تشییع کارگردان فقید سینمای ایران:

یدالله صمدی میوه شیرین سینمای ایران در دهه 60 بود

کارگردان فیلم سینمایی دست‌های آلوده گفت: زنده‌یاد یدالله صمدی میوه شیرین سینمای ایران در دهه 60 بود.
کد خبر : 313987
photo_2018-09-28_10-37-44.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،  سیروس الوند در مراسم تشییع پیکر یدالله صمدی کارگردان فقید سینمای ایران که هم اکنون در ساختمان شماره یک خانه سینما در حال برگزاری است،گفت: یدالله صمدی یکی از  میوه‌های شیرین سینمای دهه 60 بود. او در کنار مرحوم محمدرضا اعلامی و بعدها  مجید قاری‌زاده و کیانوش عیاری  فیلمسازانی بودند که در آن دوران که فعالیت برخی کارگردانان در سایه‌ای از تردید قرار داشت، چرخ‌های سینما را به راه انداختند.

  کارگردان فیلم دست‌های آلوده گفت: دو جلوه به یادماندنی از سینمای آن روزها، فیلم «نقطه ضعف» شادروان محمدرضا اعلامی و «مردی که زیاد می دانست» ساخته زنده‌یاد یدالله صمدی بود. من مرحوم صمدی را از سال‌های پیش از انقلاب می‌شناختم. ایشان دستیار استاد نصرت کریمی بود و اصول فیلمسازی را به خوبی از ایشان آموخت. او شیرین، فعال و کوشا بود. بعدها هم در فیلم آوار دستیار من شد.دو روز مانده به فیلمبرداری پیش من آمد و با یک حالت شرمندگی گفت که شرایط ساخت فیلم برایم فراهم شده، امّا دلم هم نمی‌آید که تو را تنها بگذارم. من هم در جواب گفتم وقتی شرایط و توانایی ساختن فیلم را داری حتماً اقدام کن، فقط  بدان اگر موفق بشوی دیگر نمی‌توانی دستیار باشی.آن مرحوم هم متواضعانه گفت موفق هم که بشوم، باز برای تو و پیشکسوتان سینما، همیشه دستیار هستم.

 وی در ادامه گفت:آنجا بود که فیلم «مردی که زیاد می دانست» را ساخت که  خیلی فرم نوین و زیبایی داشت و همان سال هم جایزه گرفت.  با «اتوبوس» شکفته شد، فیلمی با فیلمنامه قوی که در آن یک فرهنگ بومی را نشان داد که بعدها زمینه فیلم‌های دیگر او شد. من یک روز به یکی از مسئولان گفتم که اگر بخواهیم سینمای ملی را در ایران احیاکنیم، باید سراغ  خسرو معصومی برویم که از مازندارن می‌گوید، ناصر غلامرضایی که از خرم‌آباد می‌گوید و یدالله صمدی که فرهنگ منطقه آذربایجان را نمایندگی می‌کند و‌گرنه فیلم‌ها همه به تهران محدود شده و بی‌هویت می‌شوند. یدالله صمدی به فرهنگ بومی آذربایجان علاقه و تعصب تاریخی داشت. تعصب تاریخی به نسبت تعصب جغرافیای قدر و قیمت بیشتری دارد و دیرتر هم درک می شود.  

کارگردان فیلم مزاحم اظهار کرد: زنده‌یاد یدالله صمدی بعدها رگه‌های طنز را که در "اتوبوس" هم داشت در "آپارتمان شماره 13" به خوبی پیاده کرد. پیش از آن هم "ایستگاه" را ساخت که یک تجربه غریب روانشناختی بود و مورد استقبال منتقدان هم قرار گرفت اگر چه فروش خوبی نداشت.

پیش از صحبت‌های سیروس الوند، ستاره اسکندری سوگنامه‌ای که با اشاره به آثار مرحوم یدالله صمدی تهیه شده بود را همراه با اشک و اندوه خواند که مورد توجه حضار نیز قرار گرفت. 

 حاضران در مراسم تشییع زنده‌یاد یدالله صمدی، نماز را به امامت حجت الاسلام سید محمود دعایی بر پیکر کارگردان فقید سینمای ایران خواندند.هنرمندان و دست‌اندرکاران سینمای ایران نظیر پرویز پورحسینی، محمدرضا داودنژاد،ابوالحسن داودی،سیروس الوند، حسین محجوب، بهروز شعیبی، فرهاد توحیدی، حبیب دهقان نسب، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی،همایون اسعدیان، مصطفی کیایی، هنگامه قاضیانی، فرشته طائرپور، گیتی معینی،محمدمهدی عسگرپور، مسعود جعفری جوزانی، عزت‌الله رمضانی‌فر و هادی حجازی‌فر در این مراسم حضور داشتند. علاوه بر این، جمع زیادی از  علاقه‌مندان سینما، محوطه ساختمان خانه سینما را پر کرده و جمعیت زیادی نیز در بیرون از ساختمان حضور داشتند.جمعی از فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم حضور داشتند و دسته موزیک هوانیروز نیز قطعات حزن‌انگیزی را به یاد کارگردان سریال ماندگار "شوق پرواز" اجرا کرد.    

 انتهای پیام/4072/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته