دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جشنواره ای مطبوعاتی که سه ساله بازنشسته شد

بهار سال 90بود که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کرد که کارشناسان این معاونت آثار منتشرشده رسانه ها رادر طول یک فصل ، مورد بررسی قرار دادند و برترین ها را در رشته های خبر، گزارش خبری، مقاله، یادداشت، مصاحبه، عکس و طنز، انتخاب کردند.
کد خبر : 31364

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه خراسان، این خبر از یک جهت، برای خبرنگاران خوشحال کننده بود که بالاخره مسئولان مطبوعاتی ورسانه ای کشور هم نسبت به آثاری که تولید می شود، بی تفاوت نیستند و خودشان این آثار را مورد ارزیابی قرار می دهند. از سویی دیگر غافلگیر کننده بود ،چرا که هیچ کس نمی دانست که این آثار چگونه و توسط چه کسانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و انتخاب شده است.


محاسن ارزیابی فصلی


حُسن این جشنواره این بود که برترین ها و اهالی رسانه بدون این که مطلع باشند ،آثارشان انتخاب می شد.کارشناسان ، آثار را بررسی کرده و در جلسات هفتگی ، از میان آثار انتخاب شده ، تعدادی را گزینش می کردند و در پایان هر فصل، از میان آثار منتخب هفتگی ، سه اثر برتر فصل ،انتخا ب شده و به برگزیده ها جوایزی اهدا می شد.همان موقع از طرف دبیر این جشنواره و کارشناسان معاونت مطبوعاتی ، اعلام شد که با برگزاری و بررسی کارها ، بیشتر به دنبال نقاط مثبت آثارمنتشر شده در رسانه ها هستند و بدون این که خبرنگاران و روزنامه نگاران بدانند تمام کارهایشان رصد وبه نوعی برترین آثار ، در راستای الگوسازی معرفی می شود. در ادامه ،عوامل اجرایی این جشنواره ،تمام آثار برتر و انتخاب شده را هم ،در کتابی منتشر می کردند. همان موقع دبیر این جشنواره گفت که جشنواره فصلی مطبوعات در راستای بزرگ نمایی آثار خوبِ مطبوعات، شکل گرفته و به دنبال این هستند تا بهترین های رسانه ها در هر فصل را مورد تقدیر قرار دهند. موضوع دیگری که سبب شد جشنواره فصلی راه بیفتد این بود که جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها که سالی یک بار برگزار می شود، هر کسی خودش بهترین آثار مطبوعاتی اش را انتخاب و ارسال می کند اما از تاریخ تولیدشان مدت زیادی می گذرد و چون زمان داوری از آن موقعیت خبری و شرایط فاصله دارد ، بنابر این ارزیابی ها و سنجش ، چندان به روز و دقیق نیست. این در حالی است که در جشنواره فصلی، هر روز کارهای منتشر شده در همان روز رصد می شود و سنجیدن آثار بهتر و دقیق تر اتفاق می افتد و برترین های انتخاب شده ، مربوط به همان فصل بود.در این جشنواره ،برخی از کسانی که انتخاب می شدند ، افرادی بودند که به صورت حق التحریر در رسانه ای کار می کردند و آثارشان برگزیده وهمین انتخاب سبب می شد تا موقعیت کاری آن خبرنگار، تثبیت شده و آن رسانه درخواست همکاری مستمر به وی بدهدواین از ویژگی های مثبت این جشنواره بود.


بنا بر نظر اعلام شده توسط کارشناسان ،برای انتخاب آثار این جشنواره، در هر فصل بیش از 100 هزار اثر مورد بررسی قرار می گرفت و کارشناسان ، این آثار را بررسی می کردند. خبرگزاری ها هم به واسطه تولید خبر ،حجم بسیاری از این کارها را تشکیل می دادند.حجم تولید خبر خبرگزاری ها هم یکی از نیازهای مورد بررسی و سخت ارزیابان بود.یکی از نکات مثبت ارزیابی ها این بود که این افراد ،کارمندان ارشاد نبود ند و تعدادی از کسانی که خودشان صاحب قلم بودند و به نوعی از اهالی رسانه محسوب می شدند، داوران این جشنواره بودند .در میان این ارزیابی ها برخی از اسامی و برخی از رسانه ها تکرار می شد. البته همان موقع هم در میان اهالی رسانه این شائبه به وجود آمد که در این ارزیابی ها گرایش به جریانی خاص از مطبوعات ،نمود بیشتری دارد و برای بر طرف کردن این ابهام نام روزنامه ها و اسامی برخی از خبرنگاران و برخی مطالب از طیفی دیگر هم انتخاب و عنوان می شد.


معایب جشنواره فصلی


گاهی آن چه از برخی اهالی رسانه شنیده می شد ، اخبار چندان جالبی نبود .گفته می شد که برخی از فعالان رسانه ای و خبرنگاران با کارشناسان و داوران ،رایزنی هایی انجام می دهند .شاید این داوران هم ، نخواستند دل دوست و رفیق هایشان! را بشکنند و در نهایت به برخی از این افراد هم جایزه دادند!اما در مجموع این حرکت سبب می شد تا خبرنگاران و کسانی که حاصل فعالیت شان در رسانه ها دیده می شد ، دقت بیشتری داشته باشند و برای افزایش کیفی کارشان تلاش بیشتری داشته باشند.عیب دیگر این جشنواره ، نداشتن آیین نامه مشخص برای برگزاری بود.تا جایی که به همین دلیل هم تعطیل شد . معاون مطبوعاتی دولت یازدهم برای تداوم این جشنواره ، دستور تدوین آیین نامه را داد اما از سوی مسئولان برگزاری جشنواره این اتفاق رخ نداد و این جشنواره تعطیل شد.


جایزه و تشویق


کارشناسان ، هرروز 63 روزنامه و 30خبرگزاری را رصد و آثار را ارزیابی می کردند و بیشتر روزنامه نگاران، فارغ از این که آثارشان انتخاب شده باشد یانه ، آن را رویکردی مثبت می دانستند؛ چرا که برای کارشان تشویق می شدند. به برترین ها هم جوایزی تعلق می گرفت. به نفر اول مبلغ یک میلیون تومان کمک هزینه سفر حج عمره به نفردوم مبلغ 700هزارتومان کمک هزینه سفر عتبات عالیات و به نفر سوم 500هزار تومان برای سفر به مشهد مقدس اهدا می شد.


توقف و تعطیلی


بعدازروی کار آمدن دولت یازدهم وبه تبع آن ، با تغییر معاون مطبوعاتی، این جشنواره متوقف شد. در واقع اگر ساز و کار این جشنواره، به درستی بنا نهاده می شد، می توانست، راهی برای تشویق بیشتر اهالی رسانه بر کیفی شدن آثار باشد وسبب می شد که این افراد هم بدانند که به غیراز مخاطبان همیشگی ، در میان اهالی رسانه و کارشناسانِ معاونت مطبوعاتی هم کسانی هستند که ارتقای سطح کیفی تولیدات رسانه ها برایشان اهمیت دارد.در این میان هم اهالی رسانه ، معتقدند که باید چنین ساز و کارهایی افزایش پیدا کند وبرگزاری چنین جشنواره هایی که با جایزه همراه است، راهی است برای تشویق و دلگرمی کاری. اما همین جشنواره نیازمند راهکار اجرایی و تدوین آیین نامه ای است که بتوان بااستناد به آن، حتی با تغییرات بنیادی نیز به کار خود ادامه داد.با این حال این جشنواره فصلی مطبوعات ،عمرکوتاهی داشت ، عمری در حد 12فصل .


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته