افزایش هزینههای حملونقل پس از التهابات ارزی
مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه در شرایط کنونی هزینههای مصرفی رانندگان در داخل کشور افزایش پیداکرده است، گفت: درست است که قیمت لاستیک و روغن در بازار آزاد تا حدود 50 درصد افزایش داشته است اما دولت لاستیک را با تعرفه 5 درصد و ارز 4 هزار و 200 تومان به رانندگان میدهد که این موضوع نباید موجب افزایش کرایههای حملونقل برای رانندگان شود.
وی با انتقاد از تک مالکی بودن ساختار حملونقل ایران، گفت: اگر پنج شرکت خود مالک در حوزه حملونقل داشتیم که حدود 10 هزار راننده را پوشش میدادند، در شرایط کنونی صاحبان آن پنج شرکت میتوانستند مشکلات رانندگان را با دولت مطرح کنند اما متأسفانه با تکمالکی بودن حوزه حملونقل در ایران شاهد هستیم به طوریکه حدود 350 هزار راننده برای رسیدگی به مطالبات خود با دولت روبهرو هستند که وقوع این اتفاق، کار دولت را برای حل مشکلات رانندگان سختتر از گذشته کرده است.
دانشمند تصریح کرد: هزینه حملونقل کالا در ایران یکی از مهمترین شاخصهای اقتصاد محسوب میشود، تا جایی که افزایش ناگهانی این هزینه میتواند بر قیمت کالاهای مختلف و اقلام اساسی موردنیاز مردم آثار منفی و فزآیندهای داشته باشد.
رئیس هیئتمدیره کانون سراسر انجمنهای حملونقل بینالمللی ایران اضافه کرد: شغل رانندگی یکی از سختترین مشاغل دنیاست و دولت باید برای دوران بازنشستگی رانندگان برنامهریزی لازم و دقیق را انجام دهد تا رانندگان در زمان بازنشستگی دیگر برای گذراندن زندگی خود مجبور به اشتغال در مشاغل دیگری نباشند.
وی با اشاره به اینکه نوسانات ارزی بر میزان دخلوخرج رانندگان ایرانی در خارج از کشور تأثیری ندارد، گفت: برخی از هزینههای رانندگان ایرانی شاغل در خارج از کشور به ریال است که همین موضوع موجب شده است تا نوسانات ارزی موجب افزایش هزینههای این رانندگان شود.
انتهایپیام/4083/
انتهای پیام/