دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رحماندوست:

شعر عاشورایی، روح ادبیات فارسی است

رحماندوست اعتقادی به شعر آیینی ندارد چراکه ادبیات فارسی را مملو از شعرهای زیبای مذهبی می‌داند که شاعر تحت تأثیر دلش سروده است.
کد خبر : 312220

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کمتر اثر منثور یا منظومی را می‌توان در عرصه زبان فارسی نشان داد که ازنظر موضوعی در حیطه پهناور ادبیات آیینی قرار نداشته باشد و بخش زیادی از متون کهن فارسی سبقه دینی دارند همچنین در میان انواع ادبیات آیینی می‌توان به اشعاری اشاره کرد که در آن‌ها به رثا یا مدح و منقبت پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار پرداخته‌شده یا اشعاری که برای بانوی گرانقدر اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) سروده شده است.


درباره نقش ادبیات آیینی و ارتباط و اهمیت آن در روزهای محرم و عاشورا با شاعر و نویسنده کشورمان مصطفی رحماندوست گفتگویی داشته‌ایم که باهم می‌خوانیم:


شعر و ادبیات در عاشورا چه نقشی دارد؟


در شعرای موفق و برتر تاریخ ادبیات ایران، شاعری نداریم که درباره عاشورا یا امام حسین (ع) صحبت نکرده باشد. به کنایه یا به‌ تصریح، چه شیعه و چه سنی، هرکدام به رویداد کربلا که رسیدند سر تعظیم فرود آوردند. یکی از زیباترین فرازهایی که در مثنوی مولوی است، فرازی است که مولوی به عزاداران عاشورا برخورد می‌کند و چه‌ زیبا اهداف امام حسین را می‌گوید، هرچند به آن‌ها اعتراض می‌کند که چرا دیر به‌پای خواستید اما اهداف امام حسین را مطرح می‌کند.


بی‌تردید ادبیات ما تحت تأثیر قرآن و بعد عاشورا است. اگر بخواهیم تنها تأثیرات قرآن و عاشورا را در ادبیات فارسی بررسی کنیم مسأله هفتاد من بیش‌تر کاغذ، مطرح می‌شود. دفاع مقدس نیز ستونی برای معرفی خود داشت و آن ستون، ادامه راه عاشوریان امام حسین (ع) در صحرای کربلا فرمودند «بگذارید برویم» و نمی‌خواستند بجنگند اما مجبور به مقاومت در مقابل تعرض شدند.


با توجه به شعر آیینی ویژگی‌های یک شعر خوب چیست؟


من شعر را به آیینی و غیرآیینی تقسیم نمی‌کنم چراکه اگر منظور از شعر آیینی، شعر مذهبی باشد، ادبیات فارسی مملو از شعرهای زیبایی است که شاعر تحت تأثیر دلش سروده است. اگر منظور از شعر آیینی این است که در ارتباط با سیاست روز صحبت کرده باشد، موضوعی جدید است و من می‌گویم که آیین تنها محرم و یا نیمه شعبان نیست. آیین شهادت حضرت علی (ع) و تولد ایشان، تولد حضرت فاطمه (ص)، نوروز و چهارشنبه‌سوری نیز هست. ما ایرانی‌ها این‌ها را جزء آیین خودمان استفاده می‌کنیم؛ اما وقتی کلمه آیینی را به کار می‌برند، به‌عنوان‌ مثال نوروز جزء این آیین‌ها حساب نمی‌شود و به همین دلیل موافق نیستم که شعر ما به آیینی و غیرآیینی تقسیم شود. آیا دیدوبازدید عید، نماز عید فطر، رفت‌وآمد حاجی‌ها و آداب‌ و رسومی که در جاهای مختلفی دارند، جزو آیین نیست؟


منبع: جام‌جم


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب