رضایت نسبی صنعتگران از نمایشگاه صنایع دستی
پویا محمودیان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در خصوص سیامین نمایشگاه صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، گفت: علیرغم تعطیلی ایام عید غدیر که بسیاری از افراد در سفر بودند، اما سیامین نمایشگاه صنایع دستی با استقبال خوبی مواجه شد و در پایان صنعتگران بهدلیل فروش و سفارشهایی که گرفتند با رضایت نسبی نمایشگاه را ترک کردند.
وی با بیان اینکه آمار فروش محصولات صنایع دستی در نمایشگاه امسال تا پایان شهریور اعلام میشود، تأکید کرد: آنچه برای ما اهمیت زیادی دارد، سفارش صنایع دستی است چراکه پایداری فروش در حرکت و پویایی این هنر بیش از فروش مقطعی مؤثر است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اشاره به مهمترین اتفاقات این دوره نمایشگاه تشریح کرد: ارائه سومین مدل خانه ایرانی، ارائه بستهبندی کالاهای خریداری شده از سوی 36 غرفه با هدف تشویق بازدیدکنندگان به استفاده از صنایع دستی، نمایش توانمندیهای شهرهای جهانی و ملی در فضایی متفاوت، تولید زنده صنایع دستی در قالب کارگاهها، اختصاص فضایی برای یادگیری صنایعدستی از سوی کودکان با هدف آشنایی کودکان با هنر این سرزمین، بازدید توریستها از نمایشگاه، طولانی شدن ساعتهای بازدید، وجود سایتهای تجارت الکترونیک و انجمن صادرکنندگان و ذینفعان این حوزه که طی هفت روز فضایی برای آشنایی و تبادل تجربه پیدا کردند، از ویژگیهای این نمایشگاه بودند.
وی شکل ظاهری سالنها را از دیگر تفاوتهای این دوره نمایشگاه معرفی کرد و افزود: ما با ارائه یارانه سعی کردیم شکل ظاهری سالنها را زیباتر کنیم، بهطوری که در شأن هنرهای سنتی باشند. در نمایشگاههای بعدی روی زیبایی فضای نمایشگاه خیلی بیشتر کار خواهیم کرد.
محمودیان همچنین اظهار کرد: در خانه ایرانی و ورود به اسباببازیهای ایرانی امسال مفهومی را در نمایشگاه اجرایی کردیم که خانواده ایرانی بود. در این دوره نمایشگاه صنایع دستی حضور مادر و پدری که به خراطی مشغول بودند، در کنار فرزندی به نام پارسا با هفت سال که خراطی میکرد با استقابل خوبی روبهرو شد، بنابراین روی مفهوم خانواده ایرانی هم متمرکز شدیم.
وی در خصوص اولین خانه بومگردی در نمایشگاه صنایع دستی بیان کرد: ما امروزه روی ارتباط بومگردی و صنایع دستی چه در چیدمان بومگردیها و چه در شبکهها و فروشگاههای محلی که میتواند صنایعدستی محلی را عرضه کند، کار میکنیم و به همین دلیل هم بر این بخش در نمایشگاه صنایع دستی تأکید ویژهای داشتیم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص راهیابی به حوزه اسباببازیهای محلی و ایرانی گفت: امسال برای اولین بار یک غرفه به صورت مشخص به اسباببازیهای محلی اختصاص پیدا کرده بود و سه غرفه دیگر در طول نمایشگاه اسباببازیها در حوزه صنایع دستی عرضه کردند. این رویداد امسال به خانه ایرانی هم راه یافت و عروسکها در خانه ایرانی جای گرفتند. حتی در یک غرفه روی شیرینی و بیسکویتها نقوش صنایع دستی به شکل تبلیغاتی طراحی شد. این طرح باعث شد تا ما به فکر طراحی صنایع دستی روی خوراکیها بیفتیم و اجرای آن را برای دوره بعد نمایشگاه در نظر بگیریم.
وی درباره طول دوره برپایی نمایشگاه صنایع دستی در دورههای بعد تصریح کرد: ما مدت زمان برگزاری نمایشگاه را مصوّب کردهایم و نمایشگاه صنایع دستی در شهریور را به صورت هفت روزه برگزار میکنیم.
انتهای پیام/4072/4031/خ
انتهای پیام/