دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمایشگاه عکس بارگاه حضرت علی(ع) در قزوین افتتاح شد

دومین دور از سفرهاى استانى نمایشگاه معنوى عکس محمدخوشرو از حرم امیرالمومنین(ع)، صبح شنبه دهم مرداد در نگارستان قرآن نبویه استان قزوین آغاز به کار کرد.
کد خبر : 30951

به گزارش گروه فرهنگی آنا، دومین دور از سفرهاى استانى نمایشگاه معنوى عکس محمدخوشرو از حرم امیرالمومنین(ع)، صبح شنبه دهم مرداد در"نگارستان قرآن نبویه" استان قزوین با حضور جمعی از مدیران ارشد استانی، هنرمندان واصحاب رسانه آغاز به کار کرد و تا ١٤ مرداد همه روزه تا ساعت ٢٠ میزبان علاقمندان است.


در این نمایشگاه عکس، ۲۶ تابلو به روى دیوار رفته است که از زوایاى کمتر دیده شده زیبایى شناسى‌هاى هنرى به خصوص معمارى حرم مطهرحضرت على(ع) را بازتاب مى دهد.


مهدی احمدی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس حرم امیرالمومنین(ع) درباره برگزاری این نمایشگاه و فعالیت هنرمندان استان در این زمینه گفت: «مایه خرسندی استان قزوین، دارالمومنین است که این افتخار را یافته تا مجموعه عکسی‌هایی بسیار ارزشمند از هنرمند ارزشی محمد خوشرو از بارگاه مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) را به مدت 5 روز به عرصه نمایش گذارد و دل‌های تمامی عاشقان و آرزومندان آن بارگاه جلیل‌القدر را با دید و زبان هنری روانه نجف اشرف نماید، چرا که زبان هنری بسیار تاثیر گذارتر است. امیدواریم عموم مردم به ویژه نسل جوان از این نمایشگاه استقبال خوبی کرده و به نظاره بهشتی بنشینند که حضرت علی (ع ) در آن مکان مقدس خلق کرده است و نیز جایگاه فردی، سیاسی و عبادی این امام همام را با زبان هنری نظاره‌گر باشند تا به برکت این سفره متبرکی که در استان ما پهن شده است، حضرت علی (ع) را هرچه بهتر و بیشتر و از نو بشناسیم.»


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: «امروز با ورود این تابلوهای هنری به استان، امکان تداعی تمامی فضاهای این مکان مقدس برای آرزومندان و مشتاقان فراهم شده است. در کتاب 5 جلدی "الامام علی؛ صوت العدالة و الانسانیة" که نوشته جرج سمعان جرداق دانشمند مسیحی عرب، آمده است: " اگر دنیای غرب شخصیتی مانند علی(ع) را داشت تمام پژوهشگاه‌ها و ثروت‌های خود را صرف معرفی این بزرگ مرد به تمام جهان می‌نمود. وی در این کتاب آورده است من علی (ع) را معرفی نکردم بلکه در این کتاب، کاشف علی (ع) بودم و زمانی به خود پی بردم که علی (ع) را کشف کردم".»


وی با اشاره به نمایشگاه‌های فاخری که در سطح استان برگزار شده است درباره این نمایشگاه گفت: «تاکنون نمایشگاه‌های فاخری از اثار هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در استان برگزار شده است، اما این نمایشگاه برای من شخصا یک ارزش ماهوی چند برابر دارد. چرا که ابعاد فردی، جایگاه معنوی و شخصیت برجسته این ابر مرد فوق بشری را در بارگاه ملکوتی ایشان، می‌توان به خوبی در این عکس‌ها دید و حس کرد.»


احمدی بیان کرد: «استان قزوین در بخش هنری از ظرفیت بالایی برخوردار است وهر بذری که در این استان کاشته شود با پیشینه هنری که وجود دارد قطعا در آینده میوه ونهال خوبی خواهد داد. بویژه که بحث هنرهای تجسمی مطرح است و هنرمندان بسیار شایسته‌ای در این استان حضور دارند.»


وی ادامه داد: «آنچه که شما در این نمایشگاه می‌بینید، مشتی است نمونه خروار. به نظر می‌رسد هر چقدر در باب مسائل ناشناخته، کاشف زوایای پنهان باشیم و آنها را به هنرهای تجسمی بیاوریم تاثیرگذاری بالایی دربین نسل جوان خواهد داشت. یکی از شاکله‌های مهم استان قزوین، بعد مذهبی آن است. برنامه‌هایی که در راستای مسائل معنوی و مذهبی وجود دارد، اگر با برنامه ریزی درست و اصولی در بحث هنرهای تجسمی پیش برود می‌توان به عنوان پایه و شاکله اصلی از آن استفاده کرد، چرا که قزوین در ابعاد تاریخی، مذهبی و فرهنگی بسیار تواناست.»


مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین درباب حمایت اداره فرهنگ و ارشاد استان از هنرمندان نیز بیان کرد: «حمایت ما در قالب برنامه محوری است وهر انجمنی بتواند برنامه ارزشمند و فاخری ارائه دهد قطعا با دو بال حمایت‌های مالی در حد مقدورات و حمایت‌های معنوی با تمام ظرفیت‌ها روبه رو خواهد شد. با توجه به کمبودهای مالی که در وزارتخانه و همه کشور وجود دارد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تاکنون هیچ کوتاهی در این زمینه نداشته است و امسال را نیز به نام انجمن‌ها به ثبت رسانده، چرا که انجمن‌ها بازوان قدرتمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هستند. تلاش کردیم درحد مقدور انجمن‌ها را از نظر مالی شارژ کنیم و از بعد حمایتی نیز از هیچ چیز فروگذار نبودیم.»


گامی برای نمایشگاه‌های بعدی


اسدالله طاهرخانی عضو شورای فرهنگی استان قزوین نیزطی سخنانی درباره این نمایشگاه گفت: «نمایشگاه به نسبت آنچه که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود بسیار نمایشگاه پرباری است و زحمات بسیاری برای آن کشیده شده است. شورای فرهنگی استان نیز همکاری لازم را انجام دادند و فضایی برای نمایشگاه اختصاص یافت که هم ابعاد تاریخی دارد و هم باعث می‌شود که بیش از پیش به عمق تاریخی عکس‌ها پی برد. این عکس‌ها بسیار هنرمندانه هستند. ضمن این که امیدواریم که این نمایشگاه گامی باشد برای نمایشگاه‌های بعدی که در این ابعاد در شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود.»


وی ادامه داد: «شورای فرهنگی باید بیش از پیش در این زمینه به هنرمندان کمک کند تا خروجی بیشتری داشته باشد.»


دروازه‌ای برای بازشناخت امیرالمومنین


حجت الاسلام علی اصغر خلج، مشاور فرهنگی شهرداری استان قزوین نیز درباره این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: «به نظر می‌رسد یک کار جدیدی در استان شکل گرفته است، چرا که جای خالی این دست نمایشگاه‌ها در استان قزوین بسیار حس می‌شد و خوشحالیم که به همت آقای خوشرو این گنجینه از نجف اشرف به استان ما آمده است.»


وی افزود: «این عکس‌ها با ظرافت خاصی خلق شده‌اند و بسیار دقیق، هنراسلامی و اوج کثرت در عین وحدت و وحدت در عین کثرت را به ما نشان می‌دهند. ما در اینجا واقعیت‌ها را می‌بینیم و به عمق هنر اسلامی پی می‌بریم. در واقع با دیدن عکس‌های این نمایشگاه، دروازه‌ای باز می‌شود برای باز شناخت امیرالمومنین علی (ع)؛ امیدوارم شاهد نمایشگاه‌های بیشتری در این زمینه در سطح استان باشیم و مسئولین نیز اجازه دهند هنرمندان بیشتری در این زمینه گام بردارند.»


این نمایشگاه در اولین دور، هفته پیش در البرز دایر بود و هفته آینده در سومین مقصد خود عازم زنجان و سپس همدان مى‌شود. نمایشگاه عکس‌هاى حرم علوى نیمه آبان در جوار حرم مطهر رضوى، دهه پایانى بهمن ماه در جوار بارگاه بانوى کرامت، حضرت فاطمه معصومه در قم و ١٦ تا ٢٠ اسفند با ارائه در استان کهکیلویه و بویراحمد به این سفر خاتمه مى‌دهد.


محمد خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در ١٠ نمایشگاه انفرادى در گالری‌هاى موزه سالار جنگ هند، ماه مهر، اعتماد، شکوه، موزه ملک، فرهنگسراى بهمن ... و نیز رویدادهاى جمعى نظیر "چشم درون" در موزه هنرهاى معاصر، "تصویر سال"، "به روایت عکاسان معاصر" در پردیس ملت و ... به تماشا درآمده است.


نمایشگاه عکس بارگاه حرم علوی پیش از این در فرهنگسرای نیاوران، موسسه فرهنگی صبا و نگارخانه سیروس قائم‌مقامی استان البرز به نمایش درآمده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایشگاه عکس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته