دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1397 - 00:05
یاران مهربان/ 52

تمرکز سه‌گانه؛ معرفی ابزارهایی برای عملکرد بهتر مدارس

کتاب «تمرکز سه‌گانه»، نوشته دردانه داوری به عرضه ابزارهایی درونی می‌پردازد تا افراد کم‌سن و سال بتوانند با به‌کارگیری آنها در محیط جدید موفق‌تر ظاهر شوند.
کد خبر : 309180

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «تمرکز سه‌گانه: رویکردی تازه به آموزش» نوشته «دانیل گلمن» و «پیتر سنگه» است که با ترجمه دردانه داوری از سوی انتشارات افرند به چاپ رسیده است.


این کتاب راه‌حل‌هایی که در بر گیرنده رویکردها، ابزار و استراتژی‌های تعلیم و تربیت است ارائه می‌کند که مدارس با استفاده از آن می‌توانند به‌مراتب بهتر عمل کنند.


در این کتاب سه مجموعه مهارت حیاتی برای هدایت دنیایی پرسرعت و مملو از اغتشاش توصیف شده است. دنیایی که در آن تعاملات انسانی در معرض خطر است و در عوض، اتصال بین انسان با اشیا و سیاره‌ها بیش از پیش اهمیت دارد. بر همین اساس در این کتاب به مجموعه مهارت تمرکز بر درون، تمرکز بر سایرین و تمرکز بر بیرون در قالب تمرکز سه‌گانه نگاه می‌شود.


دانیل گلمن در بررسی اولین نوع تمرکز که بر دنیای داخلی خودمان یا تمرکز بر خود است، دلیل وجود احساسات را تشریح کرده است. وی در فصل‌های اولیه به آموزش کودکان و نحوه ترقّی تمرکز بر درون و تمرکز بر بیرون می‌پردازد. وی نحوه بهبود خودآگاهی، مدیریت نفس، همدلی و مهارت‌های اجتماعی را مورد تاکید قرار می‌دهد.


در نوع دومِ تمرکز، کانون توجه قرار دادن سایر افراد را مبنا قرار داده و به این نکته اشاره می‌کند که تمرکز بر دیگر افراد دربرگیرنده همدلی کردن، درک واقعیت وجودی آن‌ها و برقراری ارتباط با آنها از دیدگاه خودشان است.


پیتر سنگه هم در این کتاب به تمرکز بر بیرون و درک تأثیر متقابل سیستم‌ها پرداخته و مجموعه‌ای از وابستگی‌های متقابل را تعریف کرده است. وی به بررسی این وابستگی‌ها در سطح خانوادگی، سازمانی یا جهانی می‌پردازد که مستلزم تفکر سیستمی است و رویکرد آموزش سنتی برای آن کافی نیست.


این کتاب به‌گونه‌ای بخش‌بندی شده که هر قسمت آن، یادگیری و آموزش را در رابطه با هر یک از انواع تمرکز سه‌گانه تعریف می‌کند.


در فصل بعدی، پیتر سنگه بر مبنای درک سیستمی، به کاوش سومین مجموعه مهارت‌ها می‌پردازد که از یک‌سو به معنای تحلیل همه‌جانبه شرایط و عواقبی است که انجام دادن کار خاصی را به دنبال دارد و از سوی دیگر در برگیرنده بهره‌گیری از چنین فراستی برای تغییر مثبت است.


سنگه در این بخش به بررسی این رویکرد نوآورانه در مورد نحوه تدریس دیدگاه سیستمی در مدارس امروزی و پرده‌برداری از هوش فطری کودکان نسبت به سیستم‌ها اشاره دارد.


نویسندگان همچنین در فصل آخر این کتاب، برای بررسی این قابلیت، زمینه‌های مهم هم‌افزایی‌های بالقوه میان تفکر سیستمی و جنبش یادگیری اجتماعی و عاطفی را به تصویر می‌کشند.


کتاب تمرکز سه‌گانه با ترجمه دردانه داوری در قالب 96 صفحه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات افرند منتشر شده است.


انتهای پیام/4072/4031/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته