وقتی «پدر» رکورد تلویزیون اینترنتی را هم شکست/ آیههای قرآن انگیزه ساخت «پدر»
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، این روزها نویسنده سریال «پدر» در حال نگارش بخش دوم سریالی است که شاید استقبال مخاطب از آن، باعث افزایش حاشیههای آن شد و این نوع استقبال هم به لحاظ ساختاری و هم فیلمسازی توانسته کارگردان و تهیهکننده را در کنار هم از لحاظ آماری بر روی اوج استقبال نگه دارد. البته سریالهای قبلی حامد عنقا هم در زمان پخش با استقبال مخاطبان روبهرو شد، مثل «انقلاب زیبا» و «تنهایی لیلا»؛ که با طرح موضوعاتی نظیر حجاب و چادر، واکنش شبکههای خارج از کشور را در پی داشت و با حاشیههای فراوانی نیز روبهرو بود و این تهیهکننده با این نوع مسائل غریبه نیست و نوع برخوردش با حاشیههای پیشرو نشانگر باتجربه بودنش در این نوع رفتارها است.
سریال 32 قسمتی «پدر» که قرار بود در شبهای ماه رمضان از شبکه دو سیما به روی آنتن برود، پخش آن با کش و قوسی فراوان به چند ماه بعد موکول شد. «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی حامد عنقا که از زمستان 1396 مقابل دوربین رفته بود، مرداد و شهریور 1397 از شبکه دو سیما پخش شد.
بر اساس این گزارش، سریالهای «پدر» شبکه دو سیما، «دلدادگان» شبکه سه سیما و «آرماندو» شبکه یک سیما تقریباً بازه زمانی پخش مشترکی داشتند. سایت «تلوبیون» که به عنوان یک سرویس تلویزیون اینترنتی معتبر و شناخته شده محسوب میشود و در بین 10 سایت پربازدید ایران نیز قرار دارد (بر اساس رتبهبندی سایت الکسا و در زمان انتشار این مطلب)؛ طبق آماری که این سایت منتشر کرده است (در زمان تهیه گزارش)؛ با گذشت 21 قسمت از «دلدادگان»، این سریال بیش از 30 هزار بازدید در سایت «تلوبیون» داشته، آمار مخاطبان سریال «آرماندو» با 20 قسمت نیز 80 هزار بازدید بوده است، در حالی که سریال «پدر» که به اتمام رسیده است، 2 میلیون و 870 هزار بازدیدکننده و تماشاگر از طریق «تلوبیون» داشته است.
صفحه اینستاگرام این سریال نیز بدون امکان تبلیغ از تلویزیون یا دیگر رسانهها تاکنون بیش از 76 هزار فالور جذب کرده است.
نتیجه بازدید و دنبالکننده به دست آمده برای «پدر»، آماری قابل توجه و ارزندهای به نظر میرسد؛ چرا که از یکسو بسیاری از کاربران هنوز با سرویسها و تلویزیونهای اینترنتی آشنایی کامل ندارند و از سوی دیگر، این حجم مخاطب، که به پخش تلویزیونی این مجموعه نرسیدهاند و یا علاقهمند هستند مجدد آن را تماشا کنند (با توجه به شرایط فعلی جامعه که مردم با آن مواجه هستند)، بسیار امیدوارکننده برای تولیدکنندگان محتوا و رسانهداران است؛ با در نظر گرفتن اینکه مخاطبان بسیاری حاضر هستند برای محتوای جذاب و آموزنده، هزینههای مادی نیز متقبل شوند.
این گزارش میافزاید: در نظرسنجی سایت شبکه دو سیما نیز که هر کسی با وارد شدن به این سایت امکان شرکت در آن را دارد، تاکنون 57 هزار نفر شرکتکننده داشته که 80 درصد آنها سریال «پدر» را عالی، 11 درصد آن را خوب، 4.7 درصد متوسط و 3 درصد نیز ضعیف ارزیابی کردهاند. این در حالی است که در نظرسنجی برنامه پرمخاطب «کلاه قرمزی» که پس از کش و قوسهای فراوان در نوروز 97 روی آنتن رفت، تنها 10 هزار نفر شرکت کردهاند.
این گزارش ادامه میدهد: نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما از نمونه آماری 4829 نفر از افراد بالای 12 سال در سراسر کشور نشان داد سریالهای «پدر»، «دلدادگان» و «آرماندو» به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشتهاند.
در میان این مجموعههای تلویزیونی، «پدر» که از شبکه دو پخش شد بیش از 55 درصد مخاطبان را به خود اختصاص داده است. این مجموعه با کسب 74 درصد، بیشترین درصد رضایت (در حد زیاد) را در بین مخاطبان داشته است. 83/8 درصد از این مخاطبان از بازی هنرپیشگان این مجموعه راضی بودند و نزدیک به 75 درصد، از موضوع و جذابیت داستان و آموزنده بودن آن ابراز رضایت کردهاند.
طراح، نویسنده و تهیهکننده سریال «پدر» درباره آمار منتشر شده در سایت «تلوبیون»، به خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا اظهار کرد: مشاهده یکتا در «تلوبیون» یک آیپی یک نفر حساب میشود و اگر همان یک نفر بیش از 30 بار یک قسمت را ببیند، همان یکبار به شمار میآید و نکته مهمتر اینکه همه آمارها برای همه قابل رؤیت است و میتوانند هر کسی این تعداد را ملاحظه کنند.
حامد عنقا با بیان اینکه بینندگان خارج از کشور از سایت «تلوبیون» کم هستند، گفت: اکنون چندین سال است که آمار «تلوبیون» مقیاس دقیق فضای مجازی به شمار میرود؛ در حقیقت اگر بنا بر مقایسه بین «تلویزیون» و «تلوبیون» باشد، مخاطبانی که از «تلوبیون» به دلیل هزینهای که برای خرید اینترنت میکنند، اهمیت بیشتری دارند تا مخاطبان تلویزیونی که به طور رایگان آن را را میبینند، بنا بر این میزان اهمیتی که مخاطب تلوبیون برای سریال میدهد مهم است.
عنقا علت استقبال مخاطبان سریال «پدر» را تأثیرگذاری داستان آن بر روی مردم عنوان کرد.
طراح، نویسنده و تهیهکننده سریال «پدر» درباره حواشی این مجموعه تلویزیونی بیان کرد: معمولاً هر موردی اول با استقبال روبهرو و سپس برای آن حاشیه ساخته میشود و سریال پدر هم از این قاعده مستثنی نبود، چرا که مخاطب از آن استقبال کرد و سپس زمزمههای شایعه و حواشی آن به گوش رسید، البته معتقدم تا اول چیزی را نبینی نمیتوانی نسبت به آن واکنش نشان دهی.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش استقبال مخاطب از این سریال را، آیههای قرآنی انتهای سریال عنوان کرد و گفت: یکی از مؤثرترین نکتههای سریال «پدر» که در انتهای آن به آن اشاره میشد، آیههای قرآنی بود و برای این کار مدتها روی آن فکر و پژوهش شد تا بسیاری از حرفهایی که در آیه قرآن مطرح شده است، روی دیالوگهای سریال بیاید.
عنقا عنوان کرد: بسیاری از سؤالات مخاطبان درباره شریفه و حاج علی از سوی همین آیههای قرآن به مخاطب پاسخ داده میشد.
وی در پاسخ به این سؤال که ادامه سریال در فصل جدید هم با آیههای قرآنی همراه خواهد بود، اظهار کرد: این آیهها ادامه خواهد داشت، اگر قرار است که روزی به این شکل به مخاطب ارائه نشود برای این کار دیگر انگیزهای نخواهم داشت.
تهیهکننده سریال «پدر» خاطر نشان کرد: به دلیل استقبال بیش از تصور این سریال و طبق پیشنهاد مدیران شبکه دو سیما، تصمیم بر آن شد تا قسمت دوم این سریال با محوریت نقش پدر در جامعه امروز ایرانی ساخته شود.
در ادامه، یک منتقد سینما و تلویزیون و روزنامهنگار در ارتباط با سریال «پدر» در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: سریال «پدر»، سریالی خوشساخت با سوژههای اجتماعی بود که تلنگری به مشکلات این روزهای جامعه داشت.
مریم حضرتی اظهار کرد: یکی از خوبیهای این سریال، احترام به بزرگتر بود که به خوبی نشان میداد که شاید به نوعی استقبال از آن احترام بود، که به طور کلی در خانوادهها کمتر به چشم میخورد و طبق شنیدهها امیدوارم که این روند یعنی اخلاق حسنه در سریالها نمایش داده شود.
وی عنوان کرد: حامد عنقا که خود نویسنده و هم طراح و هم تهیهکننده این سریال است، روزگاری خود روزنامهنگار بوده و در سرویس اجتماعی مشکلات مردم را منعکس میکرده است؛ حال وی برای به نمایش درآوردن همین مشکلات به سراغ تهیهکنندگی و نویسندگی فیلم رفته و چندین مشکل را در این فیلم به تصویر کشیده است.
این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: بهرنگ توفیقی هم به مانند سریالسازهایی که مخاطب خود را میشناسد، مخاطبان این سریال را شناخته؛ چرا که پیش از این کارهایی مثل «زیر پای مادر»، «عقیق» و «مسیر انحرافی» را داشته که اینها خود مخاطبان خاص خود را داشتهاند.
وی درباره بازی درخشان بازیگران این سریال گفت: مهدی سلطانی و لعیا زنگنه در «زیر پای مادر» به خوبی نقشهایشان را ایفا کردند و اکنون این دو بازیگر و کارگردان دوباره با سریال «پدر»، مخاطبان را پای تلویزیون نشاندهاند.
این روزنامهنگار اضافه کرد: شاید یکی از قشنگیهای این سریال به انتهای سریال و استفاده از آیههای قرآنی برمیگردد که با اینکار اعتقادات مخاطب را نسبت به ایمان و عملی که در سریال هرکدام از کاراکترها دارند، نشان میدهد.
وی خاطر نشان کرد: البته در این سریال که در برخی از قسمتها قصه تند و در برخی قسمتها روند داستان بهکندی پیش میرود، تلخیهای داستان بیشتر از شادیها به چشم میآمد.
به گزارش خبرگزاری آنا، در فصل اول مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رئیسی، مجید مشیری، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سید حسام میثاق، بیژن امکانیان و ریحانه پارسا بازی داشتند، اما در فصل دوم با محوریت پدر و مادر با بازی مهدی سلطانی و لعیا زنگنه این مجموعه تولید خواهد شد؛ اینکه ریحانه پارسا در فصل دوم حضور نخواهد داشت، معلوم نیست و فقط محوریت قصه با حاج علی و شریفه است.
البته شنیدهها حاکی از آن است که در فصل دوم «پدر»، بازیگران جدیدی به سریال اضافه خواهند شد و با اینکه فضا و تم کار همینگونه است، اما در یک جهان دیگری به جهت داستان در روایت اتفاق خواهد افتاد.
انتهای پیام/4072/4046/
انتهای پیام/