دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

پاسخ جالب دبیرکل کانون کارگزاران درباره وجود انحصار در کارگزاری‌های بورس

دبیرکل کانون کارگزاران بورس معتقد است که برخلاف نگاه موجود، انحصاری در صدور مجوز کارگزاری‌ها وجود ندارد، بلکه تولید نهادهای مالی موجب هزینه برای مردم می‌شود.
کد خبر : 308746

روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس در گفتگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا در خصوص انحصار در کارگزاری‌ها و صدور مجوز برای تعداد مشخصی از کارگزاری‌ها، گفت: آیا در بانک‌ها نیز سیستم انحصاری وجود دارد؟ آیا بانک مرکزی به‌تازگی مجوز تأسیس بانک داده است؟ خیر؛ چند سالی است که بانک مرکزی مجوزی صادر نکرده است. چرا نمی‌گوییم بانک مرکزی انحصار ایجاد کرده است؟ علت آن است که اگر به هر بانکی مراجعه کنید، می‌توانید خدمات بانکی از آن دریافت کنید.
وی با اشاره به بروز مشکلات به‌علت صدور بی‌رویه مجوز بانک و موسسه مالی در دوره‌ای، توضیح داد: در دوره‌ای بانک مرکزی به تعداد زیادی مجوز تأسیس موسسه مالی و اعتباری داد و مردم تبعات و هزینه آن را نیز پرداخت کردند.
میرصانعی با انتقاد از نگاه برخی و با بیان اینکه بازار‌های مالی مثل کبابی نیست که به هرکسی مجوز دهیم، تأکید کرد: در بازارهای مالی، بانک‌ها و کارگزاری‌ها پول مردم را در اختیار خود می‌گیرند و اگر بیش از نیاز بازار نهاد مالی تولید کنیم، ضرر و زیان آن به مردم می‌رسد.
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بیش از نیاز بازار بانک تولید کردیم، تصریح کرد: با افزایش تعداد بانک‌ها آنها از راه درست خارج شدند، چرا که رقابت میان آنها زیاد شد.
وی درباره کشش بازار برای تولید بانک و مؤسسه مالی، توضیح داد: بازار کشش این همه بانک و مؤسسه مالی و اعتباری را نداشت. وقتی که تعداد بانک‌ها و موسسات زیاد شود، آنها وارد رقابت‌های ناسالم و منفی می‌شوند. وقتی وارد چنین رقابت‌هایی شوند، ضرر این رقابت‌ها را باید مردم ‌دهند.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره افزایش تعداد کارگزاری‌ها توضیح داد: در مورد کارگزاری‌ها نیز همین مثال بانک‌ها صدق می‌کند،. با توجه به ارزش بازار و معاملات بورس تهران، می‌توان گفت تعداد کارگزاری‌های موجود بورس ما در مقایسه و نسبت به بورس کشورهای دیگر بیشتر است.
وی با اشاره به این موضوع که اگر بخواهیم کارگزاری بیشتری وارد بازار سرمایه کنیم، گفت: همان تبعات و مشکلاتی که در مورد بانک‌ها اتفاق افتاد، در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.
میر‌صانعی با بیان اینکه در بازار سرمایه انحصاری نداریم، تأکید کرد: در حال حاضر در بازار سرمایه بیشتر از نیاز کارگزاری داریم و اگر نهاد یا ارگانی نیاز به کارگزاری داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی یکی از کارگزاری‌های موجود را خریداری کند.
کارشناس بازار سرمایه درباره رقابت‌پذیری در حوزه نرخ کارمزد کارگزاری‌ها، گفت: در حال حاضر برخی کارگزارهای به‌قدری در این حوزه با هم رقابت منفی کرده‌اند و تخفیف‌های بی‌رویه داده‌اند که به صنعت کارگزاری آسیب رسانده‌اند.
وی با تأکید بر این که در صنعت کارگزاری‌ها بیشترین رقابت را داریم و در همین راستا بیشترین خدمات در حال ارائه است، افزود: اگر در چند سال اخیر نگاهی به سیستم معاملات برخط بیاندازیم، خواهیم دید که خیلی از شرکت‌ها، سیستم‌های معاملات برخط جدید با برنامه نویسی بهتر نوشته‌اند و به بازار ارائه کردند. این درحالی است که بازار کشش ندارد.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس با شرح این موضوع که رقابت بین سایت‌ها و نرم‌افزارها مختلف و ارائه خدمات به مشتریان در بین کدام نهاد مالی دیده می‌شود، تصریح کرد: رقابت در صنعت کارگزاری اتفاقاً وجود دارد و کاملاً مشهود است‌؛ هم در ارائه خدمات و کیفیت و هم در قیمت مشتریان.


انتهای پیام/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته