دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1397 - 07:58
در گفتگو با آنا تشریح شد؛

ویژگی‌ها و زمینه‌های شغلی رشته‌ای که حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه است

گرایش ساخت و تولید مهندسی مکانیک از مهمترین و پرکاربردترین رشته‌های دانشگاهی است که می‌توان آن را حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه دانست.
کد خبر : 308367

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از خمینی‌شهر، استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که وجود تأسیسات و واحدهای بزرگ صنعتی مانند ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، سیمان، پالایشگاه نفت، نیروگاه‌های تولید برق و بسیاری دیگر از صنایع، لزوم تربیت نیروی کار ماهر را در این استان بیش از پیش آشکار کرده است.


اکنون نقش دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر به‌عنوان دو بال تربیت نیروی متخصص برای چرخاندن چرخ صنایع مهم استان اصفهان بر کسی پوشیده نیست. نیم‌نگاهی به ترکیب مدیران، متخصصان، تکنسین‌ها و حتی نیروهای کار این صنایع ممتاز کشور نشان می‌دهد که بسیاری از آنها دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر استان اصفهان از جمله این دو دانشگاه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با داشتن بیش از 90 واحد کارگاهی و آزمایشگاهی پیشرفته و مدرن تصویر قابل توجهی از پیوند دانشگاه و صنعت را به ظهور گذاشته، به‌گونه‌ای که دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی با حضور در این کارگاه‌ها از نزدیک با مدل کار مؤسسات صنعتی آشنا می‌شوند.


بسیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر به‌صورت پاره‌وقت و یا به‌عنوان ارائه‌کننده طرح‌های پژوهشی صنعتی با صنایع بزرگ استان اصفهان همکاری دارند که همین موضوع باعث ارتباط تنگاتنگ دانشجویان با روند کار و فعالیت این صنایع شده و اکنون این دانشگاه به‌عنوان قطب رشته مهندسی مکانیک و زیرشاخه‌های آن از جمله مهندسی ساخت و تولید در کشور جایگاه خود را تثبت کرده است.



خبرنگار خبرگزاری آنا در خمینی‌شهر در این زمینه گفتگویی با رضا عابدین‌زاده مدیرگروه مهندسی ساخت و تولید و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر انجام داده که متن آن در ادامه می‌آید.


*لطفاً در مورد اهمیت رشته ساخت و تولید و نقش آن در صنعت توضیح دهید.


-رشته مهندسی ساخت و تولید، جامع‌ترین و پرکاربردترین گرایش تخصصی مهندسی مکانیک است. این رشته دانشگاهی با رشته‌های مختلفی مانند مهندسی برق، مهندسی صنایع و مهندسی مواد تعامل دارد؛ بنابراین می‌توان این رشته را جزو رشته‌‌های بین رشته‌ای دانست.


رشته ساخت و تولید با هدف پاسخگویی به نیازهای صنایع تولیدی کشور شکل گرفته و نقش مهمی در ارتباط صنعت با دانشگاه دارد و می‌توان آن را به‌عنوان حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه قلمداد کرد. دانشجوی مهندسی ساخت و تولید در تحصیل خود با انواع روش‌ها و فرآیندهای تولید آشنا می‌شود تا بتواند پس از فارغ‌التحصیلی، فرآیند تولید یک محصول را برنامه‌ریزی کند و پس از بررسی امکانات موجود، بهینه‌ترین روش تولید آن محصول را با حداقل هزینه پیشنهاد دهد.


از آنجا که خط مشی هریک از صنایع و واحدهای صنعتی، تولید قطعات صنعتی است، می‌توان گفت رشته مهندسی ساخت و تولید دارای بازار کار خوبی در صنایع وابسته است. این رشته در گذشته به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک در دانشگاه ارائه می‌شد، ولی به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آن در سال‌های اخیر همانند دانشگاه‌های خارج از کشور به‌صورت یک رشته مستقل ارائه می‌شود.



فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی ساخت و تولید می‌توانند به صورت مستقیم وارد بازار کار شوند و یا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داخل و خارج از کشور به تحصیل ادامه دهند. دروس تخصصی این رشته شامل طراحی قالب‌های پرس، ماشین‌های کنترل عددی(CNC)، سیستم‌های اندازه‌گیری(مترولوژی)، اونیورسال، توانایی ماشین‌کاری، هیدرولیک و پنوماتیک، تولید مخصوص، طراحی قید و بند، تست غیر مخرب، تکنولوژی پلاستیک، ریخته‌گری، شکل‌دهی فلزات، قالب‌های آهنگری(فورج)، طراحی و تولید به کمک کامپیوتر(CAD/CAM)، جوشکاری، عملیات حرارتی، کنترل کیفیت، طراحی کارخانه، اتوماسیون و برخی موارد دیگر است.


این رشته دارای آزمایشگاه و کارگاه است که همزمان با گذراندن دروس به‌صورت تئوری، بخش عملی نیز به‌صورت آزمایشگاهی یا کارگاهی ارائه می‌شود.



*چه امکانات و مزایایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر برای تحصیل دانشجویان در رشته ساخت و تولید وجود دارد؟


-دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در گروه مهندسی ساخت و تولید، دارای اعضای هیأت علمی و کارشناسان متخصص و مجرب است. این واحد دانشگاهی دارای فضای آموزشی مناسب و مجموعه‌ای از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی و پیشرفته در زمینه ساخت و تولید است. کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های موجود در این واحد دانشگاهی شامل کارگاه ماشین‌ابزار، کارگاه ماشین‌های کنترل عددی(CNC)، کارگاه توانایی ماشین‌کاری، کارگاه شکل‌دهی فلزات، کارگاه جوشکاری، کارگاه ریخته‌گری، کارگاه قید و بند، آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق، آزمایشگاه طراحی و تولید به کمک کامپیوتر(CAD/CAM)، آزمایشگاه هیدرولیک و پنوماتیک است.


ادامه تحصیل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز در این واحد دانشگاهی امکان‌پذیر است. یکی دیگر از مزایای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در پذیرش دانشجو، نزدیک بودن آن به مرکز استان اصفهان است.


*دانش‌آموختگان رشته مهندسی ساخت و تولید چه نقشی در پیشبرد اهداف صنعتی کشورمان دارند؟


-صنعت نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد. دانش‌آموختگان رشته مهندسی ساخت و تولید می‌توانند با فعالیت در زمینه‌های ساخت و تولید انواع قطعات صنعتی و پیشبرد صنایع تولیدی کشور مؤثر باشند. بنابراین مهندسان ساخت و تولید در شکل‌گیری و نهادینه کردن صنعت مدرن و تحکیم اقتصاد صنعتی کشور بسیار سودمند خواهند بود.


با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب که سال 1397 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، سیاست‌گذاری‌ها باید در راستای استانداردسازی کالاهای داخلی مطابق با استانداردهای جهانی و صادر کردن کالا به‌جای واردات باشد و مهندسان ساخت و تولید و تولیدکنندگان برای تحقق این موارد می‌توانند فعالیت کنند.



*آیا برای تحصیل در این رشته پیش‌شرط‌هایی وجود دارد؟


-با توجه به اینکه رشته ساخت و تولید جزو رشته‌های فنی و مهندسی محسوب می‌شود، افرادی که می‌خواهند در این رشته ادامه تحصیل دهند باید در ریاضی و فیزیک دارای استعداد کافی باشند تا بتوانند دروس تئوری ارائه‌شده نظیر استاتیک، ارتعاشات و مانند آن را به‌خوبی درک کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.


انتهای پیام/4065/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته