دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1394 - 15:59
مسعود سلطانی‌فر

شکوفایی صنایع دستی در سایه همدلی وهمراهی ملت و دولت در فضای پساتحریم

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی یادداشتی در خصوص شکوفایی صنایع دستی در سایه همدلی وهمراهی ملت و دولت در فضای پساتحریم منتشر کرد.
کد خبر : 30827

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، در یادداشت مسعود سلطانی فر آمده است:


«شرایط اقتصادی کشور از یک سو و تاکیدی که همه مسئولان دولت و نظام بر ضرورت خروج اقتصاد کشور از درآمد اتکا به نفت و سایر منابع زیرزمینی دارند، نشانگر آن است که باید بیش از پیش به حوزه صنایع‌دستی به عنوان یکی از محورهای اصلی خود اشتغالی و خودکفایی اهمیت داد.


با عنایت به عزم و اراده ویژه‌ای که در جهت خروج اقتصاد کشور از رکود بعد از سال‌ها تحریم در بین تک تک مسئولین وجود دارد و با توجه به ابلاغ و تدوین مبانی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری که رویکرد جدید و تعیین کننده‌ای را در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور مشخص کرده‌اند، همچنین نظر به عزم و اراده رئیس جمهور و تک تک اعضای دولت برای رونق اقتصادی کشور، عرصه‌ای روشن فراروی آینده صنایع‌دستی کشور قرار می‌گیرد و بی‌شک همه باید در این مسیر مهم حرکت کنیم.


برای استفاده از چارچوب مبانی اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی، افزایش درآمدها، بهبود وضعیت معیشت و افزایش رفاه عمومی، اجماع ویژه‌ای در بین تمامی اعضای دولت و مجموعه مجلس شورای اسلامی وجود دارد و تمامی این تلاش‌ها، هماهنگی‌ها، تمرکزها و اراده‌ها همانطور که در دو سال گذشته شاهد بودیم، نشان داد حتی در زمانی که تحریم‌های ناعادلانه بر علیه کشورمان اعمال شده است، کشور به سمت رونق و رشد اقتصادی حرکت کرده و بدون شک حوزه صنایع‌دستی و سهم آن در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات در این مسیر تاثیر بسیاری داشته است.


در واقع با وجود کم‌شدن درآمدهای کشور به دلیل محدودیت‌های درآمدی ناشی از مهمترین منبع درآمدی، یعنی نفت، توانسته‌ایم با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تدابیر دولت تدبیر و امید، با ژرف اندیشی، ژرف نگری و دوراندیشی به سمتی حرکت کنیم که روزبه‌روز بر مشکلات فائق آییم، سرعت تورم را کاهش و سرمایه‌گذاری و تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و برای نسل جدید کشور شرایط بهتری فراهم کنیم.


در حوزه صنایع‌دستی خوشبختانه طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است، اگر چه به آن چیزی که به وقوع پیوسته قانع نیستیم و باید تلاش و تمرکز بیشتری در این حوزه داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی در این حوزه بیش از گذشته استفاده کنیم.


صادرات بخش صنایع‌دستی اگر چه در سال 93 نسبت به سال 92، 42 درصد رشد داشته اما من بر این باور هستم که ظرفیت در این بخش چند برابر وضعیت فعلی است. در بخش بازرگانی و فروش با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مختلف و بازارچه‌های محلی و ملی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دستاوردهای خوبی داشتیم و اعتقاد دارم در بخش فعالیت های هنری و اقتصادی ما ظرفیتی چند ده برابر خروجی کنونی داریم.


اگر چه توانستیم با اختصاص تسهیلات مختلف و همکاری که با سیستم بانکی داشتیم، بیش از 2 هزار کارگاه صنایع دستی جدید را فعال کنیم و جلوی از مدار خارج شدن کارگاههای در حال رکود را بگیریم، اما باور ما این است که ظرفیت در این بخش برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بسیار زیاد است. بر این اساس در سال 94 و 95 فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در حوزه صنایع دستی در چند بخش اصلی متمرکز است تا صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران را به دوران اوج و افتخار برگردانیم.


اولین اولویت ما که خواسته بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان است، افزایش کیفیت تولیدات صنایع‌دستی ایران است، چرا که ادعا داریم یکی از سه قدرت بزرگ صنایع‌دستی در دنیا هستیم پس باید به لحاظ کیفیت هم حرف اول را بزنیم.


نکته دوم که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نیاز دنیای جدید و خواسته‌های مصرف‌کنندگان را در نظر بگیریم و در تولید آثار نوآوری داشته باشیم. بسیاری از عرصه‌های تولید صنایع دستی ما تولیدات مربوط به چند دهه گذشته است که اگرچه اولویت و اصالت دارد، اما زمان آن فرا رسیده است که ضمن حفظ اصالت‌ها نوآوری نیز داشته باشیم و با استفاده از نبوغ و خلاقیت، خواسته‌ها، تمایلات و گرایش‌های نسل جدید را در تولید و عرضه محصولات برای داخل و خارج از کشور در نظر بگیریم.


نکته پایانی که به نظرم در حوزه صنایع‌دستی یکی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود، بخش بازرگانی است. حرکت‌هایی که در این بخش در سال گذشته انجام شد آثار و عوارض مثبتی در پی داشت که به بهبود وضعیت هنرمندان و افزایش کیفیت تولیدات صنایع‌دستی منجر شد، لیکن معتقدم با کمک همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و با محوریت بخش خصوصی می‌توانیم به نتایج و دستاوردهای شگفتی در این حوزه برسیم.


اگر سال گذشته در 7 نمایشگاه خارجی شرکت کردیم امسال می‌توانیم این حضور را به چند برابر برسانیم، اگر سال گذشته بیش از 60 نمایشگاه در داخل کشور بر پا شده است این تعداد را می‌توانیم به هزار نمایشگاه برسانیم و همچنین در روش‌های جدید عرضه کالا و بازرگانی به تقویت حوزه صنایع‌دستی بپردازیم.


در نهایت شعار، باور و حرف ما این است که صنایع‌دستی را باید بیش از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم و بی‌شک تحقق تمامی آنچه گفته شد در سایه همدلی و همراهی دولت و ملت، دور از دسترس نیست.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب