دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1397 - 20:14
تحلیل‌گر مسائل اروپا در گفتگو با آنا:

اروپا نژادپرستی که 77 نفر را کشت، تروریست نمی‌داند/ برخورد دوگانه با مفهوم تروریسم در اروپا

تحلیل‌گر مسائل اروپا گفت: پس از قتل 77 نفر توسط آندرس بریویک در نروژ، ابتدا پیش‌فرض بر این بود که کشتار توسط گروه‌های اسلام‌گرای سلفی انجام‌ گرفته است، ولی با مشخص شدن آن‌که عملاً توسط یک راست‌گرای افراطی اروپایی صورت پذیرفته بود به‌سرعت واژه تروریست از سرخط خبرها برداشته شد.
کد خبر : 308261

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبح ترور و وحشت بر جای‌جای اروپا مستولی شده است. از مادرید تا برلین، لندن تا نیس صدای هر ترمز خودرویی یا فریاد شخصی، وحشت را در میان مردم ایجاد می‌کند. اروپاییان یکی از تاریک‌ترین دوران امنیتی خود را طی می‌کنند. انفجارها، حمله با سلاح سرد به مردم و ورود خودرو به انبوه جمعیت خواب را از چشم مقام‌های امنیتی و مردم اروپا ربوده است.


کلیشه مرسوم در اروپا، عامل این ترورها را چهره‌های بنیادگرای سلفی می‌داند که اصولاً از نسل اول یا دوم مهاجران مسلمان به اروپا هستند که در جامعه اروپایی منزوی‌ شده‌اند و سر از مراکز مذهبی وابسته به مؤسسات سعودی درآورده‌اند.


در کنار خشونت‌های گروه‌های بنیادگرای سلفی هستند اقدامات خشونت‌باری که از روی نژادپرستی توسط افراد تندروی وابسته به احزاب دست راست افراطی اروپا انجام می‌گیرد. اما تفاوت ماجرا در این است که هیچ‌گاه به اقدامات اروپاییان اقدام تروریستی و به مرتکب آن تروریست اطلاق نمی‌شود. ازاین‌رو با دکتر سیدنادر نوربخش تحلیل‌گر مسائل ژئوپلیتیک اروپا به گفتگو نشستیم تا درباره این دوگانگی عملکرد در اروپا به سؤالات ما پاسخ دهند.


*بحثی که وجود دارد این است که در اروپا همیشه تروریست را مترادف با مسائلی که به مسلمانان و اقدامات آنها ربط پیدا می‌کند، اطلاق می‌کنند. آیا شما موافق هستید تعریف اروپا از تروریسم بعد از 11 سپتامبر اقدامی است که هر مسلمان با اهدافی اسلام‌گرایانه انجام دهد؟


بله، به‌طور قطع آنچه در اروپا و در مواجهه با پدیده تروریسم شاهدیم اثبات همین موضوع است. تعریف تروریسم در اروپا تعریف دوگانه‌ای است. اقداماتی را که اروپاییان غیرمسلمان انجام می‌دهند، جرم ناشی از نفرت می‌نامند و از آن به‌عنوان حادثه تروریستی یاد نمی‌شود. تمامی این‌ها شامل اقدامات خشونت‌بار علیه کلیه اقلیت‌ها می‌گردد.


مثلاً در مورد بحث آندرس بریویک در نروژ هم ابتدا پیش‌فرض بر این بود که این حادثه تروریستی بوده و توسط گروه‌های وابسته به اسلام‌گرایان سلفی انجام‌گرفته است، ولی حدود چند ساعت بعد و با مشخص شدن نتیجه آن‌ که عملاً توسط یک راست‌گرای افراطی اروپایی صورت پذیرفته بود، به‌سرعت واژه تروریست از سرخط خبرها برداشته شد. همین مسئله نشان‌دهنده این است که پیش‌فرض اروپاییان در بحث تروریست اقدامات مسلمانان است.



*آیا تلاش‌هایی صورت گرفته تا این تعریف تغییر یابد؟ به‌طور مثال نهادهای مذهبی که از جانب حکومت‌های مسلمان در سراسر اروپا وجود دارند، اقداماتی انجام داده‌اند؟


من تا آنجا که اطلاع دارم کاری که نتیجه‌بخش بوده باشد، صورت نگرفته است و همچنان این پیش‌فرض در مورد تعریف دوگانه تروریسم در اروپا وجود دارد. البته این پیش‌فرض را ما در غرب اروپا، فقط در مورد مسلمانان شاهد هستیم. اما در جوامع اروپای شرقی در مورد سایر اقلیت‌هایی چون کولی‌ها نیز واژه تروریسم به‌ کار برده می‌شود. این تبعیضی سیستماتیک علیه اقلیت‌ها در کل اروپا است. اما در غرب اروپا وجه اسلام‌گرایی آن بسیار پررنگ‌تر از سایر نقاط اروپا است.


*آیا تعریف تروریست را می‌توان به اقدامات و نوع تعالیم مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به آل سعود دانست؟


آنچه به‌عنوان تروریسم اسلامی عنوان می‌شود، تقریباً می‌توان گفت همین‌گونه است. به همین دلیل است اقداماتی که علیه بعضی از این مؤسسات انجام‌گرفته، حکایت از صحت این گزاره دارد. به‌طور مثال می‌توان به بسته شدن چند مرکز مذهبی وابسته به عربستان سعودی در بلژیک اشاره کرد. همچنین بعد از به‌قدرت رسیدن راست‌گرایان در اتریش چندین مرکز اسلامی وابسته به سعودیان بسته شد که خود اثبات‌کننده این موضوع است که تروریسم جهادی در اروپا مرتبط با این مراکز بوده است.



*چرا اروپاییان اقدام واحدی در قبال مرکز و مأخذ این جریان انجام نمی‌دهند؟


همان‌طور که عرض کردم در بعضی از کشورهای اروپایی اقدامات این‌چنینی صورت گرفته است. به‌طورکلی می‌توان مقابله با این جریانات را با به‌ قدرت رسیدن دولت‌های راست‌گرا در اروپا موازی دانست. احزاب دست راستی سیاست‌های دولت‌های اروپایی و مداخله آنها در منطقه خاورمیانه را عمل آنچه به عنوان اقدام تروریستی در اروپا رخ می‌دهد، می‌دانند و به همین جهت خواستار عدم‌مداخله در امور کشورهای خاورمیانه هستند. همچنین با حضور مراکزی چون نهادهای مذهبی وابسته به کشورهای دیگر مانند ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در اروپا مخالفت می‌کنند. آنان معتقدند که آنچه در سوریه و لیبی شاهدیم حاصل مداخله دولت‌های اروپایی در آنجا بوده و خشونت اعمال‌شده تحت عنوان تروریسم در اروپا حاصل انتقام‌جویی از این قبیل مداخلات در طول زمان است. البته می‌توان به شباهت مواضع این احزاب با سیاست‌های کلی کشورمان اشاره کرد. البته نگاه ضداسلامی این قبیل احزاب را نیز نباید از یاد برد ولی به‌طورکلی دیدگاه آنان در مورد خشونت، تروریسم و مداخله در امور کشورهای خاورمیانه با سیاست‌ها و مواضع کشورمان هم‌خوانی دارد.


انتهای پیام/الف/4077/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب