دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1397 - 07:48

حسرت، واژه آشنایی برای هندبال ایران/ چه کسی مقصر ناکامی‌هاست؟

حسرت واژه آشنایی برای تیم ملی هندبال ایران است، تیمی که بازیکنانش در میدان‌های اروپا جزء بهترین‌ها به حساب می‌آیند، اما سهم آنها در رقابت‌های آسیایی و جهانی تنها ناکامی است.
کد خبر : 307640

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، صحبت از هندبال ایران است که این روزها حال و روز خوشی ندارد، رشته‌ای که 10 بازیکن آن در سطح اروپا لژیونر هستند و جزء بهترین‌ها به‌حساب می‌آیند، اما سهم این تیم قدرتمند تنها شکست و ناکامی است. در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی هندبال ایران در جایگاه پنجم قرار گرفت و این نتیجه‌ در حالی به دست آمد که در دوره گذشته بازی‌های آسیایی اینچئون، هندبال ایران چهارمی را کسب کرد و در این دوره این رشته نه تنها پیشرفتی نداشت، بلکه نسبت به دوره قبل هم یک پله سقوط کرد.


تاریخچه حضور هندبال در بازی‌های آسیایی


هندبال در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو با هدایت ماچک به نشان نقره رسید. در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه سهم هندبال ایران مدال برنز بود و در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در اینچئون به عنوان چهارمی رسید، در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا هندبال ایران به دنبال جبران ناکامی دوره گذشته بود اما در نهایت با یک پله سقوط کرد به مقام پنجمی رسید. تیم ملی هندبال پنج دوره در بازی‌های آسیایی حضور پیدا کرد که علاوه بر یک مدال نقره و برنز، دو عنوان چهارمی (1998 و 2014 ) و دو عنوان پنجمی (2018 و 1986) را کسب کرده است.


تکرار عنوان پنجمی برای قدرتمندترین تیم ایران


البته هندبال در بهمن‌ماه سال گذشته هم در رقابت‌های قهرمانی آسیا با شکست برابر ژاپن از صعود به نیمه‌نهایی بازماند و در رده پنجم قرار گرفت و با این نتیجه از صعود به ‌جام‌جهانی بازماند.هدایت هندبالیست‌های ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا بر عهده ماچک بود، مربی خوش‌نامی که در بازی‌های آسیایی گوانگژو 2010 با تیم ملی هندبال ایران به مقام دوم دست پیدا کرد و به نشان نقره رسید. اما این مربی خوش‌نام این‌بار نتوانست موفقیت گذشته‌اش را تکرار کند و با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی پیش‌رو بود، فدراسیون هم با تغییر مربی به دنبال جبران ناکامی قهرمانی آسیا بود.


هر چند‌ که تا روی کار آمدن مربی جدید، هندبالیست‌های ایران زمان زیادی برای تمرین را از دست دادند. اردیبهشت‌ماه سال 97 «زوران کاستاراتویچ» به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال ایران انتخاب شد و بدون‌تردید دو‌‌‌‌ماه تمرین برای تیمی که قرار است در میدان آسیایی رقابت کند، زمان کمی به حساب می‌آید.


راه پر فراز و نشیب هندبالیست‌ها برای میدان جاکارتا


البته که دیر شروع شدن تمرین ملی‌پوشان هندبال تنها مشکل اصلی نبود، با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی در تقویم جهانی درج نشده بود، بنابراین باشگاه‌ها با حضور لژیونرها در ترکیب تیم ملی موافقت نکردند و از این رو پنج لژیونر ایران نتوانستند در این میدان، تیم ملی هندبال را یاری کنند. هندبال ایران برای رسیدن به میدان جاکارتا با شرایط سختی دست و پنجه نرم کرد، دیر شروع شدن تمرینات، نبود لژیونرها در کنار ملی‌پوشان و همچنین نداشتن بازی‌‌های تدارکارتی از مشکلات عمده این تیم بود. تیم هندبال برای حضور در بازی‌های آسیایی، حداقل تعداد مسابقه تدارکاتی را داشت و همین امر در دیدارهای تیم ملی در بازی‌های آسیایی تأثیر خودش را نشان داد. ملی‌پوشان‌ کشورمان تنها چند دیدار دوستانه با تیم جوانان و دو دیدار دوستانه با قطر داشتند و ‌فرصت دیگری برای حضور در میدان مسابقه و محک‌خوردن نداشتند، البته فدراسیون برای برگزاری رقابت‌های دوستانه با باشگاه اروپایی مذاکره کرد، اما تعطیلی تیم‌های ملی اروپایی و پایان لیگ‌های اروپا باعث شد تا آنها جواب رد به ایران بدهند و در نهایت تیم ملی هندبال با کمترین بازی تدارکاتی راهی جاکارتا شد.


نتایج دور از انتظار ملی‌پوشان


تیم هندبال در بازی‌های آسیایی جاکارتا با مالزی و عربستان هم‌گروه شد. هندبالیست‌های ایران مقابل‌ دو تیم مالزی و عربستان پیروزی میدان شدند، اما در دور دوم رقابت‌ها مقابل تیم بحرین و هنگ‌کنگ و قطر نتیجه را واگذار کردند و پرونده هندبالیست‌ها در جاکارتا با عنوان پنجمی بسته شد.


بدون شک کسب عنوان پنجمی، برای هندبالیست‌های ایران که بهترین‌های لیگ اروپا هستند و همچنین علیرضا رحیمی‌ رئیس این فدراسیون که سابقه درخشانی در هندبال داشته، نتیجه قابل قبول محسوب نمی‌شود. شاید اگر انتخاب سرمربی برای تیم ملی هندبال زودتر صورت می‌گرفت و به طبع اردوها و تمرینات تدارکاتی بیشتری برای ملی‌پوشان در نظر گرفته می‌شد نتیجه بهتری رقم می‌خورد. هندبال ایران با وجود بازیکنانی که در لیگ اروپا بهترین عملکرد را دارند، نتوانسته نتایج قابل قبولی کسب کند و اگر فکری به حال این رشته قدرتمند نشود بیش از این شاهد افول آن خواهیم بود.


انتهای پیام/4057


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته