دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1397 - 15:47
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مطرح کرد؛

گره‌گشایی از مشکلات کشور با ظرفیت دانشگاه‌ها

استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد که دانشگاه‌ها ظرفیت گره‌گشایی مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور را دارند.
کد خبر : 307613

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قائم‌شهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نخستین دوره تخصصی، آموزشی و بصیرتی نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد قائم‌شهر با بیان چارچوب‌های معرفتی فعالیت‌های رسانه‌ای، منظومه فکری امام و رهبری را بیانگر جریان و جبهه انقلاب اسلامی عنوان کرد.


رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: «اگر انقلاب اسلامی را یک جریان بدانیم، منشور آن منظومه فکری است که به‌عنوان سند بالادستی در فعالیت‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.»


وی به تشریح 10 مؤلفه اصلی و مهم این منظومه فکری پرداخت و مؤلفه نخست را بهره‌گیری از عقل، وحی و روش اجتهاد عنوان کرد و ادامه داد: «منظومه فکری امام و رهبری از دو نوع عقل استدلالی و عقل تجربی بهره می‌برد.»


خسروپناه گفت: «روش اجتهاد صرفاً منظومه فکری بر اساس اجتهاد طلبگی نیست؛ اگر به ضوابط کلی دست یافتیم، باید بتوانیم ضوابط را بر مصادیق تطبیق دهیم.»


اخبار و تحلیل رسانه‌ها باید برای رضای خدا و بندگی او باشد


وی خطاب به دانشجویان افزود: «مؤلفه دوم، نگرش توحیدی در اندیشه توحیدی و بندگی در عمل است. بندگی خدا فقط نماز و روزه بجاآوردن نیست، وقتی در نشریات و در فعالیت‌های رسانه‌ای خودتان مطلبی می‌نویسید (اخبار یا تحلیل) آن هم باید برای رضای خدا و بندگی خدا باشد.»


خسروپناه با توجه به مؤلفه سوم این منظومه فکری اظهار کرد: «جامع‌بودن اسلام فقط ارتباط ما با خدا را بیان نمی‌کند، بلکه رابطه انسان با خودش بوده که چقدر صادق است.»


استاد حوزه و دانشگاه به‌عنوان مؤلفه چهارم، مبارزه با تحجر در جریانات سنتی و التقاط در جریان‌های روشنفکری چه عملی و چه نظری را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های منظومه امام و رهبری دانست و افزود: «تحجر بزرگترین آسیب جریان سنتی است که حاضر به شناخت دنیای جدید نیست.»


وی با بیان اینکه کارکرد حزب برطرف‌کردن نیازهای جامعه است، خاطرنشان کرد: «اعتقاد دارم حزب در نظام ولایت فقیه کاملاً مشروعیت دارد. در عمل هم وجود احزاب نیاز است؛ اما حزب‌بازی غلط است. شما دانشجویان، مانند رسانه‌ها درد مردم را به دولت و خدمات دولت را به مردم انتقال دهید تا مردم امیدوار و دولت کارآمد شود.»


استاد و پژوهشگر فلسفه دین اظهار کرد: «در مؤلفه پنجم، عرصه اجتماعی متنوع از عرصه‌های فرهنگ است و برخی اعتقاد دارند اگر توسعه فرهنگی نداشته باشیم، مشکلی حل نمی‌شود.»


بسیاری از آسیب‌های اقتصادی کشور منشأ فرهنگی دارد


خسروپناه با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های اقتصادی کشور منشأ فرهنگی دارد، گفت: «بسیاری از مشکلات قضائی، اقتصادی و سیاسی از فرهنگ است. فرهنگ مانند روحی به جامعه دمیده می‌شود و باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.»


رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مؤلفه ششم این منظومه فکری را پیوند آزادی و استقلال دانست و درباره پیوند عدالت و پیشرفت به‌عنوان مؤلفه هفتم گفت: «عدالت و توسعه، منظومه عدالت‌گرا است؛ اما برخی عدالت را طوری معنا می‌کنند که با عقب‌ماندگی همراه و برخی توسعه را طوری معنا می‌کنند که عدالت فدا شود.»


استاد حوزه و دانشگاه مؤلفه هشتم منظومه فکری انقلاب را پیوند امت با امامت و ولایت ذکر و بیان کرد: «در مؤلفه نهم که تولید علم دینی و دانشگاه اسلامی است، اعضای هیأت علمی باید حضور تعهدآمیز در دانشگاه داشته باشند.»


خسروپناه در تشریح دهمین مؤلفه، تمدن نوین اسلامی را یادآور شد و ادامه داد: «فعالیت‌ها باید در مسیر تمدن‌سازی و جامعه فرهنگ‌مدار و دارای آزادی باشد.»


مشخص‌کردن نظریه‌های اجتماعی، تعیین اصول ایدئولوژی اسلامی، تدوین اسناد راهبردی، تصویب نظامات حقوقی ناظر به اسناد راهبردی، استفاده از ساختار مناسب برای بانک‌ها و استفاده از مدیران متعهد مواردی بود که برای تحقق این منظومه از سوی خسروپناه پیشنهاد شد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب