دانشآموزان تا سوم ابتدایی به جای مشق شب، تکالیف مهارت زندگی انجام میدهند
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیمزاده در نشست خبری که صبح امروز در نمایشگاه دستاوردها و عملکردهای یک ساله وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در حال حاضر یک میلیون و 296 هزار و 926 نفر در دوره ابتدایی ثبتنام کردهاند؛ اما در مجموع 7 میلیون و 829 هزار و 367 نفر وارد دوره ابتدایی میشوند.
وی افزود: آمار دانشآموزانی که امسال وارد دوره ابتدایی میشوند، امیدوارکننده است که ما تلاش میکنیم تمام دانشآموزان واجدالتعلیم فرصت داشته باشند تا در مدارس حضور پیدا کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با توجه به تحصیل دانشآموزان اتباع خارجی در مدارس دوره ابتدایی بیان کرد: روندی که سال گذشته برای ثبتنام این دانشآموزان انجام شد ادامه پیدا خواهد کرد بهگونهای که تمام دانشآموزان اتباع خارجی حتی کسانی که اسناد هویتی ندارند میتوانند وارد مدارس شوند.
وی با بیان اینکه دستورالعمل ثبتنام و اجرای دوره ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل تأکید شده که مدارس دوره ابتدایی باید به دو شیوه دولتی و غیردولتی اداره شود که در این میان باید تلاش کنیم از تمام ظرفیتهای مدارس دولتی استفاده شود.
حکیمزاده در بخش دیگری از سخنانش از افزایش نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی خبر داد و افزود: در حال حاضر نرخ پوشش تحصیلی در این دوره از 38 درصد به بیشاز 98 درصد رسیده است که البته در برخی استانها نرخ پوشش تحصیلی 100 درصد گزارش شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال در سه سال اول دوره ابتدایی بهصورت پایلوت بهجای مشق شب، تکالیف مهارتهای زندگی به دانشآموزان ارائه خواهد شد. علاوهبر این بنا شد برای سه سال دوم دوره ابتدایی همراه با دوره اول متوسطه برنامه ویژه مدارس را اجرا کنیم یعنی باید دو ساعت از ساعات آموزشی دانشآموزان در اختیار مدیران مدارس قرار بگیرد که با همکاری اولیا بتوانند براساس نیاز و علائق دانشآموزان و سند تحول بنیادین، برنامههایی را برای دانشآموزان اجرا کنند که امیدواریم با اجرای این طرح به رویکرد اصلی وزارت آموزش و پرورش یعنی مدرسه محوری دست پیدا کنیم.
وی برگزاری اردوهای دانشآموزان عشایر کشور را از دیگر دستاوردهای یکساله وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: اجرای این اردوها موفقیتآمیز بوده که برای این منظور با سازمانهای بیرونی تفاهمنامههایی را نیز منعقد کردهایم. همچنین در معاونت آموزش ابتدایی تلاش میکنیم در مناطق عشایری برای جذب معلمان بومی سهمیه دریافت کنیم تا آنها جایگزین سرباز معلمها شوند.
حکیمزاده افزود: علاوهبر این طرح راهبران آموزشی نیز ادامه خواهد داشت. راهبران علاوهبر کمک به معلمان در مناطق محروم و چندپایه، در جذب و بازگرداندن دانشآموزان محروم از تحصیل نیز موفق عمل کردهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با توجه به حقوق مربیان دوره پیشدبستانی یادآور شد: براساس قانون کار باید پرداختیهای مربیان پیشدبستانی مطابق با نوسانات انجام شود.
وی همچنین درباره اجرای طرح صلاحیت حرفهای مربیان دوره پیشدبستانی گفت: ما چارچوب و استاندارد صلاحیت حرفهای برای مربیان پیشدبستانی را تنظیم کردهایم و آنها به دو دسته حرفهای و مبتدی تقسیم شدهاند که اگر این استاندارد تصویب شود بهخوبی میتوانیم نیروها را ساماندهی کنیم.
حکیمزاده در بخش دیگری از سخنانش درباره شادابی و نشاط در مدارس گفت: شادابی و نشاط در مدارس ابتدایی بهخصوص در سه سال اول موضوع مهمی است البته باید گفت اجرای این مسئله تکبعدی نیست و ما باید علاوهبر تقویت مسائل نشاطآور برای حذف عوامل استرسزا نیز تلاش کنیم. یکی از برنامههای ما برای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس ابتدایی آموزش خانوادهها است که از انجمن اولیا و مربیان درخواست کردهایم که این مسئله را در آموزش خانوادهها بهصورت مستمر مورد توجه قرار دهند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با توجه به آمار تکرار پایه در دانشآموزان ابتدایی گفت: در این خصوص آمار دقیقی نداریم اما بهطور کلی سه درصد نرخ تکرار پایه گزارش شده است که این مسئله بیشتر در دانشآموزان پایه اول اتفاق میافتد. بررسیهای ما نشان میدهد اجرای دوره پیشدبستانی بهخصوص در مناطق محروم و دو زبانه موجب کاهش تکرار پایه میشود که ما اهداف و اقداماتی را در پیش گرفتهایم تا بتوانیم این نرخ را کاهش دهیم.
وی در ادامه درباره حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی در قالب آموزش تلفیقی خاطرنشان کرد: حضور دانشآموزان دیرآموز در مدارس عادی، فرصت مغتنمی است تا دانشآموزان تعامل انسانی را بیاموزند اما باید توجه داشته باشیم که با حضور این دانشآموزان باید تراکم جمعیت در کلاسها کاهش پیدا کند بهگونهای که بهازای هر یک دانشآموز دیرآموز، سه دانشآموز عادی از جمعیت کلاس حذف و سختی کار نیز به معلم پرداخت شود که برای اجرای این مسئله پیگیریهای لازم انجام و مذاکرات را به نتیجه رساندهایم.
حکیمزاده در پاسخ به سؤالی درباره اجرای طرح شهاب خاطرنشان کرد: معاونت آموزش ابتدایی متولی طرح شهاب نیست اما با توجه به اینکه این طرح از پایه چهارم آغاز میشود دارای اهمیت است. این طرح بر اساس مبنای علمی، هوشهای متنوع و استعدادهای متفاوت دانشآموزان را به رسمیت میشناسد. در واقع در این طرح، هوش هشتگانه دانشآموزان مورد بررسی قرار میگیرد و از آنجاکه از دوره ابتدایی آغاز میشود و دانشآموز در طی سالهای مختلف توسط معلمان متفاوت رصد میشود میتوانیم بگوییم که این طرح دارای دقت بسیاری است و امیدواریم به عنوان روشی برای شناسایی استعدادهای خوب و برتر باشد.
وی درباره اجرای دوره پیشدبستانی در مناطق محروم، دو زبانه و حاشیه شهرهای پرجمعیت یادآور شد: بنا شده این مسئله در این مناطق با حمایت دولت باشد و تأکید شده در شهرها از فضای مازاد مدارس دولتی استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش درباره نرخ خالص ثبتنام دانشآموزان در دوره ابتدایی گفت: نرخ خالص ثبتنام در دوره ابتدایی 98/13 درصد است که این آمار در پایه اول 97/16 درصد گزارش شده است.
حکیمزاده درباره علل ترک تحصیل در دوره ابتدایی بیان کرد: بررسیها نشان میدهد عدم حضور معلم و مدرسه از دلایل ترک تحصیل نیست بلکه عوامل اقتصادی و اجتماعی جزء مهمترین عوامل شناخته شدهاند که ما برای جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان در تمامی استانها به صورت مجزا برنامهریزیهای لازم را انجام دادهایم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنیبر اینکه تکالیف مهارتهای زندگی چگونه به دانشآموزان ارائه خواهد شد، بیان کرد: منظور از تکالیف، نوشتن یا خواندن نیست بلکه ما میخواهیم مهارتهای متفاوت را در قالب فعالیتهای عملی به دانشآموزان بیاموزیم. برای مثال در راستای مهارتپذیری به دانشآموزان تکلیف خواهیم داد که اتاق خود را مرتب کنند و یا در راستای سواد اقتصادی تکلیف خواهد شد که دانشآموزان یک روز با خانواده برای خرید حضور داشته باشند که این نمونهها در استانهای مختلف متفاوت خواهد بود.
انتهای پیام/4038/4039/ن
انتهای پیام/