دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1397 - 11:18
آنا گزارش می‌دهد؛

زوزه گرگ‌های تنها در دل قاره سبز

گروه تروریستی داعش به دنبال ناکامی در کشورهای اسلامی خاورمیانه مانند عراق و سوریه و حتی دورتر از آن در افغانستان، برای انجام عملیات‌های تروریستی اروپا را انتخاب کرده است و باز شدن پای اعضای بازگشته این گروه تروریستی به دروازه اروپا موج نگرانی را در این کشورها افزایش خواهد داد.
کد خبر : 307085

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، 22 می 2017 (2 خرداد 96) انفجار در سالن کنسرت شهر منچستر انگلیس، حادثه‌ای با دستکم 22 تن کشته و 120 نفر زخمی و البته 12 قربانی زیر 16 سال.


ابتدا فرض را بر این گذاشتند که بلندگوهای سالن کنسرت منفجر شده است اما کمی بعد با اطلاعیه پلیس انگلیس این اتفاق یک حادثه تروریستی اعلام شد، نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن ابراز تأسف، این اتفاق را یک عملیات ترویستی دانست.


این اما همه ماجرا نبود، همین چند وقت پیش بود که خبر حضور تروریست‌ها و حمله ناگهانی آنها به مردم در شهرهای مختلف اروپا موجی از نگرانی را به راه انداخت و خیلی‌ها را بر آن داشت تا برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به کشورهایشان چاره‌جویی کنند.



نوامبر 2015، (آبان 1394)، فرانسه شاهد یک حمله تروریستی بود، مردان مسلح و بمب‌گذاران انتحاری به‌صورت همزمان در چند نقطه از فرانسه حملات مختلفی را انجام دادند.


مسابقه فوتبال فرانسه و آلمان در استادیوم دو‌فرانس درشهر سن‌دنی، که با اضطراب و دلهره به پایان رسید و تئاتر بتکلان و کافه‌های اطراف آن شاهد حملاتی انتحاری بودند که این عملیات در مجموع 130 کشته و 268 زخمی به جای گذاشت.


داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و اعلام کرد این اقدام تلاشی برای تلافی حملات هوایی فرانسه علیه گروه‌های تروریستی سوریه و عراق بوده است.



حمله راننده یک کامیون در شهر 'نیس' فرانسه در جشن سالروز استقلال این کشور، حمله تروریست‌های مجهز به تبر و چاقو به مسافران قطاری در نزدیکی شهر «وورتسبورگ» واقع در شمال غرب 'مونیخ'، حمله یک دستگاه خودروی وَن در شهر «مونستر» آلمان.


حمله خودروی ون باری سفید در بارسلون و چندین حمله دیگر که به صورت انفرادی یا گروه‌های دو یا سه نفره انجام شده، نمونه‌های مشابهی هستند که قاره سبز شاهد آن بوده است.


علاوه بر این ارسال تهدیدهای مختلف از طرف داعشی‌ها برای سران کشورهای اروپایی باعث شد تا خیلی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در اروپا به حالت آماده باش درآیند.


معاون امنیتی وزارت کشور انگلیس بعد از این اتفاق، گفت: تروریست‌های داعش قلمروی خود را در عراق و سوریه از دست داده‌اند و همین مسئله اعضای بریتانیایی داعش را مجبور به بازگشت می‌کند که تهدیدی علیه امنیت بریتانیا خواهند بود.


نگرانی معاون امنیتی وزارت کشور انگلیس اما پربیراه نبود، وجود مراکز اسلامی برای جذب و تدریس احکام و قوانین اسلامی با مدیریت و سرمایه‌گذاری سعودی‌ها، در پرورش و ارسال نیروهای آموزش دیده با تفکرات تکفیری به دل سوریه و عراق بی‌تأثیر نبوده است.



سیاستی که در خیلی از کشورهای اروپایی تحت عنوان آزادی مذاهب و آزاد گذاشتن سلفی‌ها برای تبلیغات و عضوگیری علی‌رغم هشدارهای بین‌المللی اجرا می‌شود.


بسیاری از افرادی که در جنگ داعش علیه دولت و حکومت عراق و سوریه شرکت کردند یا از اهالی انگلیس یا بسیاری از آنها تبعه سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی بوده‌اند.


حکومت گروه ترویستی داعش تحت عنوان خلافت عراق و شام و شکل‌گیری و نحوه عضوگیری و فعالیت‌های رسانه‌ای و نظامی آنها نشان می‌دهد، کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا در هدایت و بهره‌برداری از گروه‌های مخالف و تروریستی در منطقه شرق آسیا و مناطق افغانستان و پاکستان موفق نبوده است.


ما‌حصل حضور ناخوانده این گروه تروریستی در عراق و سوریه و جنگ هفت ساله‌ای که به راه انداخت، کشته شدن بیش از 118 هزار نفر و آواره شدن بیش از چهار میلیون نفر به سمت کشورهای اروپایی را به همراه داشت.



اما نکته اصلی این گروه‌های تروریستی و ناکام ماندن آنها در عملیات‌های به قول خودشان مجاهدانه و شهادت‌طلبانه، بازگشت داعشی‌هایی است که تابعیت اروپایی دارند.


آنها بعد از بروز بحران‌های روحی و وجود تناقض‌های روانی و ایدئولوژیک با هسته اصلی داعش، به کشورهای خود باز می‌گردند اما تفاوت‌های جامعه مدنی کشورشان با تغییرات تفکر و باورهای مذهبی آنها به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل می‌شود که در نهایت به تک‌روی و دست زدن به عملیات‌های انفرادی منجر می‌شود.


افرادی که در حال حاضر هم به لحاظ تعداد و هم میزان ویرانی روند صعودی را طی می‌کنند و در انجام فرآیندهای عملیاتی به دنبال تأیید بالادستی‌های خود و پیروی از خط فکری گروه خود نیستند.


این عناصر که از گروه‌های خود جدا شده‌اند ترجیح می‌دهند به طور مستقل و با استفاده از ابراز در دسترس مانند ماشین‌های سنگین یا سلاح‌های سرد، عملیات‌های تروریستی انجام دهند. اتفاقی که برای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یک معضل بزرگ تبدیل شده است.



تقریباً پنج درصد عملیات‌های تروریستی در داخل کشورهای صنعتی رخ می‌دهد که از این میزان حدود 25 درصد این حملات توسط افرادی انجام می‌شود که تنها و بدون هیچ پیش زمینه قبلی و سناریوی از پیش تعیین شده صورت گرفته است.


رخدادی که حتی صدای رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را هم درآورد، باراک ‌اوباما در دهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر بزرگترین دغدغه خود را اقدام تروریستی "گرگ تنها" نامیده بود.


بازی با شخصیت‌های از قبل شکل‌گرفته اعضای این گروه تروریستی، از بین بردن اعتقادات مذهبی آنها، ‌ترویج برای قبول اسلام از نوع افراطی و تکفیری و تغییر رویکردهای افراد در جامعه از جمله عواملی است که در دستورکار هسته اولیه این گروه قرار دارد.


افرادی که با هر تفکر و هدفی در این گروه‌ها به نوعی حل می‌شوند تقریباً برای بازگشت خود به شرایط عادی راهی باقی نمی‌گذارند، تأثیرات روانی و اختلالات شخصیتی هم باعث بروز رفتارهایی می‌شود که خارج از چارچوب سازمانی داعش است.



نکته دیگری که در رفتارهای عناصر تک‌رونده داعش قابل توجه است اعلام حضور و حتی تهدیدهای این افراد است که بستر گسترده‌ای در فضای مجازی به خصوص توئیتر دارد. راهی که این گرگ‌های تنها از آن برای اعلام موجودیت خود و در سطر اخبار جهان ماندن از آن استفاده می‌کنند.


این پدیده جدید نه‌تنها یک کابوس برای اروپا محسوب می‌شود بلکه تشخیص نوع عملیات و چگونگی مقابله و مبارزه با این پدیده از چالش‌های بزرگ دستگاه‌های امنیتی نیز به حساب می‌آید.


ایالات متحده سال‌ها پیش تلاش کرد در دورانی که ارتش شوروی، افغانستان را به اشغال خود درآورد با حمایت، سازماندهی و تقویت گروه‌های تروریستی که در خاک افغانستان برای مقابله با گسترش کمونیسم و دولت‌های متحد شوروی در منطقه نفوذ کند، اما بعد از سقوط نظام شوروی خطر نفوذ ایران در منطقه افغانستان به واسطه همسایگی و هم‌زبان بودن بیشتر احساس شد تا جایی که آمریکا تلاش کرد برای مقابله با گسترش دامنه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه که با منافع غرب در تعارض بود به ادامه حمایت‌های خود از این گروه‌های تروریستی تکفیری که ایدئولوژی وهابی و ضد شیعی داشتند ادامه دهد.


نتیجه‌ آن حمایت‌ها و کمک به ترویج و گسترش گروه‌های مخالف نظام اسلامی حاکم و حتی ایران، تشکیل گروه‌های القاعده و طالبان بودند که به نوعی نسل دوم گروه‌های تروریستی ساکن و حاضر در کشور افغانستان و پاکستان به شمار می‌آمدند.


اتفاقی که مشابه‌اش ممکن است در انتظار خاورمیانه و کشورهایی درگیر جنگ مانند سوریه و عراق باشد، نسل دوم تروریست‌های داعشی جدای از اینکه به دل اروپا رفته‌اند، ممکن است آینده‌ای خطرناک‌تر از طالبان و القاعده را برای دنیا رقم بزنند.



انتشار فیلم‌ها و کلیپ‌های تصویری از کودکانی که لباس سیاه بر تن کرده‌اند و سلاح به‌دست آماده اعدام کردن هستند، در واقع معرفی همان جریان نسل دومی است که پیش‌زمینه فکری و تربیتی را دریافت‌کرده است و آمادگی دارد مانند بزرگترهای این گروه اعمال تروریستی انجام دهد.


افزایش گرگ‌های تنها و نسل دوم جریان تروریستی داعش شاید زنگ خطری باشد برای اروپایی‌هایی که در رابطه با زندگی این افراد در منطقه‌شان منفعل عمل کردند و برای همه یک گوشزد باشد که اکثر کشورهای حامی تروریسم، مستعد حملات تروریستی هستند و قربانیان بیشتری در صف انتظار خواهند بود.


نویسنده: آرزو نوروزجم


انتهای پیام/4077/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته