محصولات دانشبنیان قابل تحریم نیستند/ تشکیل بنگاههای مادرتخصصی دانشگاه آزاد در آیندهای نزدیک
مرتضی موسیخانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری آنا در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: بازاریابی مقولهای بسیار جدی است که با شکلگیری ساختار بنگاههای مادر تخصصی در آینده، بازاریابی محصولات شرکتهای دانشبنیان بهبود خواهد یافت. مجوز لازم تشکیل این بنگاهها هماکنون از سوی معاونت امور مالی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه باید محصولات دانشبنیان کشور را در سطح بینالمللی مطرح کنیم و برای این کار لازم است حضورمان در نمایشگاههای تخصصی در دنیا پررنگتر شود و این امر را هزینه تلقی نکنیم بلکه نوعی سرمایهگذاری بدانیم.
موسیخانی معتقد است برای معرفی محصولات دانشبنیان و جذب دانشجویان خارجی باید به سمت کشورهای فارسیزبان همسایه و آنهاکه از نظر فرهنگی تطابق بیشتری با ما دارند مانند کشورهای حوزه مقاومت برویم.
وی افزود: محصولات دانشبنیان قابل تحریم شدن نیست چون همه دنیا به دنبال محصولات برتر هستند و مزیت این محصولات، غیرقابل ردیابی بودن آنهاست. در نتیجه نمیتوان از ورود آنها به کشورهای دیگر جلوگیری کرد. سرمایهگذاری روی شرکتهای دانشبنیان، ما را از تحریمهایی که دائماً سایه آن سنگینتر میشود، نجات میدهد. برای این کار باید در حوزه نرمافزار و محصولات دانشبنیان سرمایهگذاری بیشتری کنیم.
موسیخانی عنوان کرد: به طور مثال در آمریکا سه دانشجوی ایرانی، نوآوریای را روی تراشههای کامپیوتری انجام دادند. یکی از شرکتها نوآوری این دانشجوها را به مبلغ 150 میلیون دلار خرید و چون پول نداشتند، 50 درصد شرکت را به این سه دانشجو واگذار کردند.
وی افزود: با اقتصاد دانشبنیان میتوان تحریمها را بهراحتی دور زد و مثل صنعت نفت نیست که کشور رقیب شرایط را برای ما سخت کند.
موسیخانی افزود: در کشور ما هوش و علاقه جوانان به هوش مصنوعی و رباتیک است. چرا نباید برای آنها برنامهریزی کنیم؟ این در حالی است که انقلاب چهارم صنعتی مبتنی بر هوش مصنوعی، رباتیک و سایبری است.
موسیخانی با اشاره به برنامهریزی کشورهای مختلف در زمینه آموزش هوش مصنوعی به کودکان، اظهار کرد: ما میتوانیم با بهرهگیری از ظرفیت مدارس سما و اتصال آن به دانشگاه، از دانشآموزان علاقهمند در دانشگاه هم استفاده کنیم؛ ولی متأسفانه هنوز برای این کار برنامه مدونی نداریم.
انتهای پیام/4056/ن
انتهای پیام/