دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1397 - 13:18
در گزارش آنا بخوانید؛

رشته اقتصاد سلامت را در کدام دانشگاه بخوانیم؟

مدتی است که رشته‌های میان‌رشته‌ای در کانون توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و عزمی جدی در تعریف، تصویب و حمایت این‌گونه رشته‌ها از سوی مسئولان آموزش عالی کشور دیده می‌شود.
کد خبر : 305289

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا برخی از این رشته‌ها به لحاظ ضرورت، اهمیت و نیاز جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند که از آن جمله می‌توان به تلفیق رشته‌های علوم انسانی با پزشکی اشاره کرد؛ برای مثال علم اقتصاد و دانش سلامت و ارتباط این دو با یکدیگر، رشته‌ای جذاب و پرکاربرد به نام «اقتصاد سلامت» را در فرهنگنامه تحصیلات تکمیلی ثبت کرده است.


اکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی در واحد خمینی‌شهر، این رشته را در مقطع دکتری ارائه می‌کنند و در سه دانشگاه تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این رشته با عنوان «اقتصاد بهداشت» ارائه می‌شود.


بهار حافظی مدیر گروه اقتصاد و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در این باره با خبرنگار خبرگزاری آنا به گفتگو نشسته و به تشریح اهمیت و جایگاه این رشته تحصیلی پرداخته است که این گفتگو را در متن زیر می‌خوانیم.


* رشته اقتصاد سلامت را به اختصار معرفی کنید.


- اساساً علم اقتصاد، علم تصمیم‌گیری و انتخاب برای رسیدن به اهداف فراوان با در نظر گرفتن منابع محدود است. در حوزه سلامت، استفاده کارا و اثربخش از منابع محدود برای تقاضاهای پرشمار، خدمات مراقبت از سلامت، دولت و پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت را مقابل تصمیم‌های سخت بویژه از منظر فرد بیمار و جامعه قرار می‌دهد.


برای اینکه دولت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات و سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند از منابع محدود موجود، بالاترین کارایی و اثربخشی و عدالت در خدمات را به دست بیاورند، باید مسلح به دانش و تجربه جدیدی به نام «علم اقتصاد سلامت» باشند.


علم اقتصاد سلامت به مفاهیم و مهارت‌هایی می‌پردازد که دانش‌آموختگان آن قادرند راه‌حل‌های قابل قبول برای جوامعی که منابع محدود و تقاضاهای نامحدود دارند، پیدا کنند و در تدوین و بازنگری سیاست‌ها به منظور افزایش کارایی و توزیع مجدد منابع خدمات سلامت به کار برند.



این کار با استفاده از روش تحلیل هزینه‌ها و نتایج برنامه‌های بهداشتی و درمانی انجام می‌شود. هدف کلی درس عملی اقتصاد سلامت برای کاربرد در «بررسی مشکلات و نیازهای سلامتی جامعه و تدوین راهبردهای تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه» از سوی همه دست‌اندرکاران بخش سلامت شامل دولت و جامعه پزشکان و پیراپزشکان و بیمارستان‌ها و سایر مراکز خدمات بهداشتی و درمانی و موسسات تجهیزات پزشکی و بهداشتی و دارویی و بالاخره سازمان‌های بیمه‌گر است.


دانش‌آموختگان این رشته باید هزینه اقتصادی مشکلات و نیازهای حل‌نشده سلامت جامعه را محاسبه کرده و به روش‌های مختلف، مشکلات، برنامه‌ها و راهبردهای حل مشکلات سلامت جامعه را تحلیل هزینه کنند و متغیرهای اقتصادی – اجتماعی موثر در جمعیت‌های مختلف را شناسایی و معرفی کرده و راه حل ارائه دهند.


* چه تفاوتی بین رشته «اقتصاد سلامت» و «اقتصاد بهداشت»‌ وجود دارد ؟


- دیدگاه «اقتصاد بهداشت» بیشتر مدیریت بهداشت جامعه بوده در صورتی که اساس «اقتصاد سلامت» تصمیم‌گیری و اختصاص منابع موجود برای استفاده بهتر و کاراتر از آنها در ارائه خدمات سلامت جامعه است؛ بنابراین می‌توان گفت در این زمینه یک نوع تفاوت دیدگاهی وجود دارد.


* نقش دانش‌آموختگان اقتصاد سلامت در حل مشکلات جامعه چیست؟


- دانش‌آموختگان این رشته، نقش کلیدی در تحلیل وضعیت ساختاری و رفتاری جامعه بیماران و جامعه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت داشته و در نتیجه تحلیل واقع‌بینانه‌تری از سیاست‌های خدمات مراقبت از سلامت به دست می‌دهند؛ تحلیل‌هایی واقعی که با استفاده از ابزارهای اقتصادی مانند هزینه اثربخشی و هزینه منفعت و مطالعات بیمه‌ای انجام می‌شود.


این تحلیل‌ها امکان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی هوشمندانه‌تر و دقیق‌تری را به قصد ارتقای کارایی و اثربخشی نظام سلامت و بیمارستان‌ها و سایر مراکز تشخیصی و درمانی به دست می‌دهند که هدف آنها رسیدن به عدالت و کیفیت در سلامت است.


بدیهی است در هر جامعه‌ای منابع عظیم مالی چه از طرف دولت و یا خانواده‌ها برای سلامت هزینه می‌شود. دانش‌آموخته رشته اقتصاد سلامت در مورد به‌کارگیری صحیح و درست آن به‌گونه‌ای که اثربخشی این هزینه‌ها در بالاترین سطح کارایی باشد، تخصص پیدا می‌کند.


شناخت و تحلیل‌های واقع‌بینانه از شرایط سلامت جامعه از یک طرف و جامعه ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت سلامت از طرف دیگر به دانش‌آموختگان قدرت تحلیل درست و انتخاب سیاست‌های مناسب برای بالابردن شاخص‌های بهبود سلامت را داده و در بخش کاربردی مانند بیمارستان‌ها بخوبی از عهده تخصیص منابع برای هرچه بهتر ارائه خدمات سلامت برخواهند آمد.



* واحد خمینی‌شهر به‌عنوان تنها ارائه‌دهنده این رشته تحصیلی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کشور چه مزیت‌هایی دارد؟


- مزیت اول دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر، استفاده از کادر علمی مجرب در دو دیدگاه اقتصادی و سلامت است که هر دوجنبه علمی اقتصاد و سلامت را پوشش می‌دهد. کتابخانه تخصصی و مجله تخصصی اقتصاد برای چاپ مقاله‌ها، وجود رشته‌های مرتبط و امکان تعامل و تضارب افکار و اندیشه‌های دانشجویان و استادان این رشته‌ها با یکدیگر، محوطه‌ها و فضای بزرگ دانشگاه و نزدیکی به مرکز استان اصفهان از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر است.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته