دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دارابی: ضیاءالدین دری وفادار بی‌چون و چرا به استقلال و تمامیت ارضی کشور بود/ صادقی: دری را باید به نسل‌های آینده بشناسانیم

پیکر کارگردان سریال‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» دقایقی پیش، از مقابل خانه سینما ۲ رهسپار خانه ابدی شد.
کد خبر : 305266

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مراسم تشییع پیکر سید ضیاءالدین دری کارگردان فقید کشورمان صبح امروز با حضور چهره‌های سینما و تلویزیون، مدیران رسانه ملی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد.


در این مراسم شخصیت‌هایی از جمله ابراهیم حاتمی‌کیا، مهدی فرجی، رضا کیانیان، فخرالدین صدیق شریف، حسام نواب صفوی، مجید زین‌العابدین، تینا پاکروان، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، رضا پورحسین قائم‌مقام معاون سیمای رسانه ملی، علی مصفا، سام نوری، علی مسعودی، اکبر رحمتی، مریلا زارعی، محمود گبرلو، امیرعلی دانایی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، داریوش فرهنگ و ... حضور داشتند.


دانایی: یکی از مفاخر کارگردانی را از دست دادیم


در این مراسم امیرعلی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال کلاه پهلوی یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت، گفت: سید ضیاءالدین دری، عامل ورود من به دنیای هنر و سینما بود و امروز ما یکی از مفاخر کارگردانی را از دست دادیم. فکر نمی‌کنم مانند ضیاءالدین دری دوباره متولد شود؛ همانطور که همچون علی حاتمی متولد نشد. این میزان عشق، زیبایی‌شناسی و دقت در کارگردانی بلامنازع بود.


وی افزود: متأسفم که او بیشاز این فرصت پیدا نکرد تا کار جدیدی را تولید و همه را شگفت‌زده کند.



این بازیگر اضافه کرد: او به متد سینمایی روز آنقدر مسلط بود که هر بار پشت دوربین کارگردانی قرار می‌گرفت باید منتظر یک کار فاخر از او می‌بودیم. متأسفم که سید ضیاءالدین دری نتوانست حرف‌هایش را بهطور تمام و کمال بزند. دُری در بُعد تاریخی، برخلاف بسیاری، فقط سیاه‌نمایی نمی‌کرد، او پیداهای تاریخی‌ را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشید.


دانایی اظهار کرد: قرار بود سنگرخان و پهلوان خشمگین را در مدیوم تلویزیون و نمایش خانگی تولید کند که اجل مهلت نداد. امیدوارم گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها آنقدر کار هنری را فرا نگیرد که نتوانیم ارزش آدم‌ها را در جایگاه خودشان حفظ کنیم.


کیانیان: کسی بهتر از دُری نمی‌توانست «کیف انگلیسی»‌ را روایت کند


در ادامه این مراسم، رضا کیانیان سخنرانی کرد و گفت: من واقعاً چطور می‌توانم از ضیاء الدین دری تعریف کنم که به خانه‌اش نرفتم و از او دور بودم و امروز به مراسم تشییع او آمدم. هر روز یک بحران است؛ یک اتفاقی حال ما را بد می‌کند. چرا باید فکر کنیم یک روز خوب می‌آید. چرا باید سید ضیاءالدین در 65 سالگی بمیرد. بهتر از او چه کسی می‌توانست کیف انگلیسی را روایت کند؟ بیشتر از این نمی‌توانم صحبت کنم چون بغض گلویم را گرفته است.


صادقی: سید ضیاءالدین دری را باید به نسل‌های بعدی بشناسانیم


قطب‌الدین صادقی هم که سابقه همکاری با کارگردان «کلاه پهلوی» را داشت به بیان خاطرات روزهای تاریخی و بازدید از سریال «کیف انگلیسی» اشاره کرد و گفت: امیدوارم که ضیاءالدین دری را بتوانیم به خوبی به نسل‌‌های بعد بشناسانیم.


زارعی: ای کاش یاران کلاه‌پهلوی یک بار دیگر صدای کات تو را می‌شنیدند


مریلا زارعی به عنوان سخنران بعدی به توصیف ویژگی‌های شخصیتی سید ضیاءالدین دری پرداخت و گفت: امیدوارم اشک امانم بدهد تا بتوانم صحبت کنم. در غم از دست دادن استاد عزت‌الله انتظامی بودم که غم سید ضیاءالدین دری، غم ما را دو چندان کرد. بی‌تاب بودم تا مراسم سید ضیاءالدین دری را در حرم شاهچراغ دیدم، دلم آرام گرفت؛ چون آرزویش این بود که در حرم شاهچراغ (ع) طواف داده شود.



وی افزود: سید ضیاءالدین دری، مرد متولد تیرماه بود، هنرمند بود؛ اما هنر کسب و کارش نبود؛ به همین خاطر عشق در قلمش جاری می‌شد. زبان بیگانه را مثل زبان مادری صحبت می‌کرد؛ اما عاشق زبان فارسی بود. عاشق کشور و وطنش بود، عاشق تاریخ بود و حقیقت همان واژه‌ای است که این روزها گم شده است. امروز جمع شدیم تا درباره یک حقیقت واضح و مرگ صحبت کنیم. ای کاش بیشتر می‌ماندی و بیشتر استفاده می‌کردیم.


زارعی اضافه کرد: به احترام کسی که تاریخ را همانطور که بود روایت کرد کلاه از سر برمی‌داریم و ای کاش مریلا و یاران کلاه‌پهلوی تو، یک بار دیگر صدای کات تو را می‌شنیدند.



اسفندیاری: دُری برای همیشه در تاریخ معاصر باقی ماند


عبدالله اسفندیاری گفت: بسیاری از هنرمندان کارهای زیادی می‌کنند؛ کارهای برجسته‌ای می‌کنند؛ اما به چشم نمی‌آید. اما وقت‌هایی برای هنرمندان وجود دارد که اتفاقات خوبی را برای آنها رقم می‌زند. «کیف انگلیسی» سید ضیاءالدین دری دیده شد و خوب مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از نویسندگان و منتقدین بارها درباره آن نوشتند؛ ولی فکر می‌کنم «کلاه پهلوی» یک ماندگاری بیشتری داشته باشد. چرا که یک ویژگی داشت و آن اینکه هیچگاه بدش نمی‌آمد خلاف جریان آب حرکت کند. شجاعت داشت بتواند برخلاف جریان حرکت کند. به او گفتم که دوباره برمی‌گردی و همان حرکت‌ها و کات‌های دوست داشتنی‌‌ات را هنرمندان می‌بینند؛ اما نشد و او برای همیشه در تاریخ معاصر باقی ماند.


عرب: به یاد هم باشیم


محمد عرب رئیس شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما نیز سخنرانی کرد و گفت: چرا تا هستیم کاری انجام نمی‌شود؛ چرا یک مقداری به هم نزدیک نمی‌شویم، چرا یک کارگردانی آنقدر باید پشت شورا بماند تا فیلمنامه‌ای را به تصویب برساند و امروز که برای سید ضیاءالدین دری جمع شده‌ایم باید از فیلمنامه‌های ساخته نشده‌اش یاد کنیم؛ چرا بی‌توجهی باید باعث شود بین کارهای یک کارگردان چندین سال فاصله بیفتد و این غفلت در کشور را چه کسی جوابگوست؛ چرا نباید بعد از «کیف انگلیسی»، «کلاه پهلوی» را زودتر داشته باشیم؟ همه ما می‌رویم ولی بهتر است که در بودن‌ها به هم توجه کنیم. همیشه کنار هم باشیم تا به سینما و سینماگران احساس ناراحتی نداشته باشیم.


دارابی: دری وفادار بی‌چون و چرا به استقلال و تمامیت ارضی این سرزمین بود


علی دارابی که معاونت سیمای رسانه ملی را در دوران تولید آثار سید ضیاءالدین دری بر عهده داشت، از رابطه دوستی‌ با دری گفت: علاوه بر رابطه کاری با سید ضیاءالدین دری، سال‌ها با او دوستی دیرینه داشتم. باید دید ضیاءالدین دری چه ویژگی داشت که جامعه هنری و مسئولان کشور را متأثر کرده است؟ وی انسانی موحد، خداجو، حق‌طلب و عاشق اهل‌بیت بود.



وی افزود: دری بسیار علاقه‌مند بود که سریال یا فیلم سینمایی برای زندگانی حضرت زینب (س) بسازد که دست اجل مهلت نداد، اما تشییع و بدرقه باشکوه در حرم شاهچراغ (ع) واقعاً بخشی از لطف و عنایتی است که اهل‌بیت و خاندان مطهرش به سید ضیاءالدین دری داشتند.


دارابی اضافه کرد: برای نخستین بار است که برای یک هنرمند بزرگ، اینگونه مراسم باشکوهی در حرم شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود. سید ضیاءالدین دری شیفته کارش بود. زمانی که «کلاه پهلوی» ساخته می‌شد، بنده معاون سیمای صدا و سیما بودم و دوستان اطلاع دادند حال ایشان خوب نیست؛ اما سید ضیاءالدین دری شبانه‌روز کار می‌کرد تا دغدغه‌هایش هر چه زودتر به پخش برسد.


معاون امور استان‌های صدا و سیما یادآور شد: دری وفادار بی‌چون و چرا به استقلال و تمامیت ارضی این سرزمین بود. قهرمانان واقعی را دوست داشت و برای آنها می‌ساخت. سنگرخان 26 قسمت آن نوشته شده و وقتی در بیمارستان به عیادت ایشان رفتم به ما روحیه می‌داد که از بیمارستان برمی‌گردم و این کار را در شهریور آغاز می‌کنم. چرا که همیشه دوست داشت تا قهرمانان این مرز و بوم را به نسل جوان بشناساند.



وی اظهار کرد: از ویژگی‌های دیگر وی این بود که به شدت بیگانه‌ستیز نه به معنای نفی دیگران و کسانی که خواهان استقلال و آبادی این ملت با تمدن هستند، بود؛ «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» دو روایت صادق از این وفاداری ضیاءالدین دری به آرمان‌ها و منظومه‌های فکری است.


آرزوی سلامتی برای کارگردان «شوق پرواز»


سید علی دری فرزند بزرگ سید ضیاءالدین دری از مردم حاضر در تشییع پدرش خواست تا برای یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون که در بیمارستان ابن‌سینای شیراز بستری است و از عارضه کبدی رنج می‌برد، آرزوی سلامتی کنند.


سید ضیاءالدین دری که سال‌ها با بیماری کبد دست و پنجه نرم می‌کرد، در مرداد امسال جهت پیوند کبد به بیمارستان صدرا در شیراز منتقل شد و عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما به دلیل عوارض عفونی بعد از جراحی، درگذشت. پیکر این هنرمند فقید در حرم مطهر شاهچراغ (ع) تشییع و بعد به تهران انتقال یافت.


انتهای پیام/4072/4073/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته