دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترمیم تیم اقتصادی دولت از نگاه کارشناسان/۸

مدیران کنونی اقتصادی مدیریت بحران نمی‌دانند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نداشتن برنامه برای مواقع بحرانی از نقاط ضعف تیم اقتصادی دولت است، گفت: مدیران کنونی اقتصادی توانایی مدیریت در مواقع بحران ندارند.
کد خبر : 305192

محمد علی خطیبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، ضرورت ترمیم تیم اقتصادی دولت را مورد تأکید قرار داد و افزود: تیم اقتصادی دولت در مقابل مشکلات ارزی آمادگی لازم را ندارد و در بین مدیران اقتصادی دولت بی‌تفاوتی و خمودگی موج می‌زند.


وی با بیان اینکه مشکلات ارزی، افزایش نقدینگی و تحریم‌ها در سال‌های گذشته هم کشور را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده بود، اظهار کرد: در سال‌هایی که کشور با این مشکلات روبه‌رو شده بود شاهد مدیریت بهتری در آن دوران بودیم ولی اکنون به شکل بدی این مشکلات مدیریت شده و این نشان می‌دهد آمادگی لازم در بین مدیران اقتصادی و دولتی برای مقابله با بحران‌های ارزی و نقدینگی وجود ندارد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور و ارتباط آن با بحران اقتصادی کشور گفت: معمولا افزایش نقدینگی اگر به درستی صورت بگیرد منجر به تورم و افزایش نرخ‌ها نمی‌شود ولی مشاهده می‌شود حجم نقدینگی که در این دولت صورت گرفته منجر به افزایش تورم شده است.


خطیبی با استناد به این فرمایش رهبری که اشاره داشتند نقدینگی می‌تواند برای کشور یک فرصت و نعمت باشد، افزود: دولت می‌توانست از نقدینگی حال حاضر در فضای اقتصادی به درستی استفاده کند و به قول مقام معظم رهبری نقدینگی می‌تواند یک نعمت باشد زیرا اگر این نقدینگی منابع مالی مورد نیاز فضای تولید را تأمین کند تبدیل به فرصت می‌شود، ولی متأسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح به بلای اقتصادی تبدیل شد.


نماینده اسبق ایران در اوپک در خصوص تغییرات ارزی در کشور و راه‌های مقابله با این بحران توسط دولت افزود: متأسفانه تیم اقتصادی دولت آمادگی مقابله با بحران اخیر را نداشت و نتوانست برای مشکلات ارزی واکنش مناسبی و یا برنامه‌ای برای مهار آن داشته باشد.


خطیبی با اظهار نگرانی از عدم اطمینان مردم به مسئولان و برنامه‌های اقتصادی دولت گفت: وجود فساد در اقتصاد کشور مشکل اصلی است و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها موجب عدم اعتماد مردم به برنامه‌های اقتصادی و صحبت‌های مسئولان دولت است.


عضو هیأت علمی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد ادامه داد: عدم اطمینان مردم به دولت در پی افزایش قیمت‌ها و نداشتن برنامه‌ای از سوی دولت برای مشکلات اقتصادی صورت گرفت. یعنی مردم به گفته‌های دولتمردان هیچ اعتقادی ندارند وقتی که نرخ دلار 4200 تومان تصویب شد بلافاصله در افکار عمومی اعلام شد که دولتمردان نمی‌توانند دلار را با این قیمت تأمین کنند بنابر این، همین عدم اطمینان به گفته‌های دولت باعث شد که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار دلار و سفته‌بازی ارزی سوق پیدا کنند.


این کارشناس اقتصادی، سفته‌بازی را از دلایل عدم اطمینان مردم به برنامه‌های اقتصادی دولت ذکر کرد و افزود: این سفته‌بازی به‌جز حوزه ارزی در حوزه مسکن هم اتفاق افتاد و سپرده‌های مردمی که در بانک‌ها انباشته شده بود به علت اینکه مسئولان اقتصادی نتوانستند به صورت درست نسبت به تحولات بازار واکنش نشان دهند، خارج شد و به سمت بازار ارز سوق پیدا کرد؛ سفته‌بازی علاوه بر ارز بر روی مسکن و طلا هم صورت پذیرفت و تورمی که به همین دلیل وارد اقتصاد کشور شد، ضعیف‌ترین اقشار جامعه را نشانه گرفت.


وی با بیان اینکه نداشتن برنامه برای مواقع بحرانی از نقاط ضعف تیم اقتصادی دولت است، گفت: مدیران کنونی اقتصادی از شم مدیریت در مواقع بحران برخوردار نیستند و باید ترمیم کابینه هرچه سریع‌تر انجام شود و افرادی بر روی کار بیایند که کاردان باشند.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

برچسب ها: فساد اقتصادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته