دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شاه‌آبادی: تدارک راهبرد جدید در حوزه برنامه‌سازی کودک هستیم

معاون صدای رسانه ملی گفت: ما در رادیو در تدارک راهبرد جدیدی برای حوزه برنامه‌سازی قشر کودک هستیم.
کد خبر : 303645

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در اولین جلسه هم‌اندیشی تخصصی ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های کودک رادیو، معاون رئیس سازمان در امور صدا، خبر از تدارک راهبرد جدید در حوزه برنامه‌سازی کودک داد.


حمید شاه‌آبادی در این جلسه به لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری در حوزه کودک به صورت هر سه ماه یکبار اشاره کرد و ایجاد کارگروه کودک که لزوماً جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.


معاون صدای رسانه ملی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: در حال حاضر شنونده‌های رادیو 7/35 درصد است که در دو سال گذشته 3 درصد به آمار رادیو افزوده شده است.


وی با بیان اینکه عمدتاً در تلویزیون برنامه و سریال دیده می‌شود تا شبکه تصریح کرد: در یک بازه زمانی رادیو خانواده وجود داشت و برنامه‌های جدی‌تری ساخته می‌شد، اما در حال حاضر مباحث کودک و نوجوان در دل برنامه‌های شبکه ساخته می‌شود و خوشبختانه استقبال نسبت به شنیدن این برنامه‌ها وجود دارد.


شاه‌آبادی با بیان اینکه جامعه شنیداری آمار مخاطبان رادیو در گذشته روزی یک ساعت و 33 دقیقه بوده است که در حال حاضر به یک ساعت و 56 دقیقه افزایش پیدا کرده است، گفت: بحث ما روی آمار نیست، به طور مثال رادیو گفتگو نیم ساعت شنونده دارد اما مرجعیت بسیاری از مطالبی است که در رسانه‌ها دیده می‌شود.


معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه مرجعیت مستقل‌تر از حجم شنونده است، تصریح کرد: من معتقدم اگر کیهان بچه‌ها در زمانی با استقبال خواننده مواجه بوده است، تیمی که آن محتوا را تولید می‌کرد در حال حاضر در درگاه دیگری آن مطالب را در اختیار کودک و نوجوان جامعه قرار می‌دهد.


وی گفت: تدارک راهبرد جدید در حوزه برنامه‌سازی کودک هستیم.


شاه‌آبادی در ادامه به لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک بصورت هر سه ماه یک‌بار اشاره کرد و ایجاد کارگروه کودک که لزوماً جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.


جعفری: تولید کتاب گویا برای کودک


نورالدین جعفری قائم‌مقام معاون صدا گفت: یکی از مخاطبان هفت‌گانه رادیو کودکان هستند و در برنامه‌ریزی‌های همه شبکه‌ها متناسب با مأموریت شبکه به این مخاطبان پرداخته می‌شود. کنداکتور گوناگون و رنگارنگ رادیو نشان می‌دهد که در حال حاضر رادیو توجه ویژه‌ای به این قشر دارد. در میان مخاطبان چه قدیم و جدید وقتی صحبت از برنامه‌های کودک می‌شود، حس نوستالوژیک به ما دست می‌دهد و همه ما خاطره از این برنامه‌ها داریم به دلیل تأثیری که توانسته بر مخاطب خودش داشته باشد.


قائم‌مقام معاون صدا با اشاره به تغییراتی که در جامعه وجود دارد، گفت: تقریباً خانواده‌ها از خانواده گسترده به سمت خانواده هسته‌ای روی آورده‌اند که عملاً شاید در خانواده هسته‌ای جدید پدر و مادر به دلیل مشاغلی که دارند، خیلی فرصتی برای تعامل مستقیم با فرزندان ندارند، طبیعتاً نقش رسانه‌ها در اینجا قابل توجه است. به خصوص رادیو به خاطر عنصر تخیلی که دارد می‌تواند بر روح بچه‌ها اثر گذاشته و هم در حوزه‌های فردی و آموزه‌های دینی مؤثر است. وی تولید کتاب گویا را از مهم‌ترین اقدامات رادیو در حوزه کودک دانست.


سرشار: دوران رادیو برای شنونده کودک و نوجوان سپری شده


رضا سرشار در ادامه جلسه با بیان اینکه سال‌های زیادی است که من از رادیو فاصله گرفتم، با طرح این سؤال که در حال حاضر نمی‌دانم رادیو چقدر مخاطب کودک دارد؟ گفت: رادیو به آن شکل شنونده کودک و نوجوان ندارد. دوران رادیو برای شنونده کودک و نوجوان سپری شده است. حالا ما می‌خواهیم برای آن عده کم باقی مانده برنامه‌ریزی کرده تا همان اندک مخاطب خود را حفظ کنیم؛ بنابراین بایستی برای برنامه‌هایی که وجود دارد آماری تهیه کنیم. به این دلیل که جذابیت‌های شبکه دیداری باعث شده تا کودکان به رسانه‌های دیگر تمایل داشته باشند.


نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در دوره‌ای مخاطبان رادیو بیشتر از تلویزیون بودند و با توفیق خداوندی، برنامه کودک دومین برنامه پرشنونده رادیو بعد از صبح جمعه بود، گفت: در حال حاضر هم مجلات کودک همچون «کیهان بچه‌ها» زیاد خواننده ندارد.


وی ادامه داد: زمانی که برای قشر کودک برنامه می‌ساختیم سعی می‌کردیم اصلاً حرف نزنیم ما حتی مطالب علمی را در قالب نمایش می گفتیم. دوستان همواره در پی طراحی‌های قالب‌های تازه بودند. ضمن اینکه سعی می‌کردیم در سنین خردسالی، همه آموزش‌ها با بازی توأم باشد و از عناصر طنز و شادی هم غفلت نمی‌کردیم.


انتهای پیام/4072/4073/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب