دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1397 - 12:13
در گزارش آنا بخوانید؛

چگونگی اجرای طرح تجمیع در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران

اگرچه هم‌افزایی و بیرون‌آمدن از پراکندگی ساختمان‌ها و دانشکده‌ها یکی از اهداف اجرای طرح تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بوده است اما ایجاد و استقرار هویت فرهنگی و دانشجویی را می‌توان هدف مهم‌تر و والاتری برای این طرح دانست.
کد خبر : 301166

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از معضلات و مشکلاتی که سال‌های متمادی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران وجود داشته، پراکندگی واحدهای دانشگاهی در نقاط مختلف شهر است. فارغ از معایب این موضوع، آنچه ظاهراً در چرایی اجرای طرح تجمیع این ساختمان‌ها مغفول مانده، فقدان هویت فرهنگی و دانشگاهی ساختمان‌های پراکنده دانشگاه آزاد و نقش مخرب آن در فرآیند پرورشی و آموزشی است.


محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خرداد سال جاری در نشست صمیمانه با دبیران تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه، هنگامی که به موضوع تجمیع اشاره کرد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن را همین بی‌هویتی برخی ساختمان‌ها و فضاهای دانشگاهی دانست و گفت: «مجتمع سوهانک دارای هویت دانشگاهی و دانشجویی بوده و دارای استاندارهای لازم برای محیط‌های آموزشی است.»



بر این اساس و با توجه به رویکرد مدیریت جدید دانشگاه در ورود به عرصه فرهنگ، نخستین واحدی که در صف تجمیع ایستاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکزی بود. دانشگاهی که ۵۹ هزار و ۶۳۰ دانشجو و ۱۰۱۳ عضو هیأت علمی دارد.


بر اساس برنامه‌ریزی‌ها با پایان ترم دوم تحصیلی سال 97-96، فرآیند انتقال دانشکده‌های مدیریت، اقتصاد و حسابداری، حقوق و علوم سیاسی، رسانه و ارتباطات، تربیت بدنی و علوم اجتماعی آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. این اقدام را می‌توان گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تثبیت هویت فرهنگی و دانشگاهی مجموعه‌های پراکنده خود دانست.


البته این نگاه مسئولان دانشگاه را از توجه به الزامات چنین انتقالی باز نداشته و به همین دلیل برای سهولت در رفت‌وآمد دانشگاهیان در مجتمع امام خمینی (ره) سوهانک مسیرهای مختلفی تدارک دیده شده است. خطوط بی‌.آر.تی از شهرری تا کوی لاله واقع در 300 متری مجتمع سوهانک، ایستگاه متروی قائم(عج) واقع در 500 متری این واحد دانشگاهی، ایجاد خطوط تاکسیرانی و پارکینگ وسیع برای دانشجویان بخشی از این اقدامات است.


یکی دیگر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که طرح تجمیع دانشکده‌ها و ساختمان‌های آن در تابستان سال جاری انجام می‌شود، واحد تهران‌غرب است.



مهدی حیدری معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب در این‌باره به آنــا گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سه دانشکده‌ هنر و معماری، مدیریت و علوم انسانی به مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) منتقل می‌شود.»


وی افزود: «عملیات جابه‌جایی و انتقال دانشکده‌ها از 6 مرداد به صورت پیوسته آغاز شده و دانشجویان در ترم آینده از فضای آموزشی جدید واقع در مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(ص) - که متعلق به واحد تهران‌مرکزی بوده و به واحد تهران‌غرب واگذار شده است- برای ادامه تحصیل استفاده می‌کنند.»



دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب هم در همین راستا فرآیند تجمیع ساختمان‌های خود را کلید زده است و بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده بخشی از این فرآیند تا پیش از آغاز ترم جدید و بخش دیگر سال آینده انجام خواهد شد.


جواد علمائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در این‌ باره به آنــا گفت: «قدم نخست اجرای این طرح با انتقال سه دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد و حسابداری و دانشکده حقوق و علوم سیاسی به مجتمع ولیعصر(عج) که مجتمعی مدرن و با امکانات مناسب است، آغاز خواهد شد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب افزود: «این طرح تابستان سال جاری اتفاق خواهد افتاد و از مهر دانشجویان این سه دانشکده در مجتمع ولیعصر(عج) مشغول تحصیل خواهند شد.»



وی خاطرنشان کرد: «در گام بعدی نیز ساختمان‌ها و امکانات لازم در زمین واقع در اتوبان آهنگ ایجاد خواهد شد تا بقیه دانشکده‌ها نیز در آنجا تجمیع و متمرکز شوند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در دو مجتمع ولیعصر(عج) - که متعلق به واحد تهران‌مرکزی بوده و به واحد تهران‌‌جنوب واگذار شده است- و مجتمع آهنگ متمرکز می‌شود. البته تجمیع در مجتمع آهنگ به دلیل نیاز به احداث ساختمان‌های مورد نیاز و آماده کردن امکانات لازم از سال آینده به اجرا در خواهد آمد.»


به گزارش آنا، حضور استادان و مدیران شیفته علم و دانش و دانشجویان علاقه‌مند و تشنه علم، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌‌شمال را هم بر آن داشت تا در نگرش کلان مدیریتی، بسترهای لازم برای راه‌اندازی سایت دانشگاهی و تجمیع دانشکده‌های مختلف را فراهم کنند. این موفقیت‌ها در سال 1379 نمود بیشتری به خود گرفت و زمین 24 هکتاری حکیمیه تهرانپارس خریداری و 21 هکتار آن در سال 1381 به تملک این دانشگاه درآمد.


با تصمیم تجمیع ساختمان‌ها و دانشکده‌های مختلف این واحد دانشگاهی، فرآیند تجمیع با اجرای برخی اقدامات آغاز شد. احداث مجموعه ورزشی، نخستین پروژه مجتمع دانشگاهی واحد تهران شمال بود. ساخت و ساز این مجموعه سال 1387 آغاز و سوم خرداد 1389 افتتاح در مساحت سه هزار و 600 متر مربع افتتاح شد و با هدف ارائه خدمات ورزشی به دانشجویان و به عنوان نخستین گام در راستای طرح تجمیع مورد استفاده قرار گرفت.



گام بعدی تجهیز و آماده‌سازی محل جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال، ساخت نخستین ساختمان آموزشی این واحد دانشگاهی بود. عملیات ساخت این ساختمان به عنوان دومین پروژه عمرانی در سایت حکیمیه پس از مجموعه ورزشی در خرداد سال 1387 آغاز و شهریور سال 1389 به پایان رسید. با بهره‌برداری از این ساختمان دانشکده‌های علوم انسانی و مدیریت به سایت حکیمیه منتقل و دومین گام طرح تجمیع واحد تهران‌شمال در سایت 21 هکتاری حکیمیه از شهریور 1389 کلید خورد.


عملیات ساخت دومین ساختمان آموزشی سایت حکیمیه این دانشکده نیز از شهریور 1387 آغاز و دی 1390 به پایان رسید. این ساختمان که سومین پروژه ساخته شده پس از مجموعه ورزشی با زیر بنای سه هزار و 600 متر مربع و نخستین ساختمان آموزشی با زیربنایی حدود 17 هزار متر مربع در سایت واحد تهران شمال محسوب می‌شد در هفت طبقه و فضایی بالغ بر 17 هزار متر مربع دارای امکانات فراوانی بود.


بهره‌برداری از سومین فضای عمرانی واحد تهران‌شمال در دی 1390 موجب آن شد در راستای طرح تجمیع این واحد دانشگاهی، دانشکده‌های فنی و مهندسی و زبان‌های خارجی به حکیمیه منتقل و سومین گام طرح تجمیع واحد تهران‌شمال در سایت 21 هکتاری حکیمیه از این تاریخ آغاز شد.



گام چهارم طرح تجمیع واحد تهران‌شمال در سال 1394 با انتقال حوزه ریاست و حوزه‌های ستادی به سایت حکیمیه با هدف تمرکز بخش‌های اداری در کنار حوزه‌های آموزشی آغاز شد و با افتتاح آزمایشگاه ملی این دانشگاه با داشتن 24 هزار متر مربع در هفت طبقه، دارای 16 کلاس، 23 باب اتاق اداری و 140 آزمایشگاه و ساختمان دانشکده فنی و مهندسی با 22 هزار و 500 متر مربع در 6 بلوک مجزای پنج طبقه دارای 60 کلاس درس، 122 باب اتاق اداری در 11 مهر سال 1395 و انتقال دانشکده‌های برق و کامپیوتر، فنی و مهندسی و شیمی به فضاهای جدید، گام‌های پنجم و ششم طرح تجمیع بوده است.


آنچه در دستور کار این واحد دانشگاهی برای پایان طرح تجمیع قرار دارد، انتقال دانشکده‌های علوم و فنون دریایی، الهیات و معارف اسلامی، علوم زیستی و علوم پایه است تا شاهد تمرکز 10 دانشکده تابعه این واحد در سایت بزرگ حکیمیه باشیم.


مرداد سال گذشته اما دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و واحدهای (علوم دارویی، دندانپزشکی و واحد پزشکی تهران) تجمیع شدند. بازمهندسی صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی بر اساس سه محور آموزش، پژوهش و فرهنگ بوده است.



موضوع ادغام و تجمیع واحدهای پزشکی تهران که از قبل هم مطرح بود مرداد سال گذشته یعنی حدود یک سال پیش با مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و اعطای حکم دکتر رهبر رئیس دانشگاه به «سید علی ابطحی» معاون سابق علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اجرایی شد و سه واحد علوم دارویی، دندانپزشکی و پزشکی تهران بعد از این با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران فعالیت خود را آغاز کرد.


تجمیع این واحدها و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اکنون با تلاش یکساله و مداوم مسئولان امر به خط پایانی رسیده و می‌توان گفت که این دانشگاه در ریل اصلی فعالیت خود قرار گرفته است.


بر اساس این تجمیع، 8 دانشکده شامل دانشکده‌های علوم دارویی، دندان‌پزشکی، علوم و فنون نوین، شیمی دارویی، پرستاری، بهداشت، پیراپزشکی و پزشکی در این دانشگاه ایجاد شد؛ تشکیلات این دانشکده‌ها نیز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد شکل گرفت؛ آخرین قدم تجمیع این واحدها، پرداخت متمرکز حقوق استادان و کارکنان بود که فروردین و اردیبهشت سال جاری محقق شد.



به گفته رئیس این دانشگاه، اکنون تلاش می‌‌شود تا شهریور 97 همه احکام اعضای هیأت علمی و کارکنان با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی صادر شود تا اگر دیونی بر عهده دانشگاه است، پرداخت شود.


اگرچه هم‌افزایی و بیرون آمدن از پراکندگی ساختمان‌ها و دانشکده‌ها یکی از اهداف اجرای طرح تجمیع در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بوده است اما ایجاد و استقرار هویت فرهنگی و دانشجویی را می‌توان هدف مهم‌تر و والاتری برای این طرح دانست.


گزارش از فرهاد وفایی‌فرد


انتهای پیام/4062/4065/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته