دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1397 - 12:32
در گفتگو با آنا عنوان شد؛

نگاه مثبت مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی به اردوهای جهادی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، فعالیت دانشجویان این دانشگاه در اردوهای جهادی را تشریح کرد و نگاه مدیریت جدید به این اردوها را مثبت ارزیابی کرد.
کد خبر : 300367

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، هر ساله با آغاز فصل تابستان دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به منظور انجام رسالت خود به دورترین و فقیر‌ترین مناطق کشور اعزام می‌شوند تا با درد و نیازمندی مردم از نزدیک آشنا شوند..


اردوهای جهادی یکی از نعمت‌های بزرگ و دستاورد ارزشمند برای انقلاب اسلامی در طول چهار دهه به شمار می‌رود. دانشجویانی که از همان سال‌های 57 تا 97 چهل سال سابقه چله‌داری برای خدمت‌رسانی مردم را بر عهده دارند و امیدی جدید را به فضای روستا و مناطق حاشیه‌نشین ایران می‌‌آورند.


برای بررسی ماهیت و اهداف اردوهای جهادی با محمد کریمی دانشجویی کارشناسی ارشد و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان که 7 سال در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد در گروه‌های جهادی حضور داشته است به گفتگو نشسته‌ایم.



*فعالیت‌های گروه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این چند سال را تشریح کنید.


-گروه جهادی الزهرای دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برترین گروه جهادی در استان در سال گذشته انتخاب شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان اصفهان بین تمام گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی، محلات و دانش‌آموزی و غیره این تصمیم را اتخاذ کرد و آن هم به دلیل فعالیت‌های بسیار خوبی بود که این گروه دانشجویی در این چند سال اخیر انجام داده است.


گروه جهادی الزهرا به صورت مشخص در حوزه‌های بهداشت، درمان، دندانپزشکی، مامایی و پرستاری، خدمت‌رسانی به مردم را بر عهده دارد. با دقت کارها را به پیش می‌بریم و برای نظم زیاد در اردوهای جهادی کارگروه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم. از جمله این موارد می‌توانیم ایجاد دسته‌های فرهنگی، عمرانی و پزشکی را نام ببریم. بهمن سال گذشته کارگروهی به این گروه جهادی اضافه شد به نام کمیته کارآفرینی. این دسته در ایام نوروز سال جاری نخستین کار خود را در مناطق روستایی آغاز کرد.


باید این نکته را اضافه کنم که روستاهای استان اصفهان از پتانسیل اجتماعی و اقتصادی خوبی برخوردار است؛ به همین دلیل بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برای استفاده از این ظرفیت سرمایه‌گذاران را به مناطق روستایی آورده‌اند تا کارآفرینی در این مکان‌ها انجام دهند و نیروی کار آنان نیز اهالی روستا هستند که سبب کاهش بیکاری در روستا می‌شود.


کار پژوهشی برای نحوه سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و تولید شغل در این گروه جهادی در حال انجام است تا بتوانیم با کارآفرینی مناسب سبب خروجی خوبی برای مردم و حتی دانشجویان شویم و این کلیت فضای جهادی دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان است. در ایام سال اردوهای 10 و 15 روزه داریم که در محروم‌ترین مناطق اصفهان و کشور است و برای حاشیه شهر اصفهان نیز در قالب کارگروه‌های دندانپزشکی و مامایی کارهای زیادی انجام می‌دهیم که مورد رضایت مردم نیز واقع شده است بنابرین گروه جهادی الزهرا ماهیانه یک حاشیه شهر را پوشش می‌دهد.



*اولویت‌بندی کارهای جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان به چه شکل است؟ مهم‌ترین تقسیم‌بندی در این گروه چیست؟


- به دلیل اینکه دانشجویان در ایام سال به تحصیل مشغول هستند کمی مشکلات برای برگزاری اردوهای جهادی ایجاد می‌کند ولی با تقسیم‌بندی که انجام داده‌ایم در این روزها که زمان کمتری برای اردوی خارج از استان و مناطق دوردست اصفهان وجود دارد به حاشیه‌های شهر می‌بپردازیم چراکه از از نظر پزشکی و درمانی کمتر به حاشیه‌های شهر اصفهان پرداخته شده است.


بیماری‌های حوزه زنان یکی از مواردی است که در حاشیه‌نشینی این شهر وجود دارد که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. با یک برنامه‌ریزی منطقی و استفاده از نیروی بسیار خوب استادان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اردوی جهادی شهری را در طول یک سال برگزار می‌کنیم.


گروه جهادی الزهرا، راهبردی را برای خود متصور است که به حاشیه‌ها توجه جدی کند. از طرفی دیگر باید به این نکته مهم توجه داشت که اردوی جهادی دانشجویان فقط با نگرش عمرانی یا درمانی صرف نیست بلکه با رصد و شناسایی مستمری که وجود دارد، پیوست فرهنگی برای این اردوها به دقت انجام می‌شود.


نگاه اردوهای جهادی بدون پیوست فرهنگی به نتیجه کامل نخواهد رسید و این کار در این سال‌ها مرتب از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان انجام شده است. دانشجویان که در حوزه فرهنگی این کار را صورت می‌دهند باید بعد از مدتی به نوعی موفقیت برای خود دست یابند که همین مطالعات موضوعی در حوزه فرهنگی این مهم را به سرمنزل مقصود می‌رساند.


از طرفی دیگر در فصل تابستان به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها یا کم‌بودن تعداد واحدهای دانشجویان دانشگاه آزاد فرصتی بسیار مناسبی ایجاد می‌کند تا به محروم‌ترین نقاط کشور اعزام شویم و در استان‌هایی مانند کهکیلویه و بویر‌احمد تا خوزستان کار جهادی را ادامه دهیم. این موضوع را همواره تاکید داریم که هیچ وقتی نگرش ناسیونالیستی به اردوهای جهادی نداشته‌ایم.



*همکاری گروه‌های جهادی با دانشگاه آزاد اسلامی به چه شکل است؟


- سوال بسیاری خوبی مطرح کردید. بخشی از گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد را اعضای هیات علمی تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های بهداشت و درمان ورود می‌کنند. رئیس دانشگاه آزاد اصفهان و مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه ما در این اردوها حضور دارند که سبب ایجاد روحیه نشاط و امید در جهادگران دانشجو می‌شود. پیگیری‌های رئیس دانشگاه آزاد اصفهان بسیار خوب و زیاد بوده و با تغییراتی که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته انتظارت مردم مناطق محروم به خدمات‌رسانی نیز افزایش یافته است.


*پیوست‌های فرهنگی که به مردم ارائه می‌شود چقدر کاربردی است و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد؟


- پیوست فرهنگی در مناطق محروم به این معنا است که نباید گروه‌های جهادی به هر مکانی به اصطلاح به اندازه کوتاه بروند و تمام. سرمایه‌گذاری برای مناطق محروم به این شکل است که یکبار‌مصرف کاری را انجام ندهیم و کارهای فرهنگی، اقتصادی، کار‌آفرینی مستمر در طول سال تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه یابد. اگر کار فرهنگی مناسبی صورت بگیرد مشکلات بعدی به راحتی برطرف شدن خواهد شد. در ادامه اجازه دهید من این پرسش را مطرح می‌کنم آیا مسئولان نمی‌توانند در مناطق محروم ورود کنند تا مشکلات مردم کاهش یابد؟ ولی متاسفانه این نوع نگاه جهادی برای رسیدگی به مناطق محروم در مسئولان کمتری دیده می‌شود.


*اردوی جهادی برای دانشجویان چه مفهومی دارد؟ در کار جهادی نگرش سیاسی و جریانی وجود دارد؟


- روحیه کمک به مردم با هر نگرش سیاسی و فکری در یک انسان وجود دارد. سعی کرده‌ایم این روحیه حس انسان‌دوستانه را در تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان رشد داده و بیدار کنیم. نخستین هدفی که برای دانشجویان مطرح می‌کنیم این است که اگر به خودسازی درونی بپردازیم باید از ساخت زندگی دیگران شروع کنیم و این همان مفهوم جمله معروف «می‌سازیم تا ساخته شویم» است.



سه کلیدواژه در بسیج دانشجویی وجود دارد که یکی از آنها در بیانات رهبر انقلاب همواره وجود داشته است که هر دانشجویی که روحیه ضداستکباری دارد، عضوی از بسیج است و یا رهبری فرمودند افرادی هستند که از نظر ظاهری مشکلاتی دارند ولی اینها هم می‌توانند بسیجی و جهادگر باشند.


دایره اردوی جهادی بسیار بزرگ است و فضا را به سمتی نخواهیم برد که حتما باید دانشجو عضو بسیج دانشجویی باشد بلکه علاقه‌مندی برای خدمت‌رسانی به مردم اولویت دارد و هیچ مانعی برای حضور افراد در اردوی جهادی نیست. اصلا محدودیتی برای دانشجویان غیر بسیجی برای حضور در اردوی جهادی نباید باشد و ما هیچ وقت این موارد را اعمال نکرده‌ایم. حتی پوشش خواهران و پسران دانشجویی که با علایق ما در مورد پوشش یکسان نیستند نیز در این اردوها حضور دارند و همین رفت و آمد دانشجویان سبب جذب به انقلاب می‌شود. دانشجویی که به منطقه روستایی می‌رود باید شبیه مردم این اهالی شود و در این چند ساله تغییرات دانشجویان را به عینه دیده‌ام.


*مهم‌ترین خاطره تلخ و شیرین در چندین سال اردوهای جهادی مد نظر دارید، چیست؟


- بدترین خاطره تلخی که داشتم وعده توخالی برخی از دستگاه‌های اجرایی برای کمک به دانشجویان بود و مهم‌ترین ذهنیت زیبا از اردوهای جهادی خدمت‌رسانی به مناطق محروم روستاهای کشور و استان اصفهان است و ادامه فعالیت 28 دوره اردوی جهادی از سوی گروه الزهرا خود یک کار شیرین است.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته