دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1397 - 11:36
آنا گزارش می‌دهد؛

مذاکره بدون شرط اما مشروط با ترامپ

دولت ترامپ به‌دنبال خروج از برجام و نیز اعتراف وزیر امور خارجه آمریکا به تمایل رئیس‌جمهوری این کشور برای گفت‌وگو با مقام‌های ارشد ایران این‌بار اعلام کرد حاضر است با رئیس‌جمهوری ایران به گفت‌وگو و مذاکره بنشیند، آن‌هم بدون قید و شرط.
کد خبر : 300223

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: اردیبهشت امسال، نشست خبری دونالد ترامپ در کاخ سفید، موضوع جلسه: کناره‌گیری آمریکا از برجام. سه سال از عمر قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک گذشت و آمریکا بعد از دادن وعده برای خروج از برجام، در نهایت ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به‌طور رسمی اعلام کرد از این پیمان خارج می‌شود و دیگر هیچ تعهدی برای اجرای مفاد این قرارداد ندارد.


سران کشورهای قاره‌سبز هم در پاسخ به این اقدام دولت آمریکا بیانیه‌ای مشترک نوشتند و اعلام کردند با افزایش احتمال اعلام نقض توافقنامه از سوی آمریکا، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تأیید این توافقنامه هسته‌ای همچنان به‌عنوان «چارچوب قانونی بین‌المللی برای حل اختلاف» باقی خواهد ماند.


به‌جز مقام‌های انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان خیلی‌های دیگر به این اقدام دونالد ترامپ اعتراض کردند و این کار را بی‌نتیجه خواندند، مقام‌های سابق آمریکا مانند باراک اوباما و جو بایدن معاون وی از این اقدام انتقاد کردند.


نظرسنجی‌های داخلی آمریکا هم نشان داد که مردم این کشور با اقدام رئیس‌جمهور خود موافق نیستند و ترجیح می‌دهند بخشی از این معامله را حفظ کنند. هرچند بسیاری از محافظه‌کاران این کشور که از ابتدا این قرارداد را ضعیف می‌دانستند و موافق امضای آن نبودند، اکنون از این اتفاق اعلام رضایت کرده‌اند و حامی جدایی آمریکا از برجام هستند.


حرف و حدیث بازگشت تحریم‌ها هم بعد از خروج آمریکا از برجام به میان آمد. تحریم‌هایی که قرار است در دو فاز متفاوت، مرداد و آبان امسال اجرایی شود.



ایران اما بعد از این خروج، رویکرد ادامه مذاکره با کشورهای اتحادیه اروپا را پیش گرفت، در کنار اعلام اروپایی‌ها برای ارائه بسته پیشنهادی، رئیس‌جمهور ایران هم اعلام کرد که رایزنی‌ها با اتحادیه اروپا مشخص خواهد کرد که آیا باقی‌ماندن در برجام منافع ایران را تضمین می‌کند یا خیر و همزمان دولت ایران از اتحادیه اروپا خواست که تعهدات خود درباره برجام را بدون قید و شرط و بدون توجه به حضور نداشتن ایالات متحده اجرا کند.


حال در آستانه آغاز فاز نخست تحریم‌ها، دونالد ترامپ برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران اعلام آمادگی کرده و گفته است هر زمانی که آنها (ایران) بخواهند، حاضر است بدون هیچ پیش شرطی این دیدار را انجام دهد. ترامپ این اظهارات و پیشنهاد را در کنفرانس خبری مشترک خود با نخست‌وزیر ایتالیا در واشنگتن اعلام کرد. پیشنهادی که مشابه‌اش سال گذشته در نشست عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد، اتفاقی که هرگز رخ نداد و در داخل ایران واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت.


وزیر امور خارجه دولت ترامپ هم در مصاحبه‌ای به خبرنگاران حاضر گفت: ما این موضوع را پیش‌تر گفته بودیم. رئیس‌جمهور ترامپ خواستار دیدار برای حل مشکلات است.



او برای انجام این مذاکره با عنوان «بدون قید و شرط» چند اما و اگر و چند شرط هم ذکر کرد، مایک پمپئو اعلام کرد؛ ایرانیان تعهد خود برای تغییر اساسی در نحوه رفتار با مردم خود را نشان دهند، رفتار مخرب خود را کنار بگذارند و قبول کنند که ارزش دارد وارد یک توافق هسته‌ای شوند که در عمل مانع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود و البته تاکید کرده است که در صورت رعایت این موارد و انجام آن‌ها،‌ رئیس‌جمهور ترامپ آماده است تا بنشیند و با آنها گفت‌وگو داشته باشد.


چند تن از مقام‌های ایران اما به این اظهارات آمریکایی‌ها واکنش دادند، حمید ابوطالبی مشاور رئیس‌جمهوری ایران در حساب توئیتری خود نوشت برای هموار کردن راه مذاکره، آمریکا باید به برجام برگردد.


حالا یک بام و دوهوای آمریکایی‌ها اما ابهامات زیادی را با خود یدک می‌کشد، حرف‌هایی که تلاش می‌کنند شبیه دفاع از حقوق‌بشر ایرانی‌ها باشد و دل‌نگرانی برای آینده مردم ایران باشد. شرط و شروطی که بیشتر به یک فریب سیاسی شباهت دارد تا آمادگی و زمینه‌چینی برای یک مذاکره دوجانبه میان واشنگتن و تهران.


دونالد ترامپ پیش از این پیشنهاد، بارها ایران و دولت مستقر را با جنگ لفظی تهدید کرد که اگر پا روی دُم آمریکایی‌ها بگذارند با اقدام جدی واشنگتن مواجه می‌شوند.


ایالات متحده همچنین مدت‌هاست سیاست اعمال فشار بر کشورهای طرف قرارداد تجاری و نفتی با ایران را در پیش گرفته تا هدف خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفتی ایران را عملی کند.



مذاکرات بدون شرط از طرف آمریکایی‌ها، تنها شامل حال ایران نمی‌شود، پیش از این آمریکایی‌‌ها برای مذاکره بدون قید و شرط با کره‌شمالی نیز چراغ سبز نشان داده‌ بودند. هرچند اظهارات معاون اول آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با کره‌شمالی،‌ از طرف واشنگتن تکذیب شد.


سیاست تهدید همراه با چراغ‌سبز معاون اول ترامپ برای مقام‌های کره‌شمالی و به دنبال آن تکذیبه کاخ سفید این‌بار برای ایرانی‌ها پیاده شود، سیاستی که مبتنی بر دورویی است و برنامه دارد تا طرف مقابل را ملزم به پذیرش چند شرط و بند کند تا در نهایت به مذاکرات با آمریکا تن دهد. مذاکراتی که گفته شده بدون قید و شرط است.


انتهای پیام/4077/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته