دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اظهارنظر یک استاد دانشگاه درباره نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود»

بنیان‌گذار رشته مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی در ایران، شامگاه روز گذشته به تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر آمد و نمایش ریچارد سوم اجرا نمی‌شود نوشته ماتئی ویسنی‌یک را به دراماتورژی و کارکردانی روح‌الله جعفری به تماشا نشست.
کد خبر : 299181

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا، رمضانعلی رویایی پس از دیدن نمایش ریچارد سوم اجرا نمی‌شود، درباره اجرای این نمایش به خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا گفت: اگر بخواهم به‌صورت اختصاصی درباره این نمایش که نوشته ماتئی ویسنی‌یک است و من امشب (جمعه 6 مردادماه) آن را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر دیدم، صحبت کنم، باید بگویم که این نمایش به‌خوبی توانسته تصویر روشنی از مؤلفه‌ها و همچنین آن سلیقه‌ای را که نشان‌دهنده نخ تسبیح ذوق و خلاقیت روح‌الله جعفری در عرصه هنر نمایش است، به مخاطب منتقل ‌کند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: جعفری در نمایش‌هایی که کار می‌کند، واریاسیون‌هایی را از خود ابداع می‌کند که دیدنی و منحصر‌به‌فرد است و من در سه‌ چهار نمایشی که از او دیده‌ام، این واریاسیون‌ها را خلاقانه و کاملاً در خدمت اثر، ارزیابی کرده و می‌کنم.


وی اظهار کرد: جعفری این‌بار نیز در نمایش ریچارد سوم اجرا نمی‌شود به‌سراغ این واریاسیون‌ها رفته و از آن‌ها مبتکرانه در کار استفاده کرده است. مخاطبانی که نمایش‌های وی را دنبال می‌کنند، متوجه مواردی می‌شوند که او به‌عمد، بخشی از آن‌ها را در هر نمایش تکرار می‌کند و این به مؤلفه‌ای آرتیستیکال و شاخصی اثرگذار در طراحی، دراماتورژی و کارگردانی‌اش در عرصه هنر نمایش بدل شده است.


این نویسنده و مترجم یادآور شد: وی در نمایش ریچارد سوم اجرا نمی‌شود به‌معنای واقعی کلمه در نقش خالق و هنرمندی تمام‌عیار ظاهر شده که از میزانسن (زندان، سالن نمایش، خانه میرهولد، اتاقک زیر شیروانی و...) و اشیای صحنه (شیب طراحی‌شده و قرار دادن جایگاه سوفلور در آن و...) گرفته تا طراحی صحنه، لباس، نور، گریم و... برای لحظه‌به‌لحظه نمایش، طرح و برنامه دارد و با تحلیل جسورانه‌ای که در دراماتورژی انجام‌شده در نمایشنامه داشته، مخاطب را وادار به تفکر و تأمل در آن‌چه که می‌بیند، می‌کند.


وی همچنین گفت: آثار این کارگردان، کریدوری را در تئاتر جوان ایران ساخته که منحصر‌به‌فرد است و این کریدور، شناسنامه، پروفیل و نیم‌رخ خود او را به مخاطب، آن‌هم بی‌واسطه، ارائه می‌دهد. این کریدور به‌خاطر صفات و مشخصه‌های ناب و جسارت‌آمیزی که دارد، نمی‌تواند خیلی عمومی شود، ولی لطفش به این است که اختصاصی است و خلاقیت‌های خاص وی را دارد و البته شهامت‌ها و جسارت‌هایش را عیان می‌کند.


رویایی همچنین تصریح کرد: در کارهایی که از جعفری دیدم، مدیریت هنر صحنه و هنر مدیریت صحنه که این دو، دو مقوله کاملاً متفاوتی از هم است، هر دو در وجود او رشد کرده و در آثارش متبلور شده است، اما من این مهم را در کار کارگردان‌های دیگر به‌ندرت دیده‌ام.


وی تاکید کرد: جعفری تنها کسی از گروه صدوچندنفره‌ای است که دکترای مدیریت فرهنگی خوانده و اصرار بر این دارد که آموخته‌هایش را در حرفه خودش دنبال و کار کند. امروزه آموخته‌های او کاملاً ساختارمند شده و در آثار نمایشی که کار می‌کند، از آن‌ها به‌بهترین شکل ممکن برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب استفاده می‌کند.


رویایی در پایان صحبت‌هایش نیز در خصوص نوع کارگردانی جعفری تاکید کرد:‌ وی با عقل و شعور خاص خودش از این کریدوری که به آن اشاره کردم، استفاده کرده و می‌کند و من مطمئن هستم که این کریدور به نام او در تئاتر ایران ثبت می‌شود و در حافظه تاریخ تئاتر معاصر ایران باقی می‌ماند.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب