دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1397 - 00:05
یاران مهربان/ 18

دستیابی به ترفندهای مدیریتی از دل داستان‌های کهن

«مشت آهنین در دستکش مخملی» اعمال رهبران برجسته روزگاران کهن و امروزی را بازخوانی کرده و سرانجام با برگزیدن 102 داستان ترفندهای مدیریتی کارآمد ارائه می‌دهد.
کد خبر : 298423

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، برای مدیریت خوب یک مجموعه رهبر و مدیر باید هم با اقتدار عمل کند و هم مهربان باشد. اگر شما هرگز اقتدار خود را به‌ کار نبرید و همواره مهربان باشید، آنگاه به گونه‌ای که کودکان لوس و نافرمان درس‌های خود را نخواهند آموخت زیردستان شما نیز به خوبی وظیفه‌های خود را به جای نخواهند آورد؛ با این همه اگر شما پیوسته اقتدار خود را به کار گیرید و همواره خشونت نمایید، شاید برای مدتی کامیاب و کامروا باشید ولی سرانجام کارها به سامان نخواهد رسید، زیرا انسانی که زیردست شما کار می‌‌کند، هرگز از بودن با شما احساس آرامش نمی‌کند.


«کونوسوکه ماتسوشیتا» مدیر برجسته ژاپنی که کتاب‌های بسیاری از تجربیات خود در زمینه مدیریت تألیف کرده است. در کتاب «مشت آهنین در دستکش مخملی و 101 ویژگی دیگر مدیریت و رهبری» اعمال رهبران برجسته روزگاران کهن و امروزی را بازکاوی کرده و سرانجام با برگزیدن 102 داستان که آن‌ها را با برخی داستان‌های زندگی خویش به هم پیوند داده و این کتاب را پدید آورده است.


مؤلف که پدر اقتصاد ژاپن پس از جنگ‌جهانی دوم است، در این کتاب رویکرد مشخصی دارد و سعی می‌کند تا تعادلی بین مهربانی و اقتدار مدیر ایجاد کند، ماتسوشیتا در خلال کتاب می‌آورد: اگر همواره زیردستان خود را بستایید انسان به خود رضایی گرایش می‌یابد و پرورده نخواهد شد، از سوی دیگر اگر شما همواره به سرزنش زیردستانتان بپردازید آنان از گفت‌وگو با شما درباره اندیشه‌های تازه خویش ناخشنود خواهند بود و گرایش می‌یابند تا جدا از شما به کار بپردازند و تظاهر به پیروی از دستورهای شما نمایند؛ در عمل رهبرانی هستند که با مهربانی زیردستان نیز به بهترین نحو عمل می‌کنند و نتیجه نیکو حاصل می‌گردد.


مدیر و رهبر دانا به گونه‌ای به زیردستان می‌آموزند که مشتی آهنین در دستکش مخملی دارد و مهم‌ترین وظیفه مدیر برقراری تعادل بین درشت‌خویی و نرم‌خویی در رسیدن به غایت می‌باشد.


ماتسوشیتا درباره این کتاب گفته: «من این کتاب را کتاب درسی خود می‌دانم و آن را کتابی می‌دانم که باید با آن زیست»، توصیه ماتسوشیتا به رهبران جهان، چه آن‌هایی که اختیار دولت را در دست دارند و چه آنان که به اداره شرکت‌ها می‌پردازند و همچنین کسانی که در آینده رهبر خواهند شد، این است که این کتاب را به دقت بخوانند، زیرا انسان می‌تواند درس‌های بسیار آموزنده‌ای از عملکرد رهبران بزرگ گذشته بیاموزد.


این کتاب با ترجمه‌ محمدعلی طوسی در 214 صفحه از سوی انتشارات سخن منتشر و وارد بازار کتاب شده است.


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته