دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاسخ آیت‌الله یزدی به شبهه یکی بودن ناظر و نامزد در خبرگان: مردم می‌توانند به آنها رأی ندهند

رئیس مجلس خبرگان و عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به این شبهه که چگونه سه عضو هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات، از داوطلبان احتمالی خبرگان هستند، گفت: بله، داوطلب و کاندیدا هستند، منتها مردم می‌توانند به آنها رأی ندهند.
کد خبر : 29784

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، یک ماه قبل در پی تعیین اعضای هیئت نظارت بر انتخابات خبرگان، روزنامه شرق، با برگزیدن تیتر «نظارت سه عضو خبرگان بر انتخابات خبرگان»، عملا از این که سه تن از اعضای خبرگان قرار است ناظر بر انتخاباتی باشند که تکلیف حضور یا عدم حضور خود و رقبایشان به مجلس خبرگان را معلوم می‌کند، انتقاد کرده است.


این روزنامه نوشته بود: «اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نیز هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس، در جلسه بعدازظهر پنجشنبه شورای نگهبان، انتخاب و بر این اساس، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، در کنار دو عضو حقوقدان شورای نگهبان یعنی محمدرضا علیزاده و سیامک ره‌پیک، به عنوان اعضای هیأت نظارت معرفی شدند.


نکته قابل‌تأمل در این میان، حضور هر سه عضو روحانی این هیئت در ترکیب فعلی مجلس خبرگان و احتمال کاندیداتوری آنها در انتخابات اسفند ماه امسال است، انتخاباتی که اگر در آن آیات جنتی و یزدی و همچنین، حجت‌الاسلام رئیسی مجددا برای ورود به مجلس خبرگان اعلام کاندیداتوری کنند، این سه نفر در مقام نظارت بر انتخاباتی که خود در آن به رقابت مشغول‌اند، انجام وظیفه خواهند کرد.»


بعد از طرح این سؤال، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری خود درباره عضویت اعضای مجلس خبرگان رهبری در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در قوانین عادی اعلام شده است که عضو شورای نگهبان در مقام نظارت بر انتخابات، اگر نامزد انتخابات باشد، حق نظارت در آن حوزه را ندارد؛ اما در مورد هیئت مرکزی نظارت قاعده‌ای نداریم.


اما اکنون آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان و عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگویی به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان با سایت این شورا به این پرسش پاسخ داده که در ادامه می‌آید:


شبهه‌ای که اخیراً مطرح می‌شود این است که سه عضو هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات، از داوطلبان احتمالی خبرگان هستند. در این مورد چه نظری دارید؟


بله، داوطلب و کاندیدا هستند، منتها مردم می‌توانند به آنها رأی ندهند. هیچ‌کس، نمی‌تواند کسی را تکلیف کند که به دیگری رأی بدهد. اساساَ نمی‌شود فهمید که به چه کسی رأی داده شده است. فرض کنید بنده هم کاندیدا هستم، فلانی هم از همان حوزه انتخابیه کاندیدا است. جنابعالی که رأی می‌دهید، هیچ کس نمی‌فهمد که شما به من رأی دادید یا به او. هیچ‌کس هم تکلیف نمی‌کند که حتما باید به فلانی رأی بدهی. تشخیص با خودتان است که کدام یک از کاندیداها برای این کار مناسب هستند و کدام یک در امر شناخت صفات مجتهد جامع‌الشرایط مثل عدالت، وثاقت، آگاهی به مقتضیات زمان و مکان و مدیر و مدبر بودن، مبرزتر هستند تا به آن رأی بدهید. شما هستید که باید تشخیص بدهید که برای این مجلس آن مجتهد مقدس درجه یکی که با رسانه‌ها بیگانه است! ولو صاحب فتواست و و مقلد هم دارد؛ به درد عضویت می‌خورد یا آن مجتهدی که همه آن شرایط را داراست ولی نسبت به مسائل دنیا نیز بی‌تفاوت نیست؟! این دیگر به تشخیص شما بستگی دارد که به کدام‌یک رأی بدهید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته