دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 00:05
یاران مهربان/ 15

معمای کفاش در «وقت معلوم»

وقت معلوم، روایت داستانی رازگونه در دل تاریخ را روایت می‌کند؛ اما ادعای روایت وقایع تاریخی ندارد.
کد خبر : 297524

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، رمان «وقت معلوم» نوشته مهدی کفاش نامزد دهمین جایزه جلال آل‌احمد، داستان مردی روحانی به نام فؤاد فریمان است که مشغول به تحصیل در سطوح عالی حوزه علمیه است.


در ابتدای وقت معلوم، او در زندانی با دیوارهای سفید و چراغ همیشه روشن سفید به هوش می‌آید. تنها راه ارتباطی با بیرون از اتاق، دریچه پایین در است که برای دادن غذا و گاهی دارو استفاده می‌شود. فؤاد حتی نمی‌داند چرا او را زندانی کرده‌‌‌اند. در ادامه این داستان پرپیچ‌و‌خم و به بهانه روایت زندگی این روحانی، ماجراهای مختلفی از تاریخ ایران پیش و پس از انقلاب روایت می‌شود.


وقت معلوم روایت داستانی رازگونه در دل تاریخ را روایت می‌کند اما ادعای روایت وقایع تاریخی ندارد، کما اینکه وظیفه‌ای هم در این رابطه ندارد.


در پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم: «این‌ را که این اعتراف‌ها راست بود یا چقدرش راست بود خودم هم نمی‌دانم. می‌توانی اسمش را اعتراف هم نگذاری، چون اگر اسمش این باشد باید حمل به صحت کنی و خب، واقعیت این است که خیلی از وقایع می‌توانسته آن‌ طوری که نوشتم نباشد. اصل واقعه می‌تواند درست باشد، اما از جایی که من تعریف کردم و با کلماتی که تعریف کردم اگر تو بخواهی تعریف کنی، یک چیز دیگر می‌شود. خود من هم وقتی روایت‌های مختلف آدم‌های مختلف را در مورد بهمن شنیدم، تازه پی به خیلی چیزها بردم».


رمان وقت معلوم در 268 صفحه و به قیمت 20 هزار تومان توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته