دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1397 - 11:58
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد؛

سفر دکتر ولایتی در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و‌ دولت انجام شد/ پوتین حامل پیغامی از جانب ایران برای آمریکا نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود گفت: اطلاعی از احتمال فرستادن پیغام برای رئیس‌جمهور آمریکا ندارم و درست نیست که رئیس‌جمهور روسیه حامل پیغامی از جانب تهران برای آمریکا باشد.
کد خبر : 295629

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران با گرامیداشت سومین سال برجام گفت: «امیدوارم این گفت‌وگوها بتواند فضایی عاری از جنگ و حسد را ایجاد و نقش یک دیپلماسی موفق را ایفا کند. این موضوع، جهانی و بین‌المللی و عامل نزدیکی ملت‌هاست، جا دارد این موفقیت را به ملت و دولت تبریک بگوییم.»


وی درباره دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین و احتمال فرستادن پیغام برای رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «اطلاعی از این موضوع ندارم و درست نیست که آقای پوتین حامل پیغامی از جانب تهران برای ترامپ باشد و اینگونه موضوعات تنها در حد یک گمانه‌زنی است.»


قاسمی با بیان اینکه احتمال منتشر شدن محتوای مذاکرات پایین است، گفت: «این اتفاق منطقی است، محتوای مذاکرات طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و جهانی را پوشش می‌داد که از جمله آن می‌توان مذاکره درباره موضوعات نفتی و تجاری را بیان کرد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر دکتر علی‌اکبر ولایتی به مسکو و انتخاب وی به‌عنوان سفیر دیپلماتیک برای انتقال پیام گفت: «در حوزه سیاست خارجی به‌عنوان نهادی آسیب‌پذیر، شاید کمترین میزان موازی کاری را داشته باشیم، با توجه به آثاری که این رفت‌و آمدها می‌تواند به‌وجود آورد، لازم است در سطوح مختلف انجام شود و‌ ابتکار عمل به دست وزارت امور خارجه است. بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران تشخیص داد در یک تعامل سازنده مواضع ایران را به اطلاع سایر کشورها، در قالب پیام به روسای‌جمهوری آنها منتقل کند.»


وی افزود: «بخش زیادی از این انتقال پیام از سوی سفیران انجام و قرار شد برای برخی کشورها به‌دلایل مشخص فرستادگان ویژه سفر و پیام‌ها ارائه کنند و شرایط جدید و آثار مخربی که می‌تواند بر جای بگذارد را تشریح کند.»


وی در خصوص ادعای روزنامه "الجریده" برای برنامه‌ریزی شده بودن سفر دکتر ولایتی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت؛ چنین چیزی به هیچ وجه درست نیست. خیلی مواقع اتفاق می‌افتد که هیات‌هایی از چند کشور، همزمان در یک محل واحد حضور داشته باشند. نمی‌باید به اخبار روزنامه و‌ جراید جعلی اعتماد کرد، چون این دروغ پردازی‌ها سابقه دارد اما ما این ادعا را تکذیب می‌کنیم.


قاسمی با بیان اینکه اینگونه موضوعات عجیب نیست و در دوران جنگ و‌ حتی دهه 80 نیز سابقه داشته است، افزود: «تعدادی از هیات‌ها تاکنون این سفرها را انجام دادند و برخی دیگر در تدارک انجام این سفر هستند، افرادی دیگر هم این سفرها را انجام داده‌اند که یکی از این افراد دکتر خرازی است که برای اسپانیا و واتیکان پیغام بردند و خانم دکتر معصوم ابتکار به اندونزی و چند جای دیگر رفتند و آخرین سفر، سفر ولایتی به مسکو بود. سفر ولایتی در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و‌ دولت انجام شد، البته پیام رهبری نیز به پوتین وجود داشت.»


وی درباره وضعیت اقتصاد ایران و‌ تلاش سفارت‌های ایران در خارج از کشور، گفت: «موضوع اقتصاد مهم است، درباره صادرات غیر نفتی بازارهای مشخص و‌ کشورهای هدف ا‌ولویت‌هایی وجود دارد، سفارتخانه‌های ما که ظرفیت زمینه توسعه صادرات غیر نفتی را در کشورها ساکن می‌بینند، برای توسعه تلاش می‌کنند. علاوه بر سفر وزیران اقتصادی، معمولا بخش‌های دولتی و غیر دولتی داریم و سعی می‌کنیم با برقراری اعتبار در سفارتخانه نقشی بهتر را ایفا کنیم و توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک را با کشورهای دیگر داشته باشیم.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره بسته پیشنهادی اروپا برای ایران و تصمیم ایران برای ماندن یا خروج از برجام گفت: «بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی اتحادیه اروپا و دیگر کشورها برای بقای برجام به‌عنوان دستاورد دیپلماسی، ایران مطرح کرد که اگر منافع کشور حفظ شود، در این تعهد می‌ماند. با توجه به این موارد، مذاکرات کارشناسی ما در مسکو و بروکسل آغاز و جلسات دوم در تهران برگزار شد و‌ نمایندگان اقتصادی کشور حضور داشتند. در نهایت در دو هفته قبل، بعد از اجلاس وین در نشست کمیسیون برجام موضوع بررسی شد تا در مورد برخی معضلات گفت‌‌وگو شود تا کشورهای عضو، اقدامات بیشتری انجام دهند و ما در بازه زمانی کنونی، اقتصاد و اداره کشور را نمی‌توانیم در گرو‌ تصمیم شرکا بگذاریم.
قاسمی افزود: این فرصت به طرف غربی داده شد تا بر روی این بسته بیشتر کار و بتوانند رضایت ایران را جلب کنند تا در نهایت بتوانیم شاهد بسته‌ای باشیم که بتواند ایران را در همه عرصه‌ها به یک تفاهم منصفانه برساند . همه اینها بستگی به آن دارد که پیشنهادات تا چه حد راضی کننده باشد و ما در آن مقطع و بعد از دریافت بسته نهایی در کشور و در سطح کلان رایزنی و اظهار نظر می‌کنیم.


قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر عراقچی به هند و رایزنی و مذاکرات در خصوص خرید نفت ایران گفت: سفر آقای عراقچی در چارچوب دیدارهای سیاسی دوره‌ای و مرتب است که همواره ما با بسیاری از کشورها در طول سال ارتباط دیپلماتیک داریم و به نوبت در دو پایتخت انجام می‌شود و مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرند. حتما موضوعات متعددی در حوزه‌های مختلف دوجانبه‌، سیاسی و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. هند یکی از شرکای ماست و با توجه به سابقه همکاری دیرینه ایران و هند، روابط گسترده و مطلوبی را با هند داریم و امیدواریم که بتوانیم در آینده این همکاری‌ها را حفظ کرده و گسترش دهیم.‎


وی همچنین در خصوص اظهارات ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران گفت: آقای ترامپ زیاد صحبت کرده‌اند و آرزوهای زیادی دارند، اما قطعا اینکه صادرات نفت ایران را متوقف کنند و به صفر برسانند، گزافه‌گویی است و شدنی نیست، این مورد بسیار تجربه شده است و نتیجه آن هم مشخص است. ما با همه شرکای سیاسی و اقتصادی خود، مشتریان نفتی و غیرنفتی، در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه آمریکا استفاده خواهیم کرد. امیدوار هستیم که نهایتا موفقیت‌های خوبی این دوران بدست آوریم. ‎


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات ترامپ در اجلاس اخیر ناتو درباره ایران که به دنبال مذاکره با آمریکاست، تاکید کرد: رفتار آمریکا و دولت ترامپ از ابتدا علیه ایران و خصمانه بوده است که در ابعاد مختلف کاملا مشهود است. من نمی دانم که ایشان شوخی کرده یا جدی گفته، ولی این احتمال بیشتر وجود دارد که خود شخص ترامپ با تهران تماس بگیرد و مجبور به این کار شود. نه اینکه تهران با آمریکا تماس حاصل کند.


وی همچنین به مزاح در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر ترامپ تماس گرفت چه جوابی دریافت می‌کند، گفت: بستگی دارد به چه کسی زنگ بزند.‎


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به واقعه ترور والی گنجه، گفت: هرگونه اقدام خشونت‌آمیز از نگاه ایران محکوم است و این اقدام را هم من محکوم می کنم و امیدوارم که ما شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. در هفته‌های اخیر شاهد هستیم یک جنگ روانی شدید از طرف کانون‌های مشخص علیه ایران فعال شده است و عمدتا در کار ارائه اخبار غلط و خبرسازی و ایراد اتهامات علیه ایران فعالیت می‌کنند که لزوم هشیاری دوستان و جامعه ایران را می‌طلبد و باید به اقدامات این کانون‌های شناخته شده، توجه لازم را داشت.‎


وی درباره مذاکرات ایران و افغانستان درباره سند همکاری‌های جامع دو کشور گفت: بعد از تفاهم اساسی و اولیه‌ای که صورت گرفت، پنج کمیته بین دو کشور پیش بینی شد. سه کمیته کار خود را تمام کردند، دو کمیته باقی مانده بود. که کمیته سیاسی اخیرا با حضور هیئت افغانستان در تهران، گام‌های اساسی را برداشت. فکر می کنم که یک یا دو مورد باقی مانده است که قرار شد، دوستان افغانستانی بعد از مراجعه به کابل و مشورت با مقامات ارشد افغانستان نتیجه را به ما اعلام کنند. تصور می کنم که مشکل خاصی برای تفاهم وجود نخواهد داشت. این موضوع می‌تواند پس از برگزاری نشست‌های مربوطه به امضا مقامات ارشد دو کشور برسد.‎


قاسمی در خصوص بحث بازدید آژانس از دانشگاه علم و صنعت و اینکه این اتفاق در راستای تعهدات برجام صورت گرفته است یا نه گفت: برجام موضوعیت دارد و زنده است.اما درباره بازدید یا بازدیدها، چون حوزه من نیست، صحبتی نمی کنم. این اتفاق را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیگیری کنید.‎


وی با اشاره به نزدیک شدن ایام حج و روابط ایران و عربستان گفت: حج باید از موضوعات سیاسی و روابط دو کشور تفکیک شود. در خصوص روابط، به نظر می‌رسد، عربستان هنوز آمادگی لازم را برای تغییر نگاه و مواضع خود نسبت به ایران ندارد. امیدواریم واقع بینی در این کشور حاصل شود و بدانند که صلح و ثبات و امنیت به همه مربوط است و باید از تک روی و نگاه یکسویه پرهیز کرد.‎


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای مقامات صهیونیستی درباره اسناد ادعایی و نحوه خروج آنها از ایران که در نیویورک تایمز منتشر شد، گفت: این موضوعی قدیمی است و فکر می‌کنم که نیاز به توضیح بیشتری نیست. اگر بخواهیم میزان اخبار کذب و اتهامات علیه ایران را لیست کنیم، خواهید دید که مبنایی ندارد و سخنان بی‌ربطی است که با هدف تضعیف روابط ایران و سایر کشورایجاد می‌شود.


وی در خصوص تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی و پیامدهای آن گفت: این بحث پیچیده و حساس است و در مجلس مباحثی مطرح بوده و این مباحث ادامه دارد. بخشی از موضوع تکلیفش مشخص است و بخش‌ها و بحث‌های دیگر هم در مجلس مطرح خواهند شد و زمان هم وجود دارد. نهایتا امیدواریم آنچه که منطبق بر منافع ملی کشور هست، محقق شود.


قاسمی در خصوص سفر ظریف به عمان گفت: روابط ایران و عمان از دیرباز روشن، شفاف و خوب بوده است و این سفرها و تعاملات را به طور مرتب و در سطوح مختلف داریم. قبل از آقای ظریف هیئت‌هایی از ایران به آنجا رفتند و از عمان به تهران سفر کردند. رایزنی‌های دوجانبه پیرامون پیشبرد امور اقتصادی، سیاسی و مسائل مختلف را داشته‌ایم و خواهیم داشت.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و کانادا و مصوبه مجلس کانادا در خصوص ایران، گفت: آینده را ارزیابی نمی‌کنیم و هیچ تحولی هم در روابط ایران و کانادا اتفاق نیفتاده و وضعیت سابق است و اگر تحولی بخواهد رخ دهد، موضوعی نیست که پنهان بماند.‎


وی در خصوص سفر جابری انصاری به سوریه و به دنبال آن سفر به لبنان و دیدار با مقامات این دو کشور گفت: اگر روند سفرهای آقای جابری انصاری را دنبال کنید، می بینید که به طور مستمر سفرهایی را به کشورهای منطقه دارند و در خصوص سوریه بحث مستمری را درباره بحث آستانه داشته‌اند. این سفر در چارچوب موضوع سوریه و منطقه ارزیابی می‌شود و موضوع جدیدی وجود ندارد و فکر می‌کنم ادامه گفتگوهای قبلی و ارزیابی تحولات است.‎


قاسمی در پایان و درخصوص اجلاس 5 کشور ساحلی دریای خزر که قرار است در قزاقستان برگزار شود و وجود بحث تعیین حدود و موضوع حضور نظامی، گفت: این موضوع به علت ضیق وقت و حساس بودن آن امروز پاسخ نمی دهم،. کنوانسیون تا حد زیادی تفاهم شده و هیئت‌های مقدماتی و کارشناسی کار خود را انجام داده‌اند. جزئیات بیشتری دارد که در فرصت دیگری توضیح خواهم داد. ‎


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته