دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1394 - 14:00

مقامات آمریکایی: رد توافق تهدیدی بزرگ برای آمریکاست

مقامات دولت آمریکا بر این باورند که نخست‌‌وزیر اسرائیل انتظار دارد ایران بدون دریافت هیچ امتیازی در برابر قدرت‌های غربی تسلیم شود.
کد خبر : 29543

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه هاآرتص در گزارش خود در این زمینه آورده است: مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرده‌اند که در صورت تایید نشدن توافق از سوی کنگره و تلاش‌ها برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران، اقتصاد دنیا با ناکامی بزرگی روبه‌رو خواهد شد.


یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که هفته گذشته با هاآرتص گفت‌وگو کرده است، در این‌باره می‌گوید: تلاش برای تایید نشدن توافق از سوی کنگره، مانند دویدن یک سگ به دنبال اتومبیل و تعقیب آن است. در حالی که سگ پس از رسیدن به اتومبیل توانایی هدایت آن را نخواهد داشت.


شاید این مقایسه بیهوده و نادرست به نظر بیاید، اما کاملا روشن است که با وجود تلاش‌های فراوان نتانیاهو، لابی اسرائیل در آمریکا و حزب جمهوری‌خواهان، دولت آمریکا اطمینان دارد یا دست‌کم وانمود می‌کند که مطمئن است تلاش‌ها برای به انحراف کشاندن توافق هسته‌ای ناکام خواهد ماند. ناکامی‌ای که برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.


دولت آمریکا در 55 روز آینده سعی خواهد کرد استراتژی دوگانه خود را پیش برد. از یک سو برای راضی کردن کنگره برای تایید توافق هسته‌ای تلاش می‌کند و از سوی دیگر به هشدارهای خود درباره عواقب تایید نشدن توافق ادامه خواهد داد. همان‌طور که جان کری روز گذشته تاکید کرد که آمریکا در صورت مخالفت با توافق منزوی می‌شود، اعتبار بین‌المللی این کشور با آسیب مواجه خواهد شد و رژیم تحریم‌ها نیز در هم خواهد شکست.


در واقع مقامات آمریکایی شانس بسیار کمی برای این مسئله قائلند که در صورت تلاش کنگره برای تداوم تحریم‌ها، کشورهای دیگر همچنان به تبعیت خود از آن ادامه دهند، حتی در صورت تهدید آمریکا مبنی بر تنبیه این کشورها. به گفته یکی از این مقامات، شاید به تعبیر اسرائیلی‌ها این نظریه یک بلوف باشد، اما روند مذکور منجر به بروز معضلی بزرگ برای اقتصاد جهانی خواهد شد.


در این حال مقامات آمریکا این هشدار را نیز می‌دهند که لغو توافق یک تهدید بزرگ نیز برای آمریکا محسوب می‌شود زیرا به توانایی آمریکا برای ادامه حمایت از اسرائیل در زمینه‌های متعدد از جمله در زمینه حمله به ایران به شدت آسیب می‌زند.








طی بازه زمانی 10 تا 15 سال ما می‌توانیم درباره مسائل دیگری که باعث نگرانی اسرائیل است، با ایران مذاکره کنیم و به توافق برسیم، اما این در زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر سایه برنامه هسته‌ای ایران بر سر ما نیست.

از سوی دیگر در صورت انزوای بین‌المللی آمریکا به دلیل عدم حمایت یا مشروع‌بخشی به این مسئله، چالش‌های داخلی و خارجی بسیاری در صورت احتمال روبره‌و شدن آمریکا با مسئله حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ایجاد خواهد شد که خروج از این چالش‌ها با توجه به وضع موجود بسیار سخت خواهد بود.


مقامات دولت آمریکا هیچ ابایی از تحقیر نتانیاهو و دیگران به دلیل بیان این جمله که توافق بهتر از این نیز می‌توانست باشد و حتی وضع کنونی نیز می‌توانست باقی بماند و تحریم‌ها تشدید شود، نداشته‌اند. یک مقام آمریکایی در این‌باره گفته است: هرگز در یک توافق امکان ندارد که یکی از طرفین همه شرایط طرف مقابل را بپذیرد، بدون اینکه چیزی به دست آورد. این عقیده به معنای این است که هیچ توافقی به دست نمی‌آید.


موضع کمال‌گرایانه نتانیاهو در قبال توافق هسته‌ای باعث ایجاد بحث‌هایی در داخل اسرائیل مبنی بر اهداف اصلی نتانیاهو از این مواضع شده است. برخی مقامات معتقدند که نتانیاهو از ایجاد تردید در این‌ باره سود می‌برد و از این طریق می‌تواند اعتراضات اسرائیلی‌ها را به سیاست‌های خود تعدیل کند. برخی دیگر نیز از جمله افراد نزدیک به باراک اوباما بر این باورند که نتانیاهو در واقع راضی‌تر به این است که وضع هرج و مرج و آشوب در این زمینه توسط کنگره ایجاد شود.


یک فعال دموکرات یهودی در این‌باره می‌گوید: نتانیاهو می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند. او می‌تواند شانس استفاده از گزینه نظامی را افزایش دهد، به ویژه اگر رئیس‌جمهور یبعدی آمریکا یک جمهوری‌خواه باشد.


با وجود این، مقامات دولت آمریکا از تحلیل انگیزه‌های احتمالی نتانیاهو خودداری می‌کنند، اما در این حال آنان مصرانه ادعاهای وی را رد می‌کنند، کاری که اغلب با یک لحن خشمگینانه انجام می‌شود.


یکی از این مقامات در این‌باره می‌گوید: از نظر نتانیاهو هر کاری که آمریکا انجام می‌دهد، یک اشتباه بزرگ است. نتانیاهو هیچ یک از نکته‌های مثبت توافق را ندیده است. این‌گونه اقدامات نتانیاهو باعث می‌شود محکومیت توافق توسط وی بی‌اعتبار تلقی شود. نکات خوب این توافق شامل خروج 98 درصد اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج، عدم فعالیت دوسوم سانتریفیوژهای این کشور در 10 سال آینده و جلوگیری از اقدام این کشور در زمینه تولید پلوتونیوم است.


وی در ادامه تصریح می‌کند: ما در تمامی مباحث خود با اسرائیل از آنان دائما شنیده‌ایم که آنان درباره اراک و فردو نگرانی دارند. این در حالی است که بر اساس توافق، ایران دیگر در اراک حق تولید پلوتونیوم را نخواهد داشت و از سوی دیگر سانتریفیوژهای فردو نیز غیرفعال خواهند بود و تنها سایت نطنز به طور محدود حق غنی‌سازی را دارد.


مقامات دولت آمریکا همچنین ادعای نتانیاهو را مبنی بر اینکه توافق باعث تقویت موضع ایران برای تولید بمب اتمی می‌شود، رد می‌کنند زیرا ایران دیگر نه پلوتونیومی تولید می‌کند و نه سایت هسته‌ای فردو در این کشور فعالیتی دارد و از سوی دیگر شرایط برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای این کشور هموار شده است.


یک مقام آمریکایی در این‌باره می‌گوید: بنابراین اکنون دو راه درباره مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد، یا اینکه با این کشور توافقی شود که بر اساس آن اقتصاد و سیاست این کشور تقویت شود، اما از بابت اینکه تا 10، 15 سال آینده توان تولید بمب اتم را ندارد، اطمینان حاصل شود و یا اینکه این کشور را در محاصره و فشار اقتصادی نگه داریم تا ایران تنها ظرف چند ماه توانایی تولید بمب اتمی را به دست آورد.


این مقام آمریکایی تصریح می‌کند: مسلم است که آمریکا راه اول را ترجیح می‌دهد. طی بازه زمانی 10 تا 15 سال ما می‌توانیم درباره مسائل دیگری که باعث نگرانی اسرائیل است، با ایران مذاکره کنیم و به توافق برسیم، اما این در زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر سایه برنامه هسته‌ای ایران بر سر ما نیست. اما گزینه دیگر باعث خواهد شد ایران به دنبال راهی برای از بین بردن ضرب‌الاجل تعیین‌شده درباره دستیابی به بمب اتم باشد. هر دولتی باید برای خود تصمیم بگیرد، تصمیم دولت آمریکا نیز باید به سود منافع ملی این کشور باشد، اگرچه این مسئله به سود اسرائیل نیز خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته