دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1394 - 09:59

اوباما: درباره تصویب توافق هسته‌ای در کنگره اطمینان دارم

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی تاکید کرد که اطمینان دارد توافق هسته‌ای در کنگره این کشور تصویب خواهد شد.
کد خبر : 29475

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، باراک اوباما در آستانه سفر به آفریقا به منظور شرکت در اجلاس جهانی کارآفرینان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بی‌بی‌سی، به سئوالات او در زمینه‌های مختلف پاسخ داد که بخشی از آن را سئوالاتی درباره توافق هسته‌ای اخیر ایران با گروه ١+٥ در بر گرفته است.


در حالیکه قرار است شما به زودی در کنیا مذاکرات دشواری را در پیش داشته باشید، به تازگی مذاکرات دشواری هم برای حصول توافق هسته‌ای با ایران داشته و این نظر را مطرح کرده‌اید که این توافق راه را بر دستیابی ایران به بمب اتمی بسته است.


بله.


اما نتیجه این توافق برداشتن تحریم و جاری شدن میلیاردها دلار پول بیشتر برای استفاده گروه‌هایی مانند حزب الله لبنان و رژیم اسد است که باعث تشدید بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.


بسیار خوب، اما در نظر داشته باشید که ما راه ایران برای رسیدن به اسلحه اتمی را بستیم و این اولویت اصلی ما بوده است. زیرا اگر ایران به اسلحه هسته‌ای دست یابد، می‌تواند همان مشکلاتی را که مطرح کردید، ایجاد کند آن هم در سایه حمایت بمب هسته‌ای و در نتیجه، معضلات استراتژیک بیشتری را برای ایالات متحده، اسرائیل، متحدان ما در خلیج فارس و اروپا ایجاد کند. در مرحله دوم، واقعیت این است که بنا به تعریف، در مذاکرات و توافقی از این دست، ایران چیزهایی به دست می‌آورد. نظام تحریم که ما با کمک بریتانیایی‌ها، چینی‌ها، روس‌ها و دیگران به اجرا گذاشتیم باعث شد دارایی‌های ایران مسدود شود و با لغو تحریم، ایران به این اموال دسترسی می‌یابد، اما بخش عمده‌ای از این مبلغ باید برای بازسازی اقتصادی آنان مصرف شود. این برنامه‌ای است که روحانی براساس آن، انتخاب شد و رهبر جمهوری اسلامی هم فشار آن را احساس می‌کند. سئوال این است که آیا سپاه پاسداران و نیروی قدس به این ترتیب منابع بیشتری به دست خواهند آورد؟ ممکن است زیرا اقتصاد ایران بهبود می‌یابد. اما چالشی که ما مثلا به صورت اقدام حزب‌الله در پرتاب موشک به اسرائیل با آن مواجه هستیم ارتباطی به کمبود منابع ایران ندارد. آنها نشان دادند که حتی در بحبوحه سختی‌های تحریم، می‌خواهند منابع خود را به آنچه برایشان اولویت استرتژیک دارد، اختصاص دهند. چالشی که در برابر ماست این است که دارای توان بازدارندگی و امکانات اطلاعاتی باشیم و بتوانیم امکانات تدافعی لازم را در برابر جنگ نیابتی و تلاش‌های غیرمتقارن به کار گیریم. و ما پیام صریحی برای ایرانی‌ها فرستاده‌ایم. ما به توافق هسته‌ای دست یافته‌ایم اما هنوز مسایل مفصلی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم البته امیدوارم از طریق دیپلماتیک اما در صورت لزوم، حتی از راه‌های نظامی.


شما مبارزه دشواری را برای به کرسی نشاندن استدلال خود پشت سر گذاشته‌اید و این مبارزه را با اعتماد فراوان آغاز کردید.


بله.


آیا تا الان توانسته‌اید نظر کسی را در منطقه یا در کنگره آمریکا تغییر دهید؟


در مورد کنگره، اطمینان دارم که می‌توانیم این توافقنامه را به کرسی بنشانیم. و در مورد کشورهای خلیج فارس هم میزبان رهبرانشان در کمپ دیوید بودیم و برایشان توضیح دادیم که نفع‌شان در این است که به تقویت نظامی خود مبادرت کنند تا بتوانند از خود و سرزمین‌هایشان دفاع کنند و اطمینان یابند که اقدامات بی‌ثبات‌سازی که ممکن است ایران به آنها دست بزند به فرجام نمی‌رسد. اما در نظر داشته باشید که مثلا در مورد شرکای ما در خلیج فارس جمع بودجه دفاعی آنها به ده برابر بودجه دفاعی ایران بالغ می‌شود.


اما آیا آنها علاقه دارند در جنگی...


موضوع و چالشی که در مقابل داریم همین است و این نکته‌ای است که مرتبا به شرکای خود یادآور می‌شدم، یعنی اینکه ایالات متحده شریکی نیرومند و قابل اعتماد برای شماست. اما در نهایت، اینکه مشکلات خاورمیانه به چه نحو حل و فصل خواهد شد هم به تقویت توانایی نظامی بستگی دارد و هم به توجه به مبانی سیاسی و اجتماعی که باعث می‌شود ایران بتواند جمعیت شیعه منطقه را تحریک کند و هم با توجه به مساله‌ای که بزرگترین تهدید علیه آنها محسوب می‌شود، یعنی داعش.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته