دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1397 - 07:58
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

جزئیات اجرای طرح ناحیه‌بندی در دانشگاه آزاد اسلامی جنوب و غرب استان قزوین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه جنوب و غرب استان قزوین به تشریح جزئیات و مزایای اجرای طرح ناحیه‌بندی در این دانشگاه پرداخت.
کد خبر : 293593

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در راستای سیاست‌ها و راهبردهای کلان مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای طرح ناحیه‌بندی و استفاده بهینه‌ از منابع و ارتقای بهره‌وری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، واحدهای جنوب و غرب استان قزوین شامل واحدهای بوئین‌زهرا، تاکستان و مرکز آموزشی شال در یک ناحیه قرار گرفتند و چندی پیش رضا شعبان‌نژاد به عنوان رئیس این ناحیه انتخاب شد.


برای اطلاع از جزئیات این طرح گفت‌وگویی با شعبان‌نژاد انجام شده که در ادامه می‌آید:


*به طور کلی اجرای طرح ناحیه‌بندی چه مزایایی دارد؟


- طرح ناحیه‌بندی نسبت به طرح‌های مشابه در مدیریت آموزش عالی مزایایی دارد. این طرح در زمینه آموزشی باعث تمرکز بر استفاده از اعضای هیأت علمی با مرتبه بالا به منظور تعاملات علمی مناسب و جبران و رفع کمبود هیأت علمی در واحدهای دانشگاهی مستقر در ناحیه می‌شود. تشکیل گروه‌های آموزشی مشترک در ناحیه دانشگاهی هم با همکاری اعضای هیأت علمی برای دستیابی به استانداردهای آموزشی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.



تنظیم ساعات برنامه‌های درسی اعضای هیأت علمی در ناحیه (نه فقط در یک واحد) باعث ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان می‌شود. موضوع دیگر استفاده از آموزش‌های الکترونیکی و مجازی در ناحیه است. گاهی در برخی واحدها استفاده مناسبی از امکانات صورت نمی‌گیرد که باید این روند اصلاح شود؛ خریداری ملزومات و نیازهای دانشگاه از سوی تدارکات مستقل در محل تعیین شده ناحیه نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به دلیل حجم بالای خرید و کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب باعث می‌شود.


*اجرای طرح ناحیه‌بندی در استان قزوین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


-طرح ناحیه‌بندی اکنون در جنوب و غرب استان قزوین اجرا شده که شامل دانشگاه‌های تاکستان و بویین‌زهرا و مرکز شال می‌شود؛ ناحیه شمال و شرق نیز شامل واحدهای قزوین و آبیک است.


*اولویت‌های شما به عنوان مسئول ناحیه تاکستان، بویین‌زهرا و شال چیست؟



- نیازسنجی و شناخت امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و اعضای هیأت علمی و کارکنان برای حرکت به سمت اشتراک‌ منابع برای استفاده بهینه‌تر و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای تک‌تک دانشگاه‌ها برای ایجاد هماهنگی بین و استفاده از فرصت‌ها و امکانات از جمله اولویت‌های این ناحیه است.


برگزاری جلسات هم‌اندیشی برای حل مشکلات دانشگاه‌ها، فروش املاک مازاد، بازخریدکردن کارکنان و بازنشستگی پیش از موعد، تشکیل گروه‌های آموزشی مشترک تنظیم ساعات برنامه هر عضو هیأت علمی برای تدریس در دانشگاه‌های ناحیه، برنامه‌ریزی برای استفاده کارآمد از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و استفاده مشترک از تجهیزات و امکانات ورزشی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بخش دیگری از برنامه‌های این ناحیه است.


*آیا تغییراتی در نحوه استفاده از نیروهای انسانی استادان اعمال می‌شود؟


-ابتدا باید ساعات موظفی استادان در دروس تخصصی در سطح ناحیه تکمیل شود تا عضو هیأت علمی مجبور نباشد برای تکمیل ساعات موظفی خود به تدریس دروس غیرتخصصی بپردازد یا کاهش ساعات موظفی داشته باشد.



استفاده از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها هم نیاز به برنامه هفتگی وجود دارد که از طریق گروه‌های آموزشی مشترک تدوین و در صورت نیاز برای اجرای طرح‌های پژوهشی امکانات مشترک برای اعضای هیأت علمی تهیه می‌شود.


و سخن پایانی...


-با توجه به چالش‌هایی مانند کاهش دانشجو در دانشگاه‌ها و افزایش مؤسسات غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور و افزایش هزینه‌های جاری و تورم، ضروری است به مدیریت هزینه و انضباط مالی در ارتقا و بهره‌وری در دانشگاه توجه شود.


طرح ناحیه‌بندی زمینه‌ساز چابک شدن سیستم دانشگاه و منجر به حذف فرآیندهای زائد اداری و فعالیت‌های موازی می‌شود و با طراحی ارتباطات منطقی در ناحیه، زمینه حذف رقابت‌های کاذب و ایجاد مشارکت و همدلی را فراهم می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب