دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مقدم: «پایتخت 5» را در صورت اشتیاق مردم و مدیران خواهیم ساخت/ سریع‌ترین تیم دنیا در «پایتخت» است

سیروس مقدم گفت: «در صورتی که مردم و مدیران اشتیاق و علاقه‌ای به ساختن «پایتخت 5» داشته باشند، تولید آن را بلافاصله پس از موافقت سازمان آغاز خواهیم کرد.»
کد خبر : 29344

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست رسانه‌ای «پایتخت 4» عصر روز گذشته (چهارشنبه 31 تیر ماه) با حضور سیروس مقدم (کارگردان)، خشایار الوند (نویسنده)،‌ محسن تنابنده،‌ ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، هومن حاجی عبدالهی،‌ نسرین نصرتی، محمدرضا علیمردانی و محیا دهقانی در دفتر سیروس مقدم برگزار شد.


در ابتدای این نشست سیروس مقدم نسبت به حادثه سیل اخیر در استان مازندران ابراز تاسف کرد و گفت: «تیم «پایتخت» با خانواده مصیبت‌زدگان ابراز همدردی می‌کند و به تمامی عزیزان تسلیت می‌گوید.»


وی سپس اظهار کرد: «48 ساعت پایانی ضبط «پایتخت 4» واقعا کشنده بود. من خودم هم به عنوان کارگردان قبول دارم که فشردگی کار بسیار بالا بود اما به دلیل عشقی که به مردم و پایتخت داشتیم تا آخرین لحظه سعی کردیم کارمان را درست انجام دهیم.»


وی ادامه داد: «البته فصل‌های قبلی سریال پایتخت هم به همین شکل بود و اساسا ساخت مجموعه «پایتخت» کار سختی است، اما اگر مدیران زودتر برای ساخت فصل‌های جدید این سریال تصمیم‌گیری کنند، نویسندگان فرصت بیشتری برای نوشتن قصه‌هایشان خواهند داشت و می توانند بیشتر روی متن ها کار کنند وگرنه در بخش ساخت همیشه همین فشردگی و سختی کار حاکم است.»


الوند: اگر به این نتیجه برسیم که قصه‌ای نداریم پایتخت را تعطیل می‌کنیم


خشایار الوند نویسنده سریال «پایتخت ۴» نیز درباره سطح کیفی این سریال بیان کرد: «در این فصل از «پایتخت فشار زیادی به گروه وارد شد اما اینکه ما می‌گوییم زمان کم داشتیم دلیل بر این نیست که معتقد باشیم کیفیت این فصل پایین‌تر از فصل‌های قبلی بوده است، زمان بیشتر فقط فشار کار را کمتر می‌کند. اگر ما یک سال و یا حتی دو سال هم وقت داشتیم کیفیت سریال «پایتخت» باز هم به همین شکل بود چون کیفیتی از این بالاتر در بازیگری، نویسندگی، کارگردانی، مونتاژ و... در شرایط فعلی در سازمان صدا و سیما به دست نمی‌آید.»


وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره شخصیت‌های ثابت و ادامه سریال «پایتخت» گفت: «ما سریال‌های ۹۰ قسمتی زیادی داشته‌ایم که با شخصیت‌ها و لوکیشن‌های ثابت پیش رفته‌اند و به نسبت مورد قبول هم بوده‌اند و «پایتخت» هنوز به ۶۰ قسمت هم نرسیده است، چون ما ۳۵ قسمت داریم تا بتوانیم به ۹۰ قسمت برسیم. فکر می‌کنم تا زمانی که قصه خوبی برای تعریف کردن داشته باشیم، می‌توانیم این مجموعه را ادامه دهیم، اگر زمانی هم به این نتیجه برسیم که دیگر قصه‌ای نداریم «پایتخت» را تعطیل می‌کنیم


مقدم: ساخت «پایتخت 5» نیازمند سه عنصر اصلی است


در ادامه مقدم درباره ساخت فصل پنجم مجموعه «پایتخت» توضیح داد: «تولید سریال «پایتخت 5» به سه عنصر اصلی نیاز دارد. ابتدا به اشتیاق مردم برای دیدن این سریال بستگی دارد. دوم باید دید مدیران فرهنگی و مدیران سازمان در دستور کار و برنامه‌ریزی خود جایی برای «پایتخت» در نظر گرفته‌اند یا خیر. همچنین دلیل سوم برای ساختن فصل جدید «پایتخت» این است که تیم سازنده حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند. اگر قرار باشد سریال «پایتخت» در ورطه تکرار بیفتد و یا قصه تازه‌تری نداشته باشد ما ترجیح می‌دهیم خاطره خوبی که ایجاد کرده‌ایم در ذهن مردم باقی بماند. پس این سه عنصر باید در کنار هم جمع شود تا «پایتخت 5» شکل بگیرد. البته مردم نشان داده‌اند که همچنان خواهان این اثر هستند.»


وی افزود: «به نظر می‌رسد بعد از تغییر و تحولاتی که در رسانه ملی رخ داده، مدیران سازمان هم علاقه‌مند به تولید «پایتخت 5» باشند اما لازم است که از همین الان برای آن تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا تیم نویسنده زودتر اتاق فکر خود را تشکیل دهد، قصه‌هایشان را پیدا کنند و متن‌هایشان را بنویسند. تیم سازنده هم به محض اینکه قصه‌ای شکل بگیرد کارش را شروع خواهد کرد زیرا سریع‌ترین تیم در دنیا تیم «پایتخت» است.»


وی همچنین درباره برخی انتقادها به فیلمنامه «پایتخت 4» بیان کرد: «من در جایی خواندم که گفته شده بود این تیم حتی یک برگه فیلمنامه هم ندارد، در حالی که بعضی از قسمت‌ها بارها بازنویسی شد و حتی در تمرین‌ها و دورخوانی‌ها باز هم شکل نهایی آن تغییر کرد و اساسا باید بگویم چیزی به نام بداهه در سریال «پایتخت» وجود ندارد چه برسد به اینکه ما در این کار فیلمنامه هم نداشته باشیم. به عنوان مثال قسمت یازدهم این سریال حدود 7 بار بازنویسی شد.»


این کارگردان تصریح کرد: «ما ۴ فصل از سریال «پایتخت» را ساخته‌ایم که به اعتقاد من هر ۴ فصل آن شکل خاصی از قصه‌گویی را داشته است. به طور مثال در «پایتخت ۱» بحران‌ها از بیرون خانواده بودند و در این سری برای اولین بار بحران در دل خانواده اتفاق می‌افتاد و چند نفر از اعضای خانواده با یکدیگر دچار مشکل شدند. در فصل چهارم «پایتخت» خانمی در شورای شهر انتخاب شد که کارش در شورا با کار او در خانه به تضاد کشیده شد و وقتی این زن و شوهر با هم به چالش رسیدند، قصه‌‌ای به وجود آمد که تراژدی نام دارد. هیچ کدام از این استایل‌های مختلف به معنی اولویت و برتری یکی از فصل‌های مجموعه «پایتخت» نیست زیرا مثلا من همان‌قدر که «طبیعت بی جان» شهید ثالث را دوست دارم از کارهای اکشن اسپیلبرگ هم لذت می‌برم چون هرکدام به شکل مختلفی قصه می‌گویند و مهم این است که آن را درست روایت می‌کنند.»


در ادامه الوند نیز درباره نوع قصه‌گویی در این سریال توضیح داد: «ما در این سری کاری را در قصه‌گویی انجام دادیم که شاید هیچ کس چنین کاری نکند. ما پنج قصه را از وسط شروع کردیم و در واقع از قسمت‌هایی که می‌توانست بسیار خوب و جذاب و سینمایی باشد مثل مرگ چوچانگ و یا نحوه ورود هما به شورای شهر گذشتیم و آنها را نمایش ندادیم.»


وی ادامه داد: «در قسمت‌های پیشین ما یک خانواده متحد در برابر یک بحران بیرونی داشتیم اما اینجا برای اولین بار این بحران در دل خانواده اتفاق می‌افتاد و این موضوع کار را بسیار سخت می‌کرد که از سطح خود خارج نشود. به طور مثال اعضای خانواده با وجود اینکه با هم دعوا داشتند اما همچنان یکدیگر را دوست داشتند و در کنار هم بودند. نگه‌داشتن اندازه این ارتباط و چالش‌ها بسیار سخت بود و بازنویسی‌های متعدد کار شاید برای حفظ همین حد و اندازه‌ها بود.»


نویسنده سریال «پایتخت» افزود: «من برای این 22 قسمت چیزی در حدود ۶۶ متن مختلف نوشتم و بارها متن خود را کنار گذاشتم و دوباره قصه دیگری را روایت کردم. در این سری برای اینکه تقابل بین هما و نقی شکل بگیرد باید هویت هما به جایگاهی در شورای شهر می‌رسید و موقعیت نقی هم به جایی می‌رسید که در مقابل هما قرار می‌گرفت. بنابراین در قسمت‌های اول قصه‌های کوچکی داشتیم که بعدا به کار می‌آمد اما اصلا به این صورت نبود که ما قصه‌ای نداشته باشیم.»


الوند: «پایتخت» نیازی به تمسخر ندارد


وی در ادامه درباره احتمال اعتراض مشاغل و یا صاحبان لهجه‌ها به این سریال گفت: «من چون تجربه حضور در ۱۰ قسمت از مجموعه «در حاشیه» را داشتم این احتمال را می‌دادم و می دانستم که همیشه اعتراض‌هایی هست، اما مهم این است که سفارش‌دهنده پای کار بایستد و سازمان صدا و سیما هم پای کار ایستاد، درحالیکه مدیریت قبلی آنقدرها پای «سرزمین کهن» نایستاد.»


وی تصریح کرد: «سریال «پایتخت» نیازی ندارد که شغل، لهجه یا موقعیتی را برای خنداندن مخاطب و جذب کردن او به سخره بگیرد. بالاخره ما در دل مازنی‌ها بودیم و تدارکات و عده‌ای از بازیگران ما هم مازنی بودند و مردم مازندران در تمام طول ساخت سریال در اطراف ما بودند. در موارد بسیار اندکی اعتراض‌هایی داشتیم که می‌گفتند شما لهجه مازنی را مسخره می‌کنید که آن هم به مرور زمان برطرف شد.»


الوند در پایان در مورد همکاری مشترک خود و محسن تنابنده در نگارش فیلمنامه شرح داد: «من و محسن تنابنده درباره قصه و موقعیت‌ها صحبت می‌کردیم و بعد او همانجا دیالوگ‌های شخصیت‌ها را طراحی می‌کرد و آنقدر هم بازیگر خوبی است که می‌توانست جای همه بازی کند. بعد من هم عین آن دیالوگ را می‌نوشتم، بنابراین تنابنده هم در واقع فیلمنامه‌نویسی می‌کرد فقط قلم را روی کاغذ نمی‌برد و درواقع چندان تفکیک شده نبود که تنابنده قصه‌ای را طراحی کند، به من بدهد و بعد من با حسن وارسته مشورت کنم و آن را بنویسم. این کار واقعاً یک محصول جمعی بود و هر کسی هر چه به ذهنش می‌رسید، می‌گفت.»


پس از این توضیحات اعضای تیم «پایتخت» به گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در مراسم پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته