دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1397 - 08:41
پرویز بیگی حبیب‌آبادی:

غفلت مدیران در موضوع دفاع مقدس خلا‌ءهای جدی ایجاد کرده‌است

شاعر انقلابی کشورمان معتقد است: توجه به حماسه هشت سال دفاع مقدس نزد اهالی فرهنگ و هنر به درستی بروز پیدا کرده اما غفلت‌های مدیران باعث ایجاد خلا‌ءهایی در حوزه دفاع مقدس شده‌است.
کد خبر : 290594

پرویز بیگی حبیب‌آبادی شاعر انقلابی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: دوره هشت ساله دفاع مقدس، یک حماسه است و حماسه جزو لاینفک زندگی مردم ایران.


وی ادامه داد: از دیرباز تا امروز در جای جای این سرزمین حماسه، پایداری و مقاومت وجود داشته بنابراین مقاومت با گل ما سرشته و عجین شده است.


بیگی حبیب‌آبادی در خصوص چگونگی جذب جوانان در تولید آثار ارزشی در حوزه ادبیات، بیان کرد: به نظر من، کم‌کاری‌های زیادی در گذشته انجام شده که همین امر شکافی میان نسل گذشته و نسل امروز بوجود آورده است؛ برای مثل تهران در دوره جنگ، صدها بار مورد حملات موشکی و بمباران‌های عراق قرار گرفت و این در حالی است که ما حتی یک نماد در جایی که موشک فرود آمده و ده‌ها نفر کشته شده‌اند، وجود ندارد.


این نویسنده در ادامه گفت: ما اکنون تنها یک موزه دفاع مقدس داریم و بهتر است المان‌ها و نمادهایی که باید در درون شهر باشد، ایجاد شود زیرا تمام کشورهای دنیا هم چیزهای تخریب‌شده‌شان از گذشته را حفظ و نگهداری می‌کنند.


بیگی حبیب آبادی تصریح کرد: حفظ نشدن نشانه‌هایی از رویدادهای گذشته کشورمان، فاصله بسیار زیادی میان دو نسل ایجاد کرده که همین امر هم در عدم آشنایی مطلوب نسبت به بخشی از تاریخ تاثیرگذار است.


این شاعر انقلابی در ارائه راهکاری برای رفع این فواصل اظهار کرد: چقدر به ادبیات مقاومت، حماسه در کتاب‌های دانشگاه، دبیرستان و دبستان پرداخته شده است؟ بر اساس همین موارد، می‌توان گفت که سهل‌انگاری‌هایی شده و ما فرصت‌های بسیار خوبی را از دست داده‌ایم. بنابراین لازم است ارزش‌ها از کودکی به افراد معرفی شوند.


وی اظهار کرد: اگرچه در این موضوع غفلت زیادی شده است، اما در این حوزه می‌توان کارهای زیادی انجام داد کما اینکه کشورهای مختلف هم هنوز حماسه‌های جنگ جهانی اولشان را هم پاس می‌دارند.


بیگی حبیب آبادی تاکید کرد: در حقیقت، زمان آسیب زیادی در ترغیب و ایجاد میل برای جذب نسل جدید وارد کرده است. با وجود اینکه در این حوزه فعالیت بسیار زیادی داشته‌ام اما در حال حاضر چندان امیدوار به شکسته شدن شکاف موجود نیستم.


وی ادامه داد: برگزاری چند کنگره و شب شعر از نظر من حرکت خوبی است اما اینکه بتواند تغییراتی را ایجاد کند، کافی نیست. جنگ خیلی گسترده بود و پرداختن به آن هم ابعاد گسترده‌ای دارد، به طوریکه سالها می‌توان برایش نوشت، در حالی که این اتفاق نیفتاده است.


این شاعر دفاع مقدس با بیان اینکه ما در دوره خود وظایفمان را انجام داده‌ایم گفت: شعر در زمان اتفاق می‌افتد و با گذشت چند سال مثل اکنون که سالها از جنگ گذشته است، بیشتر به داستان پرداخته می‌شود. در حوزه شعر اتفاقات لازم افتاده است، زیرا شاعران در این موضوع پیشرو بوده‌اند.


وی افزود: با برگزاری چند کنگره در یک سال، عجین شدن جوانان با دفاع مقدس و ادامه پیدا کردن این جریان ممکن نیست. در این میان بسیاری از پیشنهادات و راهکارها هم با گذشت زمان از میان رفته است زیرا در گذشته برنامه‌ریزی‌ها نبوده است.


لازم به ذکر است، رویکرد حبیب‌آبادی به سرودن شعر به سال ۱۳۵۶ باز میگردد. با تشکیل حوزه اندیشه و هنر (حوزه هنری فعلی) به جمع شاعران شرکت کننده در جلسات شعر حوزه پیوست و همکاری خود را تا اواخر سال ۱۳۶۶ با حوزه ادامه داد. پرویز بیگی در طول آن سال‌ها همراه با دیگر شاعران بارها عازم نقاط مختلف جبهه شد و ضمن تاثیر پذیری فراوان از صحنه‌های مختلف رزم برای رزمندگان به شعر خوانی پرداخت.


وی علاوه بر سرودن شعر در حوزه تصنیف و ترانه نیز فعالیت داشته و بیش از ۱۱۰ تصنیف و ترانه او به اجرای آهنگین رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته