دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شرکت‌های بیمه می‌توانند خسارت ناشی از سیل را بپردازند

سیل اخیر که در شهرهای مختلف کشور آسیب‌های مختلفی را به اموال عمومی و خصوصی وارد کرد، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا امکان جبران این خسارت از طریق بیمه‌های عمومی وجود دارد؟
کد خبر : 29030

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، باران شدید به تازگی باعث جاری شدن سیل در برخی شهرستان‌ها شد و در این میان برخی جاده‌ها، اموال عمومی، خودروها و منازل مردم آسیب دید و حتی تعدادی از شهروندان کشته شدند.


در این‌ بین تکلیف اموال عمومی روشن است و دولت یا مراجع ذی‌ربط امکان تأمین هزینه خسارت اموال خود را دارند، اما تکلیف کسانی که در اطراف محل حادثه قرار داشتند یا در حال عبور از آن مکان بودند، روشن نیست.


در واقع معلوم نیست این افراد برای جبران خسارت‌هایی که در پی حوادث طبیعی و غیرمترقبه برای آنها پیش آمده است باید به کجا مراجعه کنند. در این زمینه البته مراکز مسئولی وجود دارند که با گذشت زمانی طولانی ممکن است بخشی از خسارت‌ها را جبران کنند، اما تجربه جهانی حاکی از این است که شرکت‌های بیمه می‌توانند بخش قابل توجهی از جبران این خسارت را بر عهده بگیرند.


مدیرعامل بیمه رازی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته، تمامی جاده‌ها، فرودگاه‌ها و مکان‌های دولتی و خصوصی تحت پوشش بیمه حوادث هستند، گفت: متأسفانه چنین فرهنگی هنوز در ایران به‌ صورت فراگیر وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار محدود و انگشت‌شمار است.


یونس مظلومی به خبرنگار آنا گفت: بیمه‌نامه‌ای باعنوان «بیمه سازه‌های تکمیل شده» در دنیا رایج است که پل‌ها، جاده‌ها و دیگر بخش‌های عمومی را تحت پوشش قرار می‌دهد. در این بیمه‌نامه بر اساس توافقی که در آن با دولت یا مالک بخش مورد نظر می‌شود، بیمه‌گر متعهد می‌شود تمامی خسارت‌های احتمالی را تحت پوشش قرار دهد.


وی به ارزش مالی این نوع بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: ارزش این نوع بیمه می‌تواند رقمی بین 0.2 تا 0.4 درصد ارزش کل سازه باشد، اما به خوبی خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه در جاده‌ها را می‌تواند شامل شود.


همچنین یک عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه معتقد است امکان بیمه کردن تمامی مکان‌ها و نقاطی که به نوعی دارای مختصات جغرافیایی باشد، وجود دارد.


مجید بنویدی در گفت‌ؤگو با آنا با بیان اینکه دولت، وزارت راه و یا پیمانکار سازنده جاده‌ها و یا مکان‌های عمومی می‌توانند از انواع بیمه برای پوشش خود و استفاده‌کنندگان از این اماکن استفاده کنند، افزود: معمولا حق بیمه این گونه سازه‌ها رقم بالایی است و از این رو در ایران کمتر بخشی حاضر به پرداخت چنین هزینه‌هایی است.


او ادامه داد: اگر کارفرمایان از چنین بیمه‌هایی استفاده کنند، می‌توانند از آسیب‌ها و خسارت‌های حوادثی همچون سیل بکاهند و در نتیجه زیان‌های ایجاد‌شده از این نوع حوادث را جبران کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته