دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تخصیص سوخت بر اساس پیمایش، راهکار رفع اتهام قاچاق از حمل‌ونقل عمومی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری معتقد است که طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس میزان پیمایش، انگشت اتهام همیشگی قاچاق سوخت را از بخش حمل‌ونقل عمومی برمی‌دارد.
کد خبر : 28969

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس میزان پیمایش پس از باز ماندن پرونده یک دوره اجرا در تیرماه سال گذشته و نامعلوم بودن سرنوشت آن، برای دیگر به صورت آزمایشی در کشور کلید خورد.


پنج شنبه هفته گذشته و در آستانه آغاز تعطیلات عید فطر بود که تعدادی از پمپ بنزین‌ها در سطح کشور از مدار سامانه هوشمند سوخت خارج شدند و از سوخت‌رسانی به خودروها باز ماندند.


اگر چه علت این اتفاق روزآمد کردن نرم‌افزارهای جایگاه‌های توزیع سوخت و آغاز اجرای طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس میزان پیمایش عنوان شد، اما وقفه ایجاد شده در عرضه سوخت موجب ایجاد صف‌های بسیار طولانی و مشکلات و معضلات متعددی برای مردم شد.


در همین با مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه متاسفانه سیستم حمل‌ونقل عمومی به عنوان متهم همیشگی قاچاق سوخت در کشور مطرح است، گفت: اگر کارشناسان بخش حمل‌ونقل بر اجرایی شدن چنین طرحی رای داده‌اند، طرح خوبی است اما حتی در صورت نداشتن دستاوردی باز هم برای بخش حمل‌ونقل عمومی راه نجاتی برای تبرئه شدن از قاچاق سوخت خواهد بود.


احمدرضا عامری افزود: این طرح مشخص خواهد کرد که به همان میزان مصرف سوخت در حمل ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه‌، پیمایش نیز داشته‌ایم و این بخش سهم آنچنانی در قاچاق سوخت ندارد.


عامری تصریح کرد: در حال حاضر سوخت‌گیری خودروها بر اساس روال گذشته صورت می‌گیرد و طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس میزان پیمایش نیز در مرحله آزمایش قرار دارد.


مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار دستگاه اتوبوس، 46 هزار دستگاه مینی‌بوس و 45 هزار دستگاه سواری کرایه در بخش حمل‌نقل فعال است.


وی با بیان اینکه میزان استفاده سوخت بر اساس نوع ماشین و عمر آنها متفاوت است، ادامه داد: متوسط میزان سوخت مورد استفاده هر دستگاه اتوبوس در 100 کیلومتر پیمایش 33 لیتر است که خوردوهای قدیمی‌تر سوخت بیشتری را نیز مصرف می‌کنند.


عامری اظهار کرد: سهم قابل توجهی از سواری‌های کرایه نیز از نوع پژو و سمند هستند که متوسط میزان مصرف سوختشان در هر 100 کیلومتر حدود 12 لیتر است.


وی تاکید کرد: بیش‌تر مینی‌بوس‌های مورد استفاده در کشور نیز فرسوده و عموما دارای عمر متوسط بیش از 25 سال هستند که یقینا میزان مصرف سوخت این خودروها نیز بالا است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته