دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

کارت سوخت باشد یا نباشد؟

اختلالی که هفته گذشته در سیستم سوخت‌رسانی جایگاه‌ها رخ داد، باعث شد تا اصل وجود یا نبود کارت‌های سوخت زیر سوال برود.
کد خبر : 28878

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بامداد پنجشنبه هفته گذشته بود که در اتفاقی نادر، سامانه کارت هوشمند سوخت اکثر جایگاه‌های سراسر کشور دچار اختلال شد و به همین دلیل سیستم سوخت‌رسانی به خودروها با مشکل روبه‌رو شد.


در پی همین اتفاق صفوف طولانی در جایگاه‌های سوخت تشکیل و با اعتراض و واکنش مردم همراه شد که در نهایت پس از پیگیری‌های مسئولان مربوطه اختلال پیش‌آمده در سامانه سوخت برطرف شد و وضعیت جایگاه‌ها به‌حالت عادی بازگشت.


این اتفاق در حالی رخ داد که برخی کارشناسان و مسئولان معتقدند با توجه به تک‌نرخی شدن بنزین و برداشته شدن سهمیه آن، عمر کارت‌های سوخت به‌ سر رسیده و بهتر است که این کارت‌ها جمع‌آوری شوند.


دائمی بودن کارت سوخت بی‌معناست


در این زمینه عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با آنا با تأکید بر اینکه کارت‌های سوخت ابزار ساده‌ای برای آمایش اطلاعات خودروها و میزان مصرف سوخت است، تصریح کرد: قطعا طی سال‌های گذشته به اندازه کافی آمار و اطلاعات کشور درباره خودروهای موجود در کشور به‌روز شده و به‌نظر می‌رسد می‌توان پس از پایان مهلت مصرف بنزین 700 تومانی، کارت‌های سوخت خودروها را جمع‌آوری کرد.


حسین نجابت با تأکید بر اینکه در اکثر کشورهای دنیا آمار و ارقام مربوط به خودروها پس از تولید و فروش آن به مراجع ذیربط ارائه می‌شود، گفت: اما در ایران شرایط فرق می‌کند و ما تا همین چند سال گذشته هیچ آمار دقیق و قابل استنادی در این‌باره نداشتیم؛ اما حالا حتی آمار موتورسیکلت‌های موجود در روستاها را هم داریم.


وی با اشاره به اینکه هم‌ اکنون بیش از 70 درصد مردم از کارت‌سوخت جایگاه‌ها استفاده می‌کنند، افزود: با پایان یافتن سهمیه بنزین 700 تومانی قطعا این آمار افزایش می‌یابد و عملا کارت سوخت بی‌استفاده می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد دائمی‌بودن استفاده از این کارت‌ها بی‌معنا باشد.


فراهم شدن امکان مدیریت بر مصرف سوخت


اما سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره به خبرنگار آنا گفت: این سیستم در هیچ جای دنیا مشابه ندارد و بهترین سامانه برای مدیریت مصرف سوخت است.


به گفته داود عربعلی با نصب سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌ها، نظارت بر مصرف سوخت بهتر و میزان قاچاق سوخت کمتر شده است.


این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه مدیریت چهار هزار جایگاه سوخت بدون وجود زیرساخت‌های از پیش تعیین شده امکانپذیر نیست، افزود: سوخت‌گیری تنها کاربرد کارت‌های سوخت نیست که ما بخواهیم به دنبال حذف آن باشیم، بلکه با استفاده از این کارت، مشخص می‌شود هر خودرو چه مقدار سوخت مصرف می‌کند و چه تعداد خودرو یا موتورسیکلت بی‌استفاده داریم.


وی تاکید کرد: این‌ها بخشی از محسنات این سامانه است و برخی دیگر از محسنات آن قابلیت رسانه‌ای شدن ندارند.


کارت‌های سوخت باید جمع‌آوری شود


رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت نیز دراین‌باره به آنا گفت: هنگام بروز اختلال در سوخت‌رسانی، مردم با جایگاه‌داران در تقابل قرار می‌گیرند و این ما هستیم که باید پاسخگوی مردم باشیم.


بیژن حاج‌محمدرضا با بیان اینکه ما از اول هم موافق نصب کارت‌های سوخت نبودیم، افزود: امکان مدیریت مصرف سوخت در جایگاه‌ها از طرق دیگر امکان‌پذیر است و نیازی به استفاده از این سامانه فرسوده نیست.


وی تاکید کرد: بهتر است از ابتدای سال تحصیلی جدید این کارت‌ها جمع‌آوری شود تا هم سرعت سوخت‌گیری در جایگاه‌ها افزایش یابد و هم شاهد اختلال در این سامانه نباشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته