دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1397 - 12:23
سفیر ایران درعمان در گفت‌وگو با آنا:

فشارهای عربستان بر روابط ایران و عمان تاثیرگذار نخواهد بود/ لزوم رعایت احتیاط در تعامل با اروپا

سفیر ایران درعمان با بیان اینکه عمان باوجود فشارهایی که همیشه از سوی کشورهای دیگر ازجمله عربستان وجود داشته، روابط را با ایران حفظ کرده است، گفت: خروج آمریکا شاید در حوزه روابط دوجانبه، بر همکاری تعدادی از شرکت‌های خصوصی تاثیرگذار باشد، اما دو دولت تصمیمی بر کاهش روابط نخواهند داشت.
کد خبر : 287816

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ چهار دهه از روابط ایران و عمان می‌گذرد و این کشور پس از سقوط رژیم پهلوی روابط خود را با ایران حفظ کرد و می‌توان گفت نیاز به منابع انرژی، مسقط را بر آن داشته است تا به حاکمیت منطقه‌ای ایران در تنگه هرمز احترام بگذارد یا به بیان بهتر، با آن کنار بیاید. مسقط در دوران پیش از مذاکرات هسته‌ای تاکنون همواره به‌دنبال حل مشکلات میان ایران و واشنگتن بوده است و به‌عنوان یک میانجی شناخته می‌شود. این را می‌توان از لابه‌لای اظهارات وزیر امور خارجه عمان فهمید که گفته بود «ایران هسته‌ای» نمی‌تواند عامل بی ثباتی منطقه باشد.


روابط میان مسقط و تهران در سال‌های اخیر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی رشد چشمگیری داشته است تا آنجا که اوایل سال جاری خبر صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع ایران از سوی مقام‌های عمانی و سفیر ایران در عمان منتشر شد. این اقدام که با هدف افزایش مراودات تجاری و اقتصادی میان دو کشور انجام شد، توانسته است بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا را علیه ایران رفع کند.


حجت‌الاسلام نوری شاهرودی، سفیر ایران در عمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره گسترش روابط و همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و عمان در سال‌های اخیر گفت: «ایران و عمان روابطی دیرینه دارند و سبقه روابطشان مربوط به امروز و دیروز نیست و این روابط در حدود نیم قرن باثبات و استمرار پیش‌رفته است، به‌طوری که عمانی‌ها باوجود فشارهایی که از برخی کشورهای منطقه و حتی از قدرت‌های بزرگ دارند، با اراده‌ای جمعی به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند این روابط دچار مشکل شود و همچنان روابط دو کشور در اوج خود به‌سر می‌برد.»


وی در پاسخ به این سوال که «تحولات به‌وجود آمده در روابط میان دو کشور را به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی چگونه ارزیابی می‌کنید؟» تصریح کرد: «ایران و عمان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی روابط خوبی با یکدیگر دارند ولی بخش اقتصادی و تجاری ایران نتوانسته است هم‌طراز بخش سیاسی از روابط مستحکم میان دو کشور استفاده لازم را ببرد. باوجود این، در دو سال اخیر اقدامات خوبی آغاز شده است که امیدواریم خلاء روابط در بخش اقتصادی را بپوشاند.»


حجت‌الاسلام نوری شاهرودی افزود: «نگاه به روابط دوجانبه پیشتر عمدتا سیاسی بود. عمانی‌ها در سال‌هایی که جمهوری اسلامی ایران زیر تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی قرار داشت، برای کم‌کردن فشارها از روی ایران اقدامات زیادی انجام دادند، به‌طوری‌ که حتی در موضوع برجام نیز نقش اساسی ایفا کردند و می‌توان گفت همیشه برای کشور ما مفید واقع شده‌اند.»


سفیر ایران در عمان درباره رویکرد مسقط نسبت به تهران پس از توافق برجام گفت: «پس از توافق هسته‌ای (برجام) عمان در ابتکار عملی صدور ویزای فرودگاهی را برای اتباع ایران با هدف افزایش مراودات تجاری و اقتصادی در دستور کار خود قرار داد، کمیته‌ها و کمیسیون مشترک فعالانه به اقدامات خود ادامه دادند و سفر مقام‌های اقتصادی در دستور کار دو طرف بود و فضای روبه توسعه‌ای را هم در بخش سیاسی و هم اقتصادی و تجاری به‌وجود آوردند.»


وی در پاسخ به این سوال که «فرجام برجام، باتوجه به خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی چه می‌شود و رفتار اروپایی‌ها نسبت به این اقدام واشنگتن چگونه خواهد بود؟» تصریح کرد: «عمان ازجمله کشورهایی بود که درباره خروج آمریکا از برجام بیانیه متوازنی صادر کرد. خروج آمریکا شاید در حوزه روابط دوجانبه، بر همکاری تعدادی از شرکت‌های خصوصی تاثیرگذار باشد، اما دو دولت تصمیمی بر کاهش روابط نخواهند داشت و می‌توان با تمرکز بر فعالیت‌های شرکت‌های دولتی از این فرصت استفاده کرد. علاوه بر این، بسیاری از کشورها منتظر اقدام اتحادیه اروپا در این زمینه هستند و عمان هم یکی از این کشورها است.»


سفیر ایران در عمان تاکید کرد: «به‌شخصه معتقدم باید در حوزه روابط با اروپا احتیاط کرد، طبیعی است منافعی که اروپایی‌ها در همکاری و تعامل با آمریکا دارند بیش از آن چیزی است که می‌خواهند برای ایران خرج کنند.»


حجت‌الاسلام نوری شاهرودی در پاسخ به این سوال که «آیا فشارهای عربستان برای همکاری نکردن کشورهای عرب منطقه با ایران، بر نوع روابط مسقط با تهران تاثیرگذار نیست؟» گفت: «ایران و عمان بیش از نیم قرن است که روابط تاریخی دارند و 40 سال از این مدت در دوران بعد از انقلاب بوده و عمان باوجود فشارهایی که همیشه از سوی کشورهای دیگر وجود داشته، روابط را حفظ کرده است و دلیلی برای تغییر عقیده وجود ندارد. به‌طور کلی عمانی‌ها در مناقشات و منازعات سیاسی منطقه دخالت زیادی ندارند و از آن‌ها بیشتر در زمینه صلح و داوری کمک گرفته می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته